מצוות

גברים, היכונו: 7 ציטוטים חזקים על מה שתוכלו להרוויח בלי להשקיע אפילו דקה אחת

מה קובע את עיקר דרגת האדם? כיצד ניתן לקדש את המח והלב? במה תלויים לימוד התורה וקיום המצוות? ומה המפתח ליראת שמיים? אלו דבריהם העוצמתיים של רבותינו על שמירת העיניים

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

1. הרב מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, שהיה ראש ישיבת פוניבז' לצעירים וחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, כתב בהסכמתו לספר 'קדושת החיים': "אחד הדברים העיקריים שכל גופי התורה תלויים בה בדרך העלייה להשגת מעלות ושלמות והצלחת החיים לזכות לחיי עולם חיי נצח, הוא – שמירת העיניים. שעל ידי זה יוכל לקדש את משכן המח והלב... וכל לימוד התורה וקיום המצוות ומעלת שלמות האדם תלויים בזה שלא יסתכל ויראה דבר המביא לידי הרהורים רעים".

2. הרב נסים קרליץ זצ"ל, מגדולי פוסקי ההלכה בדורנו, כותב בספרו 'חוט שני' (עמוד מז): "עיקר האדם תלוי בזהירות בעניינים אלו [הרהורים בגלל הסתכלות אסורה], וצריך לדעת שזה הוא העיקר הקובע את דרגת האדם. שאם נזהר בזה הרי נקבע גודל מדרגתו לפי זה, ומשם יכול לעלות מעלה מעלה, וחס ושלום להיפך".

3. הרב יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל, המכונה 'הסטייפלר', שהיה מגדולי הדור הקודם, כתב באחד ממכתביו (מתוך הספר 'קריינא דאיגרתא', חלק א', סימן קט"ז): "וראיית כל דבר פשע... ובפרט מה שהאדם רואה בהתפעלות – נחקק הדבר בדמיונו לכל ימי חייו, עד שאפילו אם יזכה להיות שומר תורה ומצוות, ואפילו אם יזכה גם לשקוד על התורה ובמקום של תורה, מכל מקום נפשו ויהדותו תסבול מרורות מאותם ציורי התועבות החקוקים לו בדמיונו. הם יהיו ניצבים לפניו כמו חי, ויביאו אותו לבלבולים וניסיונות נוראים".

מה זה אומר הביטוי "לשמור על העיניים"? הרב נתן פרידמן עונה בקצרה. צפו:

 

4. שמשון הגיבור לקח לו לאישה את דלילה הפלשתית, שלבסוף בגדה בו והביאה למפלתו בידי הפלישתים. הפלישתים ניקרו את עיניו, וחז"ל מלמדים אותנו שהסיבה הרוחנית לכך הייתה משום שהלך אחר מראה עיניו כשרצה לקחת לו לאישה את דלילה. והנה לשון התלמוד "שמשון הלך אחר עיניו. לפיכך, נקרו פלשתים את עיניו... שמשון בעיניו מרד, שנאמר (שופטים יד, ג) 'ויאמר שמשון אל אביו: אותה קח לי, כי היא ישרה בעיני'. לפיכך, נקרו פלשתים את עיניו, שנאמר (שופטים טז, כא) 'ויאחזוהו פלשתים וינקרו את עיניו'" (מסכת סוטה, דף ט).

5. המקובל הרב ישראל אליהו וינטרויב זצ"ל כותב בהסכמתו לספר 'הסתכלות בהלכה': "כאן המפתחות לכל ההצלחה והעליה בתורה ויראת שמים... רוב סבוכי הנפש הנמצאים בדור הצעיר, שורשם ומקורם ממה שהופקרו העיניים להסתכל בכל אשר ירצו, ותוצאותיהם במשך הזמן נראות. ולפום צערא אגרא [=לפי הצער כך השכר], והבא להיטהר מסייעין אותו. והוא באמת פתח נכבד לכל בן תורה המשתוקק ומתגעגע לעלות בית א-ל".

6. ה'חפץ חיים' כתב בספרו 'נדחי ישראל' (פרק כ"ג) על המעלה העצומה שיש בשמירת העיניים: "נמצא בספרים הקדושים שמי שמתגבר על יצרו בדבר ערוה, זוכה ומאיר אור גדול על ראשו מן השמים. ובדורות הראשונים היו רואים זה בעיניהם, וכמובא בסנהדרין (דף ל"א, עמ' ב) באחד שנתגבר על יצרו, וכשהיה יוצא לשוק היו רואים שאור דולק על ראשו מן השמים".

7. הרמב"ם כותב (הלכות תשובה, פרק ד', הלכה ד') על איסור ההסתכלות: "המסתכל בעריות מעלה על דעתו שאין בכך כלום, שהוא אומר 'וכי בעלתי או קרבתי אצלה?', והוא אינו יודע שראיית העיניים עוון גדול, שהיא גורמת לגופן של עריות, שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו, ל"ט)".

מהי הדרך הטובה ביותר ליהנות בעולם הזה? הרב זמיר כהן נותן עצה טובה ובדוקה לחיים מאושרים באמת:

קראו גם:

המדריך למתחזק | מה הסיפור של דתיים עם שמירת העיניים?

איך שומרים על העיניים ממראות אסורות? 10 עובדו

תגיות:שמירת עינייםמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה