הום סטיילינג

איך סידור הבית משפיע לנו על המוח והחיים בלי שנתכוון?

עוד ועוד מחקרים מצביעים על כך שחיים בסביבה מאורגנת ומסודרת טובים יותר עבור בריאותינו הנפשית ואפילו מביאים לרווחה כלכלית. האם זה נכון ואיך עושים את זה בפועל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכירים את האנשים האלו שיש להם 10 ילדים והבית שלהם תמיד מסודר, נוצץ ומבריק? לא מכירים? האמת שגם אני לא. בואו נודה, איכשהו עם כל ילד שנוסף למשפחה יש תחושה שכמות הבלגן גדלה. בהתחשב בעובדה שרובינו לא גרים בבית של 10 חדרים (וגם לא 5, בואו נודה) אפשר להגיד שהמסע הקולקטיבי למציאת פתרון לעומס הוא יום יומי.

נכון, שמירה על הרגלים של סדר וניקיון אצל כל בני הבית זה כלל חשוב, אך יש תהליך אחד פשוט שבלעדיו הרגלי הסדר והניקיון לא יעבדו ולא יביאו תועלת. לתהליך הזה יש שם נהדר באנגלית, ושם חסר מעוף בעברית, והרי הוא לפניכם:  DECLUTTER. או, כמו שכתבתי קודם לגבי התרגום: "הפחתת חפצים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

לא, זה לא מינימליזם

לא, זאת לא הולכת להיות כתבה על מינימליזם, אם כי בסתר לבי חשבתי לנסות את השיטה לכמה רגעים. לא אנסה לשכנע אתכם להסתפק במינימום חפצים כדי להרגיש טוב. אבל כן אשתף אתכם בכך שמיון ומסירת חפצים יכולים להועיל לכם בכל מישור שרק תחשבו  עליו: נפשי, פיזי, רגשי ואפילו כלכלי. כפי שכבר ציינתי, באנגלית יש לתהליך הזה מילה אחת ברורה ונהדרת, ובעברית התרגום (העקום למדי) הוא "הפחתה". אם ניטיב לתאר את זה: העפת חפצים מהבית כדי לנשום לרווחה. נשמע טוב יותר.

 

אז איך עושים את זה?

אישית, אני לא צריכה שום מחקר כדי להרגיש כמה אי-סדר משפיע ישירות על מצב הרוח, וכמה בית מסודר ונעים הופך אותי נעימה ורגועה. לעיתים תכופות מצאתי את עצמי מבקשת מהילדים לסדר את החדר, ובכל זאת גם אחרי שהם "סידרו" הוא "הרגיש" לי מבולגן. חיפוש לא מעמיק בכלל חשף זוג גרביים בקופסת הלגו, איש פליימוביל במדף הספרים ובאופן כללי העומס בחדר לא נעלם, הוא פשוט נדחף לצדדים.

מה עושים? ממיינים, מוסרים, זורקים.

ברוך השם אנחנו חיים בדור השפע. הגיוני מאוד שלכל ילד מהילדים שלכם יש יותר צעצועים ממה שהיה לכם אי פעם. יותר מכך, הגיוני שגם לכם יש יותר ממה שאתם באמת צריכים ומשתמשים. מצב כזה בו הבית נראה כביכול מסודר, אך בפועל עמוס בחפצים שאין בהם שימוש, יוצר עומס בלתי מודע על המוח והלב ומביא לעייפות, פיזור דעת ואפילו אכילת יתר. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מחקרים מצאו שחיים בסביבה עמוסה ולא מסודרת פוגעים בתחושת הערך העצמי, גורמים לאכילה לא בריאה, בריאות נפשית ירודה ותחושה של "בלגן במוח" – ירידה ביכולת לקרוא רגשות של אנשים מסביב, וחשיבה פחות יעילה.

 

מאיפה מתחילים?

התחילו מהמקום שבו התהליך יהיה הכי קל עבורכם. אפשר להתחיל בצעצועים, אפשר במטבח ואפשר בניירת – העיקר להתחיל. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את התהליך בצורה נכונה:

  • צעצועים: מיינתם את הצעצועים ואין אפילו אחד מיותר? החביאו כמה בפינה נסתרת בבית (גם מתחת למיטה זה בסדר). תופתעו לגלות כמה מקום מתפנה בבית וכמה הילדים ישמחו לגלות את הצעצועים האלו אחרי תקופה.
  • בגדים: מיינתם את ארון הבגדים, אך אתם רוצים לשמור לילד הבא? נהדר. יחד עם זאת, אם הבן הגדול בן 10 והקטן בן שנה, ובאמצע שיירת בנות, עשו טובה לארון הבגדים שלכם והעבירו הלאה. הרבנית ימימה מסבירה שלכל חפץ יש רצון משלו. בעברית משמעות המילה "חפץ" היא גם "רצון". לכל חפץ יש רצון שישתמשו בו, וברגע שהוא יושב בארון במשך שנים ומחכה לגאולה, הוא הופך לדבר שאיש לא חפץ בו. העבירו הלאה בגדים ואל תשמרו אותם במשך שנים. היו פתוחים לכך שהשפע יזרום אליכם בחזרה ולו בגלל העובדה ששחררתם אנרגיה כלואה ופינתם מקום לדבר חדש.
  • ניירת: מה לגבי הדפים, ציורים, מסמכים? לרוב האנשים יש ערמות מטורפות של ניירת, כשבמקום הראשון מככבות תעודות האחריות למוצרי חשמל. אל תשמרו מה שלא צריך (חוברת הוראות ביפנית לשואב אבק שקניתם בשנת 2017 היא דוגמא מצוינת), ועשו לכם הרגל לעבור על חשבונות, מסמכים וציורים מהגן אחת לשבוע.

מובן שישנם עוד פריטים רבים שאפשר לעבור עליהם בבית, למיין, למסור או לזרוק. כדאי להכין מראש רשימה מסודרת של כל אזור בבית שצריך ריענון ולעבור לאט לאט על כל המקומות. תופתעו מתחושת ההקלה שתחוו ככל שתתקדמו בתהליך. מוזמנים לנסות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ממיינים, "מפחיתים" ויש לכם תובנות? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:סדרארגון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה