גרפולוגיה

גרפולוגיה לצדיקים: ניתוח כתב היד של מרן החזון איש זצ"ל

כיצד משקף כתב ידו של הרב אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל את אישיותו יוצאת הדופן בענווה, בגאונות ובעמקות נדירות? הרב מאיר בר יהודה על גדול הדור הקודם, החזון איש

(בעיגול: הרב מאיר בר יהודה)(בעיגול: הרב מאיר בר יהודה)
אא

מרן "החזון אי"ש", הרב אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל, היה גדול דור ומגדולי פוסקי ההלכה של הדור הקודם, סמל למופת, הנהגה, ענווה, גאונות ועמקות נדירים מכל מה שידעה האנושות דאז ובכלל. אני הקטן איני מתיימר, חלילה, לבוא ולספר בשבחו של גדול דור, שלא יהיה בבחינת בא לברך ונמצא ממעט. גדולי תורה כדוגמת הרב יצחק הוטנר כתבו על החזון אי"ש כי "דרך לימודו איננה ניתנת לחיקוי, אלא מתוך יגיעה ונדודי שינה". הרב מיכאל דב וייסמנדל כתב ש"ספריו של החזון אי"ש היו נחשבים מאוד גם אם היו נכתבים לפני מאות שנים". החזון אי"ש הקיף בשיטתיות ובעמקות את כל סוגיות התלמוד, ונכנס בעובי הקורה גם בסוגיות מורכבות שעמדו בסלע המחלוקת, כדוגמת האסטרונומיה ("חכמת התכונה"), הנוגעת להלכות קידוש החודש ודורשת ידע מתמטי. לחזון אי"ש הגיעו בכירי הרופאים והמנתחים בעולם להיוועץ בענייני רפואה, ועוד ועוד. ספרים רבים חוברו על הרב, וגם הם בבחינת טיפה מן הים ("פאר הדור", ה' כרכים, מומלץ מאוד). אולם באנו בזהירות, בדחילו ורחימו, להיכנס אל הקודש פנימה ולהתבסם מכתב ידו מהפן הגרפולוגי.

הרב מאיר בר יהודההרב מאיר בר יהודה

מה בכתב היד מצביע על חוסן מנטלי עז ועל כוחות נפש אדירים?

בנקל ניתן לראות את גודל הדיוק במהלך השורות הישר, המפולס כל כך. שימו לב לשוליים הימניים הישרים כסרגל! גם השוליים השמאליים ישרים, אלא אם כן צריך להתחיל עניין חדש. נתבונן גם במילים ובאותיות: הזווית, על פי רוב, ישרה מאוד, עם נטייה קלה ימינה. האותיות ו', ן', גם כן בכלל הנ"ל. גם לאות מ' סופית יש סיומת של קו ישר מאוד: "ימים", "תלמידים", טובים". במיקרו רואים שהקו גם מושך כלפי מטה, מה שמצביע עוד יותר על הכישרון האדיר שהיה לרב בתחום המתמטי והאנליטי, כושר ההעמקה והיכולת לפירוק לגורמים, תוך יכולת לשהות ולהחזיק את המחשבה לפרק זמן ארוך בעמקות, בחילוקים ובדקויות, המצריכים מאמץ מוחי רב. מהלך השורות, השוליים, האותיות והמילים, שכולם ישרים בעקביות ובשיטתיות, מצביעים על שליטה עצמית, חוסן מנטלי עז, כוחות נפש אדירים ודבקות במטרה, משמעת עצמית ופנימית חזקה, כושר ריכוז גבוה, חוש אחריות גבוה, כושר הנהגה, חוש לסדר, הגיון בהיר וברור, שיטתיות ועקביות מתוך ביקורת עצמית גבוהה. כתב היד הוא קטן, מה שמלמד שוב על היכולת ועל הנטייה למחקר. אותיות הל' גבוהות, נטולות לולאה מלמטה ונוסקות גבוה כלפי מעלה, והכל מתוך כתב יד מופשט, קריא וברור, ללא שום תוספות שאינן מוסיפות לקריאות הכתיבה, מה שמלמד על הרצון להגיע לתכליתיות ולהביע בדרך קצרה מסקנות שלא מן הנמנע שהגיע אליהן לאחר זמן, עמל, ועיון רב.


כך האותיות מדברות: אישיות מופנמת ובעלת חסד לזולת

מרן החזון אי"ש היה חולה לב מגיל צעיר מאוד (וכך גם נפרד מן העולם. לבו נדם בליל שבת קודש בשעה 2:30 לפנות בוקר). מסופר שהעיד על עצמו בפני אברך שתינה את צערו כי קשה לו ללמוד, כי מיום עומדו על דעתו, הרי הוא בבחינת חולה שמחללים עליו את השבת (עוד בהיותו צעיר הרופאים אמרו כי לא יאריך ימים, אך בחסדי ה' הגיע לגיל 75). רואים שהיתה בו תעוזה גדולה ואומץ לב. בסיום מכתביו לשואליו היה מסיים מתחת לטקסט וצמוד אליו, ובצדו השמאלי, כמי שאומר: "אני עומד מאחורי כל מילה שאמרתי, והיא חצובה בסלע!". יחד עם זאת, רואים כי הרב בטבעו לא אהב את הפרסום, והיה מופנם "כנפשו". שימו לב לאות פ', כמה היא עמוקה כלפי מטה. עיקר פרסומו לרבים כגדול דור היה דווקא באחרית ימיו (כפי שידוע במעשה עם הרב חיים עוזר גרודז'ינסקי). בנוסף, הרב היה בעל רגישות גדולה לזולת. שימו לב כי באופן שיטתי, באות ה', החלק הקטן של האות תמיד נוטה שמאלה, כמי שמושיט יד רחמנית כלפי הזולת (רואים זאת גם מסממנים נוספים בכתב היד). לגבי גודל ענוותנותו, די אם נביט באות מ', כמה היא קטנה ושווה בגובהה. ולסיום - האמינו שאנו עוד רחוקים מלסיים. זכותו תעמוד לנו ולזרענו עד עולם, אמן כן יהי רצון!

הזמינו את הרב מאיר בר יהודה אליכם לסלון הבית, ותיהנו ממפגש שכולו חוויית לימוד באווירה תורנית, ייחודית ומרתקת מאין כמותה. התקשרו 073-222-1290

תגיות:גרפולוגיההרב אברהם ישעיהו קרליץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה