פיתוח האישיות

מה שם המשפחה שלכם? הקשר המפתיע להצלחה בחיים

מה הקשר בין שם המשפחה להצלחה בחיים? מחקר מעניין קבע כי לאות הפותחת את שמכם ישנה השפעה על רמת ההישגים בחיים, ובפרט בלימודים

  • י"ח שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו זוכרים את הקראת השמות על ידי המורה בתחילת השיעור, האם חשבנו אי פעם כי ישנו קשר בין שם המשפחה להצלחתנו בחיים, בפרט בבית הספר?

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בולדר, הראה כי ישנו קשר בין שם המשפחה לתדמית שנוצרת לתלמיד על ידי המורים, ויש לו חלק נכבד בסיכוי להעלות את רמת ההישגים הלימודיים.

על פי המחקר, נמצא כי אנשים הנושאים שם משפחה שמתחיל באחת מהאותיות הראשונות של הא"ב, הם בעלי סיכוי גבוה להגיע להישגים גבוהים יותר בחיים האישיים, במיוחד במסגרות לימודיות, בניגוד לאלה הנושאים שמות משפחה המתחילים באותיות שאינן בין הראשונות בא"ב – להם יש נטייה להשפעות שליליות יותר.

הרב זמיר כהן בסדנת חינוך ילדים – איך בוחרים מקום לימודים לילד?

"אם שמך נמצא בסוף האלפבית, סביר להניח שפחות תזוהה על ידי המורים כתלמיד מצטיין", כך נמסר מהאוניברסיטה, לדברי החוקר מהמחלקה לכלכלה, ג'פרי זקס.

במחקר נסקרו 3,281 גברים מתוך מאגר נתונים ממחקר מוויסקונסין, ונבחנו מרגע שנת סיום לימודיהם בתיכון ב-1957 ועד שנת 2011. עורכי המחקר השוו בין משתתפים בעלי מנת משכל וציונים דומים. במחקר ניתנה הדגשה מיוחדת לרמת ההישגים של הגברים בבית הספר לעומת רמת ההצלחה שהם ראו בחייהם הבוגרים.

על פי תוצאות המחקר, נמצא כי האנשים בעלי שמות משפחה הפותחות באחת מהאותיות הראשונות בא"ב, היו בעלי סיכויים גבוהים להיראות על ידי מוריהם באור חיובי יותר. "למרות שהם היו זהים בכל דרך אחרת, הבחור עם האותיות בקדמת האלפבית היה בסבירות גבוהה יותר שיוגדר באופן לא פורמלי על ידי המורים כתלמיד מצטיין", הסביר זקס.

עם זאת, נמצא כי יכולת ההשפעה של האות הראשונה בשם המשפחה על הצלחתם של המשתתפים הינה חזקה יותר בפרט בשנותיהם המוקדמות יותר.

 

הרב יגאל כהן - סוד ההצלחה בחיים

 

לדברי זקס, "החדשות הטובות הן שנראה שההשפעות שראינו מתפוגגות בשנות ה-30. ראינו אותן חזק מאוד בסוף התיכון, באוניברסיטה ובחוויות הראשונות בשוק העבודה. הן נעלמו עד גיל 35". הסיבה לכך, מסתבר, כי בשורה התחתונה -  ליכולות האדם, כישרונותיו ואופיו יש משקל חזק יותר במציאות החיים.

לסיום, זאקס מעניק עצה לתלמידים עם שמות מאוחרים בא"ב - למצוא דרך אחרת לגרום למורים להבחין בכם.

באשר למורים, העצה שלו היא לקרוא את שמות התלמידים בסדר הפוך.

 

כתבות נוספות בנושא:

מה הסוד להצלחה בתורה? הרב אדלשטיין ב-4 עצות מעשיות

5 דרכים ללמד ילד שרצון חזק יותר מהצלחה

הרב שניר גואטה – מהו הדבר שגורם לנו לחוסר הצלחה בחיים?

תגיות:שמותשם המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה