חדשות בארץ

נתניהו לבג"ץ: עמדת היועמ"שית בנוגע לניגוד העניינים לא מקובלת עליי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מבג"ץ ארכה של שבועיים כדי להגיב בפירוט על חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפיה עליו להימנע ממעורבות בקידום הרפורמה המשפטית

נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר היום (חמישי) לבג"ץ, כי חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, לפיה עליו להימנע מעיסוק ברפורמה המשפטית בשל "חשש סביר" לניגוד עניינים, אינה מקובלת עליו.

בתגובה שהעביר לבג"ץ עו"ד מיכאל ראבילו מטעמו של נתניהו, נמסר כי חוות דעתה של היועמ"שית הועברה ללשכת ראש הממשלה רק בשעות הערב אתמול: "בשל עיסוקיו של ראש הממשלה, הוא יכול היה לעיין במכתב רק בשעות הלילה המאוחרות. בינתיים ראש הממשלה יצא היום לביקור בפריז".

בנסיבות אלו, ביקש נתניהו מבג"ץ ארכה של שבועיים להגיב בפירוט לעמדתה של בהרב מיארה.

במכתב, שנשלח אמש לראש הממשלה, כתבה היועמ"שית: "יישום המגבלות שנקבעו בפסק הדין של בג"ץ מוביל לכלל מסקנה כי עליך להימנע במסגרת תפקידך כראש הממשלה ממעורבות ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, במסגרת המהלך המכונה 'הרפורמה המשפטית'. זאת בשל חשש סביר לניגוד עניינים בין עניינים הנוגעים להליך המשפטי המתקיים בעניינך לבין מכלול יוזמות החקיקה ורכיבים מהותיים בו. האמור חל גם על פעולה או הנחיה במישרין או בעקיפין, באמצעות אחרים, ובכלל זאת גם על מעורבות של גורמים המכהנים במשרות אמון בלשכתך".

ראשי מפלגות הקואליציה דחו את הודעתה של בהרב מיארה. "פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות", נמסר בהצהרה מטעמם. "אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה".

ראשי הקואליציה הוסיפו ותקפו: "אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".

בתוך כך, בחדשות 12 פורסם הערב כי הנשיא יצחק הרצוג הציע בימים האחרונים מתווה הידברות על הרפורמה המשפטית בין הקואליציה והאופוזיציה. על פי הדיווח של עמית סגל, המתווה כולל את הקפאת הליכי החקיקה של הרפורמה למשך 14 יום, במהלכם יתקיים בבית הנשיא משא ומתן ללא תנאים מוקדמים, באמצעות צוות מוסכם או ועדה, עם נציגים לכל הצדדים, בניסיון להגיע לפשרה. אם המשא ומתן יצליח – יובא החוק המוסכם להצבעה בכנסת. אם המאמצים ייכשלו – תימשך החקיקה בכנסת.

גורמים בסביבת שר המשפטים יריב לוין דחו את ההצעה להקפאת החקיקה. לדבריהם, "להידברות תמיד מוכנים, אך עד עתה איש לא הרים את הכפפה בצד השני".

מבית הנשיא נמסר כי "נשיא המדינה פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולבלום את העמקת הפילוג בעם. בית הנשיא משמש כיום כמרכז שיח המצליח לשמר את אמון הצדדים כאכסניה מוגנת להידברות בתוככי המחלוקת תוך שמירה על דיסקרטיות המשתתפים".

"במסגרת כך נערכו בבית הנשיא, לרבות על ידי הנשיא, בכל יום בשבועות האחרונים – פגישות עם כלל צידי המפה, ביניהם מכוני מחקר וארגונים שונים, במטרה לכונן מנגנון הידברות שיאפשר יציאה מן המשבר תוך הקפדה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותוך שמירה על אחדות העם. הקריאה שעולה ומהדהדת מכל הפגישות והדיונים שמקיים בית הנשיא היא שיש לקיים הידברות. נשיא המדינה מקדיש את זמנו ומרצו לכינון מנגנון הידברות שיוביל לפתרון".

תגיות:יצחק הרצוגבג"ץבנימין נתניהוגלי בהרב מיארההרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה