פורום מומחיות

על תזונה עשירה בחלבונים ועל פחדים רפואיים

איך מעשירים תזונה צמחונית בחלבונים, ולמה אני נבדקת אצל רופאים כל הזמן?

  • ט"ז טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני צמחונית וחוששת שאני לא אוכלת מספיק חלבון. הייתי רוצה לדעת איך אפשר להעשיר את התזונה היומית בחלבון ואלו צירופים יכולים להעלות את ערך החלבון?

 החלבונים מהווים את הבסיס לבניית שרירים, רקמות, הורמונים, ואנזימים. החלבונים מתפרקים בגוף לחומצות אמינו, ולאחר תהליך הפירוק הגוף בונה לעצמו את הדרוש לו.

יש חומצות אמינו אחדות שהגוף חייב לקבל מהמזון שאנו אוכלים, כי הוא אינו מסוגל לייצר אותן בעצמו. לכן, חשוב לאכול מזון מגוון ומוצרים רבים המכילים חלבון. מזון המכיל חלבון שיש בו את כל חומצות האמינו הוא בעל ערך גבוה יותר. שילוב של דגנים וקטניות מעלה את ערך החלבון.

לדוגמא: אם נשלים את התירס עם מוצרי חלב, למשל, נשיג רמה גבוהה יותר של חומצות אמינו.

השלמת חלבונים שבהם ישנה חומצת אמינו הכרחית במידה מוגבלת, יכולה להיעשות ע"י שילוב עם מוצרי מזון שבהם אותה חומצת אמינו ברמה גבוהה יותר.

השלמה של חלבון ניתן להשיג בדוגמאות הצרופים הבאים: קורנפלקס עם חלב, לחם מלא עם גבינה, עדשים עם אורז, שעועית לבנה וחיטה, פיתה מחיטה מלאה וחומוס.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

מזה כמה שנים שאני מבלה זמני בבדיקות רפואיות המעלות חרס, אני ניגשת לרופאים כל אימת שאני חשה מיחוש או כאב שלא ברור בגופי ותחת חרדה שאולי אחלה, חלילה. אני לא מצליחה להירדם וחיי אינם חיים מדוע זה כך?

ההתעסקות המופרזת במצב הבריאותי של הגוף הינו פועל יוצא של הרצון הבסיסי של נפש האדם לחוש משמעותית וקיימת.

כאשר אדם תולה בטעות את תחושת קיומו הבסיסית ואת חיותו בחיי גופו מתעורר בו הפחד לא להיות בריא שאולי בעצם אי תקינות בריאותו תוביל אותו ביום מן הימים גם לאי קיומו. אדם בעצם חי אבל לא מרגיש בכך וזאת לא בגלל שאינו חי באופן פיזי אלא משום ובעיקר שאינו מרגיש את החיות שבחייו ותולה אותה כאמור בחיי גופו ובבריאותו.

את בעצם בריאה, אבל לא חשה בכך. את בעצם חיה ונוכחת ובעלת חיים - אבל חשה שחייך אינם חיים. כך שגם אם גופך בריא, והוא אכן כזה, עדין רחוקה הדרך לחוש בכך באופן מהותי.

בדרך מוטעית חשבת שהדרך לדאוג להרגשה זו היא לוודא כל העת את תקינות גופך, בעוד שהדרך הנכונה לכך היא להבין כי תחושת הקיום הבסיסית אותה את מחפשת קיימת דווקא בנפש, המקנה חיות לגוף, ולא בגוף עצמו. כאשר תזכי להתהלך בעולם מתוך תחושה שאת ברייה ייחודית ומיוחדת, ממילא יבואו לידי ביטוי יכולותיך, שיאפשרו לך לחוש בנוכחותך בעיני עצמך, ולא תזדקקי לאינדיקציה שאת קיימת על ידי בדיקות חוזרות ונשנות או על ידי שימת לב מוגזמת לכל רחש בגופך.

כשתביני שאת בריאה (של הבורא) – גם תרגישי בריאה, והגוף יבצע את המוטל עליו ויפיק עבורך את המירב שיכול, שכן את יכולתו לחיות באופן בריא הוא מקבל מתחושת החיות שהנפש מספקת לו.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:חלבוניםפחדיםפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה