נפלאות הבריאה

סדרת פיבונאצ’י - ’טביעת האצבע’ של ה’ בבריאה (חלק א’)

מהו רצף המספרים שמסתתר בתוכנו ובבריאה שמסביבנו, והאם זו 'חתימתו' של ה'?

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

סדרת פיבונאצ'י היא סדרת מספרים ששני איבריה הראשונים שווים ל-1, ולאחר מכן כל איבר בסדרה הוא סכום של שני האיברים הקודמים לו. תחילתה של הסדרה היא המספרים 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55... וכן הלאה עד אינסוף. החילוק בין מספר בסדרה זו לבין האיבר הקודם לו בסדרה ייתן בקירוב את מה שמכונה 'יחס הזהב', שהינו בקירוב 1.618. יחס הזהב הוא דבר פלא בבריאה, שריתק מתמטיקאים ומדענים כבר מאות שנים, ורבים מאנשי המדע והמתמטיקאים מכנים אותו כ"טביעת 'האצבע' של האלוקים בבריאה" או כ"'החתימה' של ה' בבריאה".

את ספירלת הזהב, שהינה מושג נגזר, אנו יכולים לראות בכל מקום בטבע סביבנו. מהי בדיוק ספירלת הזהב? אם ניקח מלבן ששני צלעותיו הם באורך שני מספרים עוקבים בסדרת פיבונאצ'י נקבל את מה שנקרא 'מלבן הזהב'. כאשר נחלק את המלבן למלבני זהב קטנים שאורכי צלעותיהם שווה למספרי סדרת פיבונאצ'י הקודמים בסדרה, ונעביר קשת מעגלית רציפה המחברת בין קודקודי המלבנים נקבל 'ספירלת פיבונאצ'י', הנקראת גם כן 'ספירלת הזהב'.

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)

סדרת מספרי פיבונאצ'י מופיעים בטבע, בגוף האדם וביקום כולו: בקונכיות שונות, כמו קונכיית חילזון הים – עם כל גדילה של מקטע מתווסף הערך המספרי הבא בסדרת פיבונאצ'י; גרעיני החמנייה ופרחים נוספים, יוצרים ספירלות המורכבות באופן מפליא ממספרים עוקבים בסדרת פיבונאצ'י. מספר הספירלות הימניות ומספר הספירלות השמאליות של הקשקשים או הגרעינים בפרחים שונים, באצטרובלי עץ האורן ואף בפרי האננס הם מספרי פיבונאצ'י עוקבים; אנחנו רואים את יחס הזהב אפילו בגוף שלנו: היחס שבין אורך האמה לאורך כף היד – אם נחלק את אורך המרחק שבין סוף המרפק לתחילת כף היד באורך המרחק שבין תחילת כף היד לסוף האצבע האמצעית נקבל את יחס הזהב – 1.618; היחס שבין כל שתי עצמות צמודות באצבע; בדנ"א שלנו ביחס שבין אזורי הסליל הארוכים לבין הקצרים; במבנה החומר הבסיסי ביותר – במחקר בינלאומי שכלל את אונ' אוקספורד, חוקרים מגרמניה ואנשי מדע נוספים, בחנו את החתימות הקוונטיות של החומר, ומצאו סימטריה ברורה הנותנת את יחס הזהב; בתצורות של גבישים – פרופ' דן שכטמן גילה שגביש 'כמו-מחזורי' מחומש מקיים את יחס הזהב, וזכה על גילוי זה בפרס נובל לכימיה; הוריקנים; ואם לא די בכך, אפילו בגלקסיות ניתן למצוא את ספירלת הזהב; חוקרים מהפקולטות למתמטיקה ולפיזיקה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) חקרו את ספירלת החלבונים המופיעים בכל תא חי בשלבי התפתחותו הראשונים, ורצו לבדוק האם מדובר באותה ספירלת הזהב. פרופ' ניקטה פקהרי (Fakhri), הנמנית בצוות החוקרים, הודיעה בעקבות המחקר כי "רואים כאן ביטוי נוסף של אותה תבנית אוניברסלית"; ועוד.

כשסוקרים את עולמנו אנו מוצאים את אותה 'טביעת אצבע' קבועה ומסודרת להפליא. החוקיות המתמטית הזו מספרת לנו שיש סדר ביקום. אין אקראיות או מקריות בהיווצרות העולם, אלא הכול תוכנן מראש בספר מופתי ומושלם, החל מהפרח הקטן ועד לגלקסיות הרחוקות שנות אור מאיתנו.

האם סדרת פיבונאצ'י מסתתרת באותיות לשון הקודש, והאם הקב"ה צפן עבורנו מסר דרכה? תתכוננו להיות נדהמים. המשך בטור הבא...

המדע כבר מודה: מהפרח הכי קטן ועד לגלקסיות הענקיות והמדהימות המקיפות אותנו, טביעת האצבע של הקב"ה נמצאת בכל מקום. צפו:

 
תגיות:פלאי הבריאהסדרת פיבונאצ'י

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה