היסטוריה וארכיאולוגיה

ד"ש מאנטיוכוס: עדות נדירה ממלחמת המכבים ביוונים נחשפה במדבר יהודה

קופסת עץ ובה 15 מטבעות כסף נמצאה טמונה במערה שבשמורת נחל דרגה. החוקרים משערים כי המטמין נמלט אל המערה מאימת חיילי אנטיוכוס הרביעי

  • י"ט כסלו התשפ"ג
(צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)(צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)
אא

מטמון נדיר נחשף במדבר יהודה: קופסת עץ ובה 15 מטבעות כסף, המתוארכת לימים בהם שלטו היוונים בארץ יהודה, נמצאה במערות מורבעת שבשמורת נחל דרגה.

החוקרים משערים כי הקופה הוטמנה במערה לפני כ-2,200 שנה, בתקופת בית המקדש השני, זמן קצר לפני מרד המכבים ביוונים.

החוקרים מסרו כי "מדובר בממצא יחידאי, שאין שני לו, המהווה עדות ארכיאולוגית ראשונה וברורה לכך שמערות מדבר יהודה שימשו כזירת פעילות למורדים או לפליטים יהודיים בימים שקדמו למרד המקבים או בראשית המרד".

הקופסה התגלתה בחפירות שנערכו במקום בחודש מאי האחרון, והיא הועברה למוזיאון החשמונאים במודיעין – שם תוצג לציבור.

גילוי המטמון העתיק התגלה כחלק מפרויקט חפירות וסקר מערות מדבר יהודה שמנהלים רשות העתיקות וקמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי בשיתוף עם משרד ירושלים ומורשת. במהלך החפירות התגלתה בסדק בתוך מערה, קופסת עץ עתיקה עשויה במחרטה, שאין כדוגמתה באוצרות המדינה.

פקק הכלי נפתח, ואז התברר כי חלקו העליון מלא באדמה תחוחה ואבנים קטנות שנדחסו עד לשפתו. מתחת לשכבת אדמה זו, נמצאה פיסת בד צמר גדולה צבועה בסגול. פיסת הבד כיסתה 15 מטבעות כסף שסודרו בחלק התחתון של הקופסא, וביניהם הונחו פיסות צמר כבשים.

מדובר בקבוצה אחידה של מטבעות טטרדרכמות מכסף, שנטבעו ע"י תלמי השישי, מלך מצרים. מלך זה, מלך על מצרים במקביל לדודו - אנטיוכוס אפיפנס הרביעי, אשר שלט על ממלכת יהודה בתקפה זו. על גבי אחד מהמטבעות נמצאה חריתה בכתב יד של השם "שלמי –Shalmai" בכתב ארמי.

ד"ר איתן קליין, חוקר המטמון מטעם רשות העתיקות יחד ד"ר גבריאלה ביכובסקי, מומחית מטבעות ברשות העתיקות, אמרו: "מעניין לדמיין מיהו האיש שברח למערה והחביא בה את רכושו הפרטי מתוך כוונה לשוב. נראה, שעקב מאורעות התקופה, נהרג האיש בקרבות, ולא שב לקחת את רכושו הוא המתין לנו במשך כמעט 2,200 שנים. מדובר בממצא יחידאי, שאין שני לו, המהווה עדות ארכיאולוגית ראשונה וברורה לכך שמערות מדבר יהודה שימשו כזירת פעילות למורדים או לפליטים יהודיים בימים שקדמו למרד המקבים או בראשית המרד".

ד"ר קליין מעריך כי תושבי ישראל מיהרו להטמין את רכושם במדבר בעקבות ביזת כלי המקדש בידי אנטיוכוס הרביעי והחרבת חומות ירושלים בשנים שקדמו למרד החשמונאים. הסבר אחר מציע ד"ר קליין והוא גזרות הדת שהטיל על העם היהודי בשנת 167 לפנה"ס.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "מטמון המטבעות שאנו חושפים לציבור במסגרת אירועי שבוע המורשת לישראל מסעיר את הדמיון, וקושר אותנו ישירות לימים ההם - בזמן הזה. אלה דמי החנוכה שרשות העתיקות מעניקה לעם ישראל ולמדינת ישראל. אני מזמין את הציבור להצטרף ולהתנדב במבצע החפירות שלנו במערת מורבעת במהלך דצמבר. אנחנו מאמינים שהמערה עוד לא אמרה את המילה האחרונה".

תגיות:היסטוריהארכיאולוגיהמטבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה