בין אדם לחברו

בימים ההם בזמן הזה: כבר אז ידעו היטב את סודות התעמולה

היכולת לאזור את האומץ ולומר מה שיש לך, גם כשהמחיר הוא להיות אחד נגד כולם. ההיסטוריה חוזרת על עצמה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים ההם בזמן הזה: כבר אז ידעו היטב את סודות התעמולה, להכתיב אווירה חברתית, להנדס תודעה ולייצר לחץ ציבורי. וכך, כדי 'להכניס את האור' ל"יהודים החשוכים", השתמשו היוונים בכל הכלים האפשריים: קרקסים, תיאטרונים, הפקות ענק של תחרויות ספורט בשילוב יהודים ש"גילו את האור" (מתייוונים, שנהנו, אגב, מהיחס המזויף), כשבמקביל, נחקקו חוקים האוסרים כל סממן יהודי: איסור הנחת תפילין, מזוזות, רפורמות בחינוך הדור הצעיר ("כיתבו לכם על קרן השור: אין לנו חלק באלוקי ישראל") ועוד ועוד.

הדבר השפיע קשות על יהודים רבים מהמון העם ("הקולות הצפים"), והיתה סכנה מוחשית לתחילתו של סחף ציבורי. אצל יהודים רבים עדיין היתה נאמנות פנימית עמוקה למסורת היהודית, אך הם לא מצאו עוז ותעצומות בנפשם להלך נגד הזרם.

תחילתו של השינוי הגיעה עם תעוזתו חסרת המורא של מתתיהו המכב"י בקריאתו המפורסמת "מי לה' אלי", כשהוא לא מפחד ולא חושש "מה יגידו" או "מה יחשבו", ועל כך אנחנו רוצים להתעכב במדור זה, על היכולת לאזור את האומץ ולומר מה שיש לך, גם כשהמחיר הוא להיות אחד נגד כולם.

הסעיף הראשון ב"שולחן ערוך" הוא: "שיויתי ה' לנגדי תמיד הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלוקים... ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השם יתברך".

וכתב על כך ר' נחמן מברסלב: "'אחד היה אברהם'. שאברהם עבד את ה' רק על ידי שהיה אחד, שחשב בדעתו שהוא רק יחידי בעולם, ולא הסתכל כלל על בני העולם, שסרים מאחרי ה' ומונעים אותו, ולא על אביו ושאר המונעים, רק כאילו הוא אחד בעולם, וזהו: 'אחד היה אברהם'. וכן כל הרוצה לכנוס בעבודת ה', אי אפשר לו לכנוס כי אם על ידי בחינה זו שיחשוב שאין בעולם כי אם הוא לבדו יחידי בעולם, ולא יסתכל על שום אדם המונעו, כגון: אביו ואמו או חותנו ואשתו ובניו וכיוצא, או המניעות שיש משאר בני העולם, המלעיגים ומסיתים ומונעים מעבודתו יתברך. וצריך שלא יחוש ויסתכל עליהם כלל רק יהיה בבחינת: 'אחד היה אברהם', כאילו הוא יחיד בעולם כנ"ל".

כך התחיל השינוי הגדול שאנו חוגגים עד היום, כל שנה, בימי החנוכה. בזכות יהודי אחד אמיץ שלא פחד לומר את מה שיש לו. כך היה בימים ההם, וכך גם בזמן הזה.

האם זה קצת מוכר לנו, במציאות של היום?

(יהיו הדברים לע"נ אבי מורי יהודה בן מאיר חיים ז"ל, שהיווה עבורנו דוגמא ומופת לאומץ בלתי נלאה ולא חת להביע את עמדתו בכל נושא שבקדושה)

תגיות:בין אדם לחברוחנוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה