בריאות ותזונה

חווית סוכרת הריון? כך תפחיתי את הסיכון לסוכרת מסוג 2

סוכרת הריון חולפת בדרך כלל לאחר הלידה, אך היא מגדירה אותך בקבוצת סיכון משמעותית לפתח סוכרת בעתיד. הצעדים שעלייך לנקוט כדי להימנע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוכרת הריון היא סוכרת המפתחת במהלך ההיריון בנשים עם משק פחמימות תקין טרם הריונן.

מנגנונים פוטנציאליים מאחורי התפתחות סוכרת בהריון כוללים ייצור והפרשה מוגברת של הורמוני השליה, גורמים גנטיים, וכן עלייה במשקל בנשים הרות בנוכחות של עודף משקל או השמנת יתר.

כל המנגנונים האלה מובילים לתנגודת לאינסולין ויוצרים צורך מוגבר באינסולין, הורמון המיוצר על ידי תאי בטא בלבלב שמאפשר לתאים לקלוט גלוקוז כדי להשתמש בה כמרור אנרגיה.

איתור סוכרת הריונית מתבצע בין השבועות 24 ל-28 של ההיריון. אם יש לאישה גורמי סיכון להתפתחות סוכרת נוספים או לרופא המטפל יש חששות, ייתכן שהבדיקה תבוצע אף בשלב מוקדם יותר של ההיריון.

 

סוכרת הריון לעומת סוכרת סוג 2

כ-50% מאלה שיש להן סוכרת הריונית מאובחנות עם סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר בחייהן. עם זאת, על ידי נקיטת צעדים לאימוץ אורח חיים בריא יותר, ניתן להפחית את הסבירות לפתח אותה.

מדוע את בסיכון לפתח סוכרת סוג 2 לאחר סוכרת הריון? סוכרת הריון מתפתחת כתוצאה של תנגודת לאינסולין קיימת ומתגברת עם שבועות של הריון בנשים עם נטייה או תפקוד לקוי של תאי β.

ליקוי תפקוד זה יכול להתקדם ולהחמיר, ולהוביל לסוכרת מסוג 2 מאוחר יותר. הסיכון לפתח סוכרת הריון עולה עם כל הריון, ולכן הסיכון ללקות מאוחר יותר בסוכרת מסוג 2 עשוי לעלות גם בכל הריון.

 

כיצד להפחית את הסיכון לפתח בסוכרת מסוג 2

  1. שמרי על משקל בריא. עודף משקל מגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2, כמו גם לחץ דם גבוה רמת כולסטרול בדם גבוהה. . שוחחי עם צוות מרפאת הסוכרת ועם דיאטנית מומחית בתחום בנוגע למשקל בריא עבורך ועל הטמעת שינויים תזונתיים מועילים, כיצד להוסיף פעילות גופנית סדירה וכיצד לבחור אורח חיים פעיל יותר באופן כללי.
  2. הקפידי על תזונה בריאה. תזונה בריאה היא גורם מרכזי בשמירה על משקל תקין. שלבי בתזונה שלך מרכיבי תזונה חשובים ירקות לא עמילניים כמו פלפלים, תרד, ברוקולי, פירות, חלבון רזה הכולל עוף, טופו, ביצים, דגים, דגנים מלאים - אורז חום, שיבולת שועל, קטניות כמו שעועית ועדשים והעדיפי שתיית מים על פני מיצים ומשקאות ממותקים. כמו כן, חשוב להימנע ממזון מעובד: מזון ארוז, בשר מעובד, מזון מהיר, ממתקים עשירים בשומני טראנס: מרגרינה, מזונות מטוגנים רבים, מאפים, משקאות ממותקים: מיץ פירות, משקאות מוגזים ואלכוהול.
  3. אמצי מעקב אחר רמות הסוכר שלך. חשוב להיות מודעת לתגובה של רמות הסוכר בדם שלך. אם את יודעת שאת בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2 בגלל סוכרת הריונית, שוחחי עם הרופא/ה והדיאטן/נית שלך על מעקב תקופתי של רמות הסוכר ובצע אותם לפחות פעם בשנה. ניתן להתחבר מידי תקופה למד סוכר רציף ללא דקירות, דרכו תוכלי ללמוד על תגובת הסוכר בגוף למזונות שונים ופעילויות שונות וכך להבין מה מומלץ או לא מומלץ לאכול וכיצד פעילות משפיעה על ערכי הסוכר שלך. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת שקיימת היום ניתן לקבל את המידע לאפליקציה בטלפון הנייד באמצעות סריקה של חיישן המוצמד לזרוע ל-14 ימים, וגם לשתף את הרופא/ה או הדיאטן/נית שלך.

הכרת רמות הסוכר בדם שלך יכולה לעזור לך לבחור תוכנית ארוחות שמתאימה לרמות הסוכר שלך ולסייע לך להישאר פעילה ותחת מעקב תמידי.

  1. בצעי פעילות גופנית. פעילות גופנית היא הדרך הטבעית והיעילה ביותר להוריד את רמות הסוכר. ישנה חשיבות לפעילות אירובית תוך כדי שמירת דופק בטווח המאמץ הבינוני (מדובר ביעדים אינדיבידואלים) לפחות שעתיים וחצי בשבוע ולשלב גם עבודה להגברת כוח השרירים כמו משקולות או גומיות מתח.
  2. היניקי את התינוק שלך. הנקה מפחיתה את הסיכון של האם ושל הצאצאים לסוכרת מסוג 2. בנוסף, היא מפחיתה את הסיכון של הצאצאים לסבול מעודף משקל או מהשמנת יתר בשלב מאוחר יותר בחיים.

למרות שהנקה עשויה להוריד את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, לעיתים היא מלווה בקשיים. אם ברצונך להניק אך נתקלת בבעיות בהנקה, עדכני את הצוות המטפל. הם יכולים לסייע לך להתמודד עם האתגרים או תפני ליועצת הנקה שיכולה לעבוד איתך על זה.

 

מתי לפנות למעקב מרפאת סוכרת?

מומלץ לבצע בדיקת העמסת סוכר כ- 4 עד 12 שבועות לאחר הלידה. כמו כן, לבצע בדיקת דם לסוכר בצום ו/או Hba1c כשנה עד שלוש שנים לאחר הריון עם סוכרת אף אם תוצאות הסקר לאחר לידה היו תקינות.

אם את מבחינה בתסמינים כלשהם של סוכרת או מודאגת לגבי הסיכון שלך לסוכרת מסוג 2 לאחר לידה, פני לרופא המטפל. שוחחי איתו על החששות שלך ומה את יכולה לעשות כדי לעזור להפחית את הסיכון שלך לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד.

 

סיכום

סוכרת הריון עלולה להגביר את הסיכון ללקות מאוחר יותר בסוכרת מסוג 2. בעוד שכמעט מחצית מאלה עם סוכרת הריון מאובחנות עם סוכרת מסוג 2 בשלב מסוים, את בהחלט יכולה לעשות כמה דברים כדי להפחית את הסיכון לסוכרת או לדחות את הופעתה.

אימוץ הרגלי תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, הנקה לפחות חודשיים, במידת האפשר, ושמירה על משקל תקין, כולם יכולים לסייע בהורדת הסיכון לסוכרת.

ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי איכילוב תל אביב

תגיות:סכרתהריוןסכרת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה