חדשות בעולם

חנוכה באוקראינה המופגזת: איך חוגגים את החג המאיר בימי מלחמה וחושך?

בקהילות היהודיות באוקראינה נערכים לחג המאיר ביותר בשנה, כשברקע המלחמה הקשה נמשכת ורוב אזרחי המדינה נמצאים בעלטה מוחלטת ובעוצר ברוב שעות היום. רב קהילה יהודית באוקראינה: "המסר של החנוכייה, והשנה ביתר שאת, הוא שאור דוחה חושך, וכל אחד יכול להאיר את העולם על ידי הוספת אור. זו הדרך הכי טובה להתגבר על הקשיים"

  • י"ח כסלו התשפ"ג
אא

שבוע לחנוכה ובקהילות היהודיות באוקראינה נערכים לחג המאיר ביותר בשנה. הדילמה של ראשי הקהילות היהודיות: איך חוגגים כשברקע עדיין נמשכת המלחמה ללא הפסקה, כשרוב אזרחי המדינה נמצאים בעלטה מוחלטת ברוב שעות היום, ורבים מהם נתונים תחת עוצר? ובקיצור: איך אפשר לחגוג חנוכה ולשמור על יחסים טובים עם השכנים שלא יוצאים לחגיגות בימי מלחמה, ואין להם כמעט אור במשך שעות היום?

בשבועות האחרונים החלו רבני הקהילות ושלוחי חב"ד להיערך לקראת חלוקת אלפי ערכות חנוכה ליהודי הקהילות בכל פינה באוקראינה. בערכות המיוחדות: ספר חנוכה לילדים, דמי חנוכה, חוברות הסברה למבוגרים, חנוכייה ונרות, סביבונים, סופגנייה ארוזה, מטבעות שוקולד, וחטיפים מתוקים.

ערכות החנוכה משוגרות בימים אלה לקהילות היהודיות על ידי JRNU - מוקד ההצלה של חב"ד באוקראינה, וייארזו בכל קהילה יהודית על ידי מתנדבים מקומיים. בנוסף, יקבלו יהודי הקהילות גם מארזי מזון מיוחדים שיאירו להם את ימי החנוכה.

 

אישורים חריגים מהעיריות

הדילמה הגדולה של יהודי הקהילות, האם לציין את החנוכה כמידי שנה, גם באמצעות הצבת החנוכייה הגדולה במקומות הציבוריים? בעשרות השנים האחרונות מאירים החנוכיות של שלוחי חב"ד את המרחבים הציבוריים - באוקראינה, כמו גם בעולם כולו.

בצל המלחמה הקשה, הדילמה גוברת. מצד אחד, הרצון לציין את החג היהודי העתיק ולשמח את יהודי הקהילה. מצד שני, בזמן מלחמה, הצבת חנוכייה עלולה להיתפס כחוסר התחשבות בכלל האזרחים שנמצאים תחת אימת המלחמה.

נכון לעכשיו, יש עיריות שנתנו את הסכמתם לשלוחי חב"ד ורבני הקהילות, להציב את החנוכיות, וזאת כדי לשדר סוג של 'עסקים כרגיל' ולא לתת למצב הקשה להעיב על מצב רוחם של האזרחים. עם זאת, יש עיריות שאוסרות כליל על הצבת כל סממן של שמחה וחגיגיות ברחובות הערים, לכלל האזרחים.

"קיבלנו הבוקר אישור מהעירייה ונציב את החנוכייה כמידי שנה במרכז העיר", מספר אחד מרבני הערים ושליח חב"ד. "הפעם, בניגוד לכל השנים, אנחנו מדליקים את החנוכייה באמצעות בלון גז קטן שיספיק לשעתיים שלוש".

הרב לוי סטמבלר, רב העיר קמינסקוי ושליח הרבי מליובאוויטש, קיבל אישור מהעירייה להציב חנוכיות בעיר. "קיבלנו אישור מיוחד מהעירייה ומההגנה הצבאית האזורית להציב גם שלטי חוצות לפרסום הנס היהודי", הוא מספר. "בשלטים אנחנו מפרסמים את המסר של הרבי: מעט אור מנצח חושך גדול". 

באחת הערים שנמצאת תחת קרבות מתמשכים, ובמרבית שעות היום יש עלטה מוחלטת, החליט המושל הצבאי להעניק אישור לרב הקהילה להציב את החנוכייה. "אני אישית אבוא לראות את ההדלקה", אמר המושל לרב, "יש לנו חשיבות עליונה לעשות הכל ולשמור על השגרה, על המסורת ועל השמחה של אזרחנו".

עם זאת, למרות האישורים החריגים שניתנו בחלק מהמקומות להציב חנוכיות, מסיבות חנוכה ציבוריות לא יתקיימו, בשל המצב.

 

המסר: "אור דוחה חושך"

חלק משלוחי חב"ד מצאו פתרון ביניים, להציב את החנוכייה בחצר בית הכנסת בלבד ולא ברחובות הערים כפי שהיה עד השנה. "אנחנו הסברנו לנציגי הממשל, וכן לכלל האזרחים, שהרבי מלובביץ' לימד אותנו שאור דוחה חושך", מספר הרב אברהם וולף, רב העיר אודסה ושליח חב"ד, "ולכן להצבת חנוכייה, דווקא עכשיו, יש הבעת מסר של אור ותקווה".

הרב וולף הוסיף ואמר כי "יצאנו בקמפיין הסברה שהמסר של החנוכייה, והשנה ביתר שאת, הוא שכל אחד יכול להאיר את העולם על ידי הוספת אור, כל אחד במקום שלו, וזו הדרך הכי טובה להתגבר על הקשיים. אם אדם עוזר לשכן שלו לחמם את המים, או מסייע בהבאת מים לשכנה שאין לה, או מעניק ציוד חם לנזקק וכדומה - הוא מפיץ אור והופך את העולם למקום טוב יותר. בינתיים, נתפלל כולנו שעד לחנוכה תסתיים המלחמה והדילמה המאתגרת תחסך מאתנו".

תגיות:אוקראינהחנוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה