חדשות בריאות

"מודה לבורא עולם": לקתה בשבץ מוחי בחודש התשיעי להריונה וילדה בשלום

א', בת 38 מירושלים, לקתה בשבץ מוחי באמצע סדנה שהנחתה. היא הובהלה לבית החולים שערי צדק, והרופאים יילדו אותה בניתוח קיסרי דחוף. בחסדי שמיים, חייהם של האם ותינוקה ניצלו

  • י' כסלו התשפ"ג
בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

א', תושבת ירושלים בת 38 המנחה סדנאות בריאות, הייתה בחודש התשיעי להריונה. במהלך סדנה בהנחייתה, לפתע לא הצליחה להוציא מילים מפיה. א' ניסתה לנוח ולהתאושש. בזמן שהיא מנסה לשלוף ממוחה את המילים, ללא הצלחה, אחת ממשתתפות הסדנה, שמכירה היטב את הסימנים לשבץ מוחי, שכן אביה חווה לאחרונה אירוע מוחי, חייגה ללא היסוס והזעיקה אמבולנס שהגיע באופן מיידי.

צוות החובשים של איחוד הצלה אבחן כי א' נמצאת בעיצומו של אירוע מוחי, והזמין ניידת טיפול נמרץ שהבהילה אותה ליחידת הטראומה בבית החולים שערי צדק.

א' מספרת על הדקות הקריטיות: "צוות יחידת השבץ קידם את פניי מחוץ לבית החולים והכניסו אותי ישירות לחדר הטראומה. שם קיבל אותי ד"ר יוסף שכטר מיחידת השבץ שערך תשאול והערכה. הצלחתי לחשוב, אך לא הצלחתי לחשב מספרים וגם לא לשלוף את שמותם. הצלחתי לדבר אבל משפטים קצרים. הבנתי שהמצב לא טוב. לאחר מבדק נאמר לי כי כל הסימנים מעידים על שבץ".

לאחר בדיקות MRI ו-CT ראש שבוצעו באופן מיידי, אותר קריש דם במוחה של א'. רופאי יחידת השבץ ייצבו את מצבה, כאשר האתגר המשמעותי ביותר היה שימור ההיריון. ד"ר רעות רותם מאגף נשים ויולדות במרכז הרפואי, שטיפלה בא', מסבירה: "לאור האירוע הנוירולוגי האקוטי והחשש מאירוע חוזר, האתגר העיקרי היה לשמור על טווח לחץ דם מצומצם מאוד. בהינתן שהאישה לא הייתה בתהליך לידה והעובדה שברקע ניתוח קיסרי בעברה, לידה רגילה הייתה עלולה לחשוף את האם לסיכונים שמהם העדפנו להימנע".

"א' הייתה במועד, ולאחר התייעצות רב תחומית הוחלט כי הדבר הנכון הוא לבצע ניתוח קיסרי חירום בהרדמה ספינלית תוך ייצוב האם. ההרדמה בוצעה במקצועיות רבה על ידי המרדים ד"ר פרדי האוזי, תוך שמירה על לחץ דם של האם בטווח שאינו מסכן את חייה. לשמחתנו הניתוח הקיסרי בוצע בהצלחה ומיומנות רבה על ידי ד"ר חטיב פאיז, מנהל היחידה לגניקולוגיה אמבולטורית, ונולד תינוק בריא תוך שמירה על חיי האם".

לאחר הלידה א' מטושטשת לחלוטין ומתקשה לשלוף מספרים ממוחה, אך זוכרת את הליווי הצמוד של רופאי יחידת השבץ לאורך כל מהלך הלידה: "הלידה הסתיימה בהצלחה והתינוק חולץ בשלום. בסיום הניתוח הניחו עליי את התינוק למשך זמן קצר. לאחר בדיקות ומדדים שיצאו תקינים, התינוק הועבר לתינוקייה לטיפולו המסור של צוות המיילדות ורופאי היילודים, ואותי העבירו אותי למחלקה לטיפול נמרץ נוירולוגי נוירוכירורגי שם הרופאים והאחיות במחלקה לא משו ממיטתי, מחשש מאירוע רודף".

ביחידה לטיפול נמרץ נוירולוגי נוירוכירורגי, בראשות ד"ר סטפן מאוסבך, הדריכות הייתה גבוהה. עם ביצוע בדיקת אולטרסאונד שהדגימה הטבה במצבה הנוירולוגי של האם, הועברה א' לאשפוז במחלקה הנוירולוגית. במחלקה בוצעו בדיקות מקיפות, כולל בדיקות קרדיאליות שיצאו תקינות. לאחר הטבה במצב האם, ובתיאום צוות אגף אם ויילוד, התאחדו בשנית האם והתינוק במחלקה הנוירולוגית.

ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת השבץ, מסביר כי שבץ מוחי תוך כדי היריון הוא אירוע נדיר, ובפרט שבץ במועד הקרוב ללידה: "שבץ מסוג זה מורכב ביותר מבחינת ניהול הטיפול במטופלת מבלי לסכן את היולדת ואת העובר. בדיקות CT ו-MRI סייעו בדיוק באבחון בסוג הקריש, גודלו ומיקומו, ואפשרו לנו לקחת את ההחלטות הנכונות לגבי תזמון הלידה, והתוצאות היו טובות. ההיערכות והבירור מהיר והמורכב על ידי צוות יחידת השבץ המנוסה והמיומן הוביל לתוצאה הטובה".

"הסימנים העיקריים לשבץ מוחי הוא חולשה בגפיים בצד אחד בגוף, קושי בדיבור, עיוות הפנים. במקרה של הופעת אחד או יותר מהסימנים הללו מומלץ לפנות לקבלת טיפול ביחידת השבץ הקרובה. מודעות לסימני האזהרה יכולה להציל חיים. גם במקרה של א' העירנות של משתתפת ההרצאה הצילה את חייה ואת חיי התינוק. האם והתינוק הבריאים שוחררו לביתם במצב טוב, וימשיכו להיות תחת מעקב רפואי. אנו שמחים שהאירוע עבר עם יולדת ותינוק בריאים ושלמים, ומאחלים לכל המשפחה מזל טוב, הרבה נחת ובריאות".

א' הוסיפה: "אני מודה לבורא עולם שהציל את התינוק, שמר עליי ושלח לי שליחים טובים בדרך. אני מודה לצוות המקצועי בשערי צדק - האחיות, הרופאות והרופאים, הצוות המסור בתינוקייה שטיפל במקצועיות ומסירות עטף את התינוק וטיפל בו בחום כשלא הייתי מסוגלת".

תגיות:לידהשבץ מוחיבית החולים שערי צדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה