מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה צריך הרבה ילדים? האם יש בורא לבורא? והאם מותר לעשות סיאנס?

מקבץ שו"ת 229 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ו שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם הפלה נחשבת לרצח?

מוגדר כרצח, אבל זה בדרגה נמוכה יותר מרצח של בר קיימא שכבר נולד, כי אין חיוב מיתה על הרוצח.

* * *

2. קניתי מסחטת תפוזים שעשויה מסגסוגת אלומיניום שיוצרה בסין. רציתי לדעת אם זה צריך בטבילה או לא?

חייבת בטבילה כמו כל כלי מתכת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. ביהדות מעודדים ילודה. נכון שחשוב שיהיו עוד מעמ"י, אבל יש גם העניין שדואגים לפיצוץ אוכלוסין בעולם, אין כבר יותר מדי אנשים? נכון שה' דואג למשאבים, אבל יותר אנשים = יותר משאבים, יותר צפיפות... האם דווקא אצל יהודים יש עניין להתרבות, כי הם גם ככה מועטים, ואצל הגויים אין עניין ריבוי?

ראי כאן מס' 3.

גם גויים נצטוו ליישב את העולם, אבל מובן שאצלנו זה עיקר גדול יותר, כי עיקר הבריאה היא בשביל שעם ישראל יקדשו שם שמיים, כל יהודי בעצם קיומו מקדש את שמו יתברך בעולם.

כמו כן, כאשר ייוולדו כל הנשמות שאמורות להיוולד נזכה לביאת משיח, וכדברי חכמים אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף.

* * *

4. איזה פרק בתהילים טוב לקרוא בשביל פרנסה?

סגולה מרב האי גאון שכתב שסגולה לומר פרק מ"א, מ"ב, מ"ג שבתהילים שלוש פעמים בכל יום, ותראו נפלאות, ע"כ לשון הרב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. אני בת 15 וחצי ותמיד הייתי דתיה, שומרת מצוות וכו'. עכשיו, יש שאלה שבאמת מעסיקה אותי כבר כמה זמן... מי ברא את אלוהים? הרי לפי ההיגיון ולפי הוכחות, לכל דבר יש נקודת התחלה, ולכל דבר יש מישהו או משהו שייצרו אותו. אז מי בדיוק יצר את אלוהים? כי אם לכל דבר יש בורא ולכל דבר יש נקודת התחלה, אז מי ברא את הבורא?

רק דברים חומריים (בעלי גוף, צורה, גודל וכו') צריכים בורא שיברא אותם - בגלל שהם חומריים.

אך אלוקים, אשר יצר את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולט בו, ודאי איננו חומרי. הוא מעבר לטבע, אינסופי, ומובן שאיננו מסוגלים להבינו, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים שנמצאים בתוך העולם. גם המדע מוגבל רק לחקר העולם החומרי.

כדי להבין את התשובה הזו, צריך להיכנס לנושאים מדעיים כמו מהי זרימת הזמן והמרחב. אך ניתן להסביר את הנושא גם בצורה פשוטה יותר.

הנה שאלת מפתח: מנין אנו יודעים שלמשהו חייב להיות בורא? ניקח לדוגמה כוס מים שמונחת על השולחן, אולי היא קיימת מנצח נצחים? מה גורם לנו לחשוב שיש לכוס הזו יוצר?

התשובה לכך היא: הכוס הזו מוגבלת. יש לה צורה, יש לה גודל ומשקל. דבר זה מוכיח שעומדת מאחוריה סיבה, מישהו שקבע שהכוס הזו תהיה בדיוק בצורה הזו ובגודל הזה. באותה מידה יכולתי לשאול, מדוע יש ביד שלי חמש אצבעות, ולא שש או ארבע? השאלה עצמה מוכיחה שיש סיבה שיצרה אותי, שקיים גורם שקבע את מספר האצבעות ביד שלי.

יצאנו למדים שכל דבר שהוא מוגבל - חייב להיות לו מגביל שיצר אותו, שקבע שהוא יהיה בדיוק כך ולא אחרת.

אם אפשר לשאול על משהו "מדוע זה כך ולא אחרת?" - מוכרח שיש לו בורא. על כן יש לעולם שלנו בורא, שכן העולם בו אנו חיים הוא חומרי ומוגבל, דבר שמוכיח שיש בורא אשר הגדיר את חוקי הטבע של היקום וקבע כיצד יראה ויפעל עולמנו.

כעת, נשאלת השאלה, מדוע אי אפשר לשאול את אותה שאלה על אלוקים?

התשובה הפשוטה ביותר לשאלה זו תהיה: בגלל שלאלוקים אין צורה! אם אלוקים היה בעל-גוף, עם ידיים ורגליים, אז הוא היה מוגבל כמונו, ואז היה צריך לשאול "מי יצר אותו", "מי הגביל אותו", "מי קבע שיהיו לו דווקא שתי ידיים ושתי רגליים"? בדיוק כפי שאנו שואלים את עצמנו - "מי הגביל אותנו", כך היינו שואלים "מי הגביל אותו". אולם מכיוון שלאלוקים אין גוף, אין לו צורה גודל או כמות. הוא אינסופי. על כן, הוא אינו צריך מגביל שיברא אותו

כך אמרו חז"ל על הבורא יתברך: "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (בראשית רבה, סח). במילים אחרות, כל העולם קיים בתוך המציאות של אלוקים. אלוקים הוא למעשה המציאות האמיתית, כי הוא הדבר היחיד שאיננו מוגבל, הוא האינסוף האמיתי, וכולנו בעצם נמצאים וחיים בתוך מציאותו.

לסיכום: מכיוון שאלוקים איננו חומרי, אין לו גבולות. הוא אינסופי, הוא נצחי כי הוא לא מוגבל למקום ולזמן, כך שהוא אינו משתנה, אין לו התחלה כשם שאין לו סוף, והוא אינו צריך יוצר שיברא אותו בנקודת זמן מסוימת או יגבילו.

להבנה טובה יותר של התשובה הזו, ולמענה בשאלות נוספות באמונה (כמו הבחירה והידיעה, למה אלוקים ברא אותנו, איך אנו יודעים שהתורה אמת) יש לקרוא את החוברת שיחה גורלית. לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה!

* * *

6. בני זוג מבוגרים מעל לגיל 60, האם נחשבים לנשואים כשהגבר מקדש את האישה רק עם טבעת ו-2 עדים כשרים? האם זו עבירה מבחינת ההלכה? ואם ירצו להיפרד – חייבים גט בבית דין?

אין לעשות זאת בדרך זאת. זה גורם קשים הלכתיים גדולים מאוד. היא יכולה להיחשב כמקודשת וכאשת איש אבל לא נשואה לגמרי ועדיין אסור לחיות חיי אישות ללא חופה במניין. יש ללכת לרבנות ויעשו להם קידושין במניין כדת משה וישראל, ללא חתונה גדולה אבל חופה וקידושין כדת וכדין.

* * *

7. למדתי שהעולם עומד על תורה, וללא לימוד תורה הוא לא יוכל להתקיים, בשביל זה בצד השני של העולם יש חושך, כדי שתמיד יהיה לימוד תורה. בתקופה של אברהם אבינו למשל, מי למד תורה בצד השני של העולם?

שאלה טובה, והתשובה היא שרק מאז מתן תורה קיום העולם תלוי בלימוד התורה, וכפי שכתב רבנו חיים מוולוז'ין זצ"ל בספר נפש החיים (שער ד' פרק י"א) שמעת הבריאה שהיתה התורה גנוזה עדיין במקור שרשה הנעלם מכל העולמות העליונים, ומרחוק לבד האירה לכל העולמות להחיותם ולקיימם, ולא נשתלשלה עצמותה ממש למטה לזה העולם שיעסקו בה קבוצי מטה, עדיין היו העולמות רופפים ורותתים, ולא היו על מכונם האמיתי, וקראוהו רבותינו ז"ל (עבודה זרה דף ט עמוד א') "שני אלפים תהו" וכו', ומאז שנשתלשלה וירדה כביכול ממקור שרשה הנעלם לזה העולם, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה י"ט) בא משה והורידה לארץ, כל חיותם וקיומם של כל העולמות, הוא רק על ידי הבל פינו והגיוננו בה. יעויין שם עוד בדברי קדשו.

* * *

8. האם ניתן לקדש בערב שבת ובשבת בבוקר על יין מסוג רוזה (שצבעו ורוד)?

בוודאי אפשרי.

* * *

9. כולם תמיד אומרים שאסור לעלות להר הבית. מה המקור לכך?

ראי כאן בהרחבה.

* * *

10. האם מותר לי לבקש מגוי לעשות סיאנס כיוון שאני רוצה לדעת על מישהו אם נמצא בכף הקלע?

אין לעשות זאת, זה רעה גדולה לנשמה. מלבד שאסור לבקש מגוי לעשות עבורך דברים כאלו.

תעשה דברים טובים לעילוי נשמת הנשמה, ובכך תצא ממקומה הלא טוב אם היא נמצאת שם.

תגיות:בורא עולםסיאנסמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה