חדשות בעולם

הניצול היהודי מרעידת האדמה בטורקיה בכה: "איבדתי הכל, אין לי תפילין ותהילים"

הרב חיים אברהם שנמצא בטורקיה, מעיד על הניצול היהודי מרעידת האדמה באנטקיה - שאיבד את ביתו ואת כל רכושו: "הם אנשים מאוד חשובים בקהילה הזו, ומצווה לעזור להם עכשיו"

אא

יהודי בשם עזרא ג'נודי, שניצל מרעידת אדמה בעירו אנטקיה שבטורקיה - סיפר בבכי כי איבד את ביתו שקרס, ונשאר חסר כל. "אין לי לא תפילין ולא את התהילים שלי ולא שום דבר", סיפר בקול רועד, בראיון שנעשה עמו. 

עזרא ואשתו שמעו את קול הרעש בבוקר, ומיהרו לצאת מביתם - צעד שמאוחר יותר יתברר כצעד שהציל את חייהם. "ה' הציל אותי", הוא בוכה ואומר. "נשארתי רק עם נעליים".

עוד סיפר עזרא כי מרבית בני הקהילה היהודית הספיקו לברוח ולצאת מאנטקיה לכיוון איסטנבול. 

"גם אני יוצא מאנטקיה לאיסטנבול, כי אין לי איפה להיות. אין לי בית, הכל הלך. הכל נהיה חתיכות-חתיכות. אני חוזר לשם לראות אם יש מה להציל, אולי אמצא שם משהו. כל יום אני מתפלל וקורא תהילים, ועכשיו כשברחתי אין לי את התפילין שלי ולא תהילים לקרוא. רק נעליים".

בתוך כך סיפר עזרא כי אחיו שאול ורעייתו, עדיין נעדרים. "אנחנו לא יודעים איפה הם. אני מקווה שאשמע מהם משהו, ומקווה למצוא אותם". הרב חיים אברהם, שנמצא בטורקיה ואף מכיר מקרוב את הניצול ובני הקהילה של אנטקיה, סיפר בראיון כי "הקהילה הזאת אנחנו מטפלים בה הרבה שנים והרבה אנשים חייבים לה את החיים שלהם. כל האנשים שברחו מסוריה בזמנו בזמן אסד האבא והבן - ברחו לשם והיו מסדרים להם מצות, יין וכל מה שהיו צריכים. אני יודע מהקהילה החלבית בארה"ב שאנשי אנטקיה עזרו להם המון עם המסמכים ועם כל מה שצריך, כדי שיוכלו להגיע לארצות הברית. 

"לשמחתנו רבים מבני הקהילה היגרו לישראל או למדינות אחרות, ומי שנשאר כאן הם המבוגרים שלא ממש יכולים לעשות את השינויים האלה. עכשיו יש 15 אנשים והם עניים ואין להם אפשרויות. זה מה שנשאר מהקהילה. גם דמשק, בגלל שאין להם אפשרויות, כל מה שאנחנו שולחים לדמשק היהודי הזה היה איש הקשר שעזר לנו לשלוח את כל הדברים האלה לדמשק. עד השנה הזו אנחנו שלחנו  דברי מזון מאנטקיה לדמשק - מצות, יין, סידורים וכל מה שצריך".

כשנשאל על ידי השדרנית אסתי פרז האם הוא רוצה להעביר מסר לאנשים שבירושלים ששומעים אותו כרגע, והאם ניתן לעזור לו במשהו, עזרא לא עצר את עצמו מהתרגשות, ובקול בוכים אמר: "שאלוקים ישמור על ישראל. אני מודה לכולם על הצעת העזרה".

"האם אתה חושב על עלייה לישראל?", נשאל ואמר: "הבת שלי גרה באיזמיר ואני לא יכול להגיע לארץ עכשיו, אולי בעתיד", סיכם והודה: "שהקב"ה ישמור עליכם".

תגיות:יהודיםטורקיהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה