הרב יצחק זילברשטיין

חלם ששיניו נופלות, כיצד ניתן לפתור את חלומו לטובה?

שכאשר היו באים לפניו אנשים שחלמו שנפלו שיניהם, הוא היה רגיל לפתרו באופן שיזמין לו השי"ת פרנסתו בלי טורח, כי השיניים מורים על טחינה וטורח הפרנסה, וכאשר כביכול נשרו, אות היא שכעת ישיג פרנסתו בנקל

אא

ידוע ש'החלומות הולכים אחר הפה', ואפילו חלום שנראה כחלום רע, יתכן והוא מרמז על עניינים טובים, וכמו שהאריכה הגמרא בברכות (נ"ו.) במעשה אודות פותר החלומות 'בר הדיא', ששניים שחלמו אותו חלום פנו אליו, ולאחד פתר לטובה ולשני לרעה, וכפי שפתר כך היה.

לאור הדברים, כתבו כמה מרבותינו, שאדם שחלם חלום קשה, יוכל ללכת לאוהבו, שהינו תלמיד חכם הבקי בתורה, ולספר לו את החלום, והלה יפתרנו באופן טוב בפה מלא. ומאחר והחלומות הולכים אחר הפה, ייהפך בכך החלום לטובה ולברכה. וכעין מה שמצינו במשנ"ב (סי' רפ"ח סקי"ז), בשם המדרש, שהיתה אשה שחלמה שנפלו קורות ביתה (שזהו חלום שמתענים עליו אפילו בשבת, כמבואר בשו"ע שם ס"ה), ופתרו לה את החלום באופן שתלד בן זכר (שהקורה היא דימיון לוולד הנופל מגופה), ואכן כך היה! ויעויין עוד ב'ערוך השולחן' (או"ח סי' ר"כ ס"ד) שכתב: "המנהג בהרבה מקומות, שמי שחלם חלום לא טוב, יבוא לפני רב העיר, לבקש פתרון חלום, והרב ממציא לו פתרון לטובה".

והנה, ידוע שאחד החלומות הקשים הוא 'הרואה שנפלו לו שיניו', (שעליו נאמר שמתענים עליו אפילו בשבת קודש). וכתב הרה"ק מקומרנא זי"ע, בספרו 'שולחן הטהור' (סי' ר"כ ס"א), שכאשר היו באים לפניו אנשים שחלמו שנפלו שיניהם, הוא היה רגיל לפתרו באופן שיזמין לו השי"ת פרנסתו בלי טורח, כי השיניים מורים על טחינה וטורח הפרנסה, וכאשר כביכול נשרו, אות היא שכעת ישיג פרנסתו בנקל.

ניתקו שיניו - נתמעטו מזונותיו

וציינו לפני הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, את הנאמר במסכת נדה (ס"ה.): אמר רב חיננא בר שלמיא משמיה דרב, כיון שניתקו שיניו של אדם (מחמת זקנה), נתמעטו מזונותיו (מזונותיו קשין לבא), שנאמר (עמוס ד', ו') "וגם אני נתתי לכם ניקיון שיניים בכל עריכם, וחוסר לחם בכל מקומותיכם". ומשמע מדברי הגמרא, שנפילת השיניים מורה על מיעוט הפרנסה. ואם כן יש קצת להעיר, היאך ניתן לפתור את חלום נפילת השיניים כריבוי והצלחת הפרנסה, הרי לכאורה זה היפך דברי הגמרא?...

ואמר הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, שאין כאן הערה כלל, משום שדברי הגמרא מתייחסים לאדם שבמציאות נפלו שיניו, ואז סימן הוא כי פרנסתו קשה לבא, וכמו שמצינו לכמה מפרשים (בגמרא בנדה שם) ששאלו, מהי ההדרכה שבאים חז"ל ללמדנו במאמר זה? והמהרש"א ביאר, שאנו למדים מכאן, שאדם יראה לדאוג להותיר לו ממון גם לימי הזקנה, ולא יחלק את כל ממונו לבניו בעודו בחיים (כמבואר בב"מ ע"ה:). כך שנפילת השיניים אינה 'מסמלת' מיעוט פרנסה, אלא היא סימן לתקופת הזקנה, שאליה צריך להיערך מבעוד מועד.

אולם, כאשר מדובר על נפילת שיניים שהינה רק חלום פורח בעלמא - אותה ניתן לפתור לפרנסה בלא יגיעה וטורח!

היחס לחלומות 'קשים' בזמנינו

לסיום יש לציין, שמצינו אצל גדולי הדורות האחרונים, שהמעיטו מאוד בנתינת תשומת לב לחלומות קשים בזמננו, ולא היו מצווים להתענות עליהם, וכמו שכתב רבינו החזון איש (אגרות ח"ב קמ"ט): 'הרבה פעמים חלמתי חלומות כאלה, ולא שמתי ליבי לזה, ונכון שיאמר בעת ברכת כהנים הרבש"ע'. וביאר בספר נחלת אבות (אות מ') שבזמנים הקדומים שהיו קדושים, אז החלומות היו קרובים לנבואה, אבל בזמנים אלה, החלומות שוא ידברון.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה