מצוות

איך שומרים על העיניים ממראות אסורות? 10 עובדות

מה שכרה של שמירת עיניים אחת, כיצד נזכה שכל מאכלינו ייחשבו כקרבן העולה על גבי המזבח? 10 עובדות מרגשות על חשיבותה של כל שמירת העיניים בודדת

  • ד' אלול התשע"ח
אא

1. הקב"ה שש ושמח על כל שמירת עיניים בודדת

רבותינו מבארים כי כל עבודה קטנה בנושא, כל פעם שאדם מצליח לשמור על עינו, כוחו רב מאוד. דבר זה רמוז בפסוק בשיר השירים: "לבבתיני באחת מעינייך" – הקב"ה אוהב בלבו כל שמירת עיניים, ואפילו אחת.

2. שמירת העיניים – תחילת עבודת התשובה

הרבי מקאברין הסביר את הפסוק: ''בשובי את שבותיכם לעיניכם אמר ה'' (צפניה ג, ב), כך: "בשובי את שבותיכם" – כאשר יהודי ניגש אל עבודת התשובה, בראשונה יקח את עצמו "לעיניכם" – לשמירת העיניים, ומשם יעלה את כל המדרגות.

3. השומר על עיניו זוכה לשמירה מיוחדת מהקב"ה

על הפסוק "ינצרנהו כאישון עינו" מבאר ה'תפארת שלמה' כי בכך רמוז גודל השמירה שעל האדם לשמור על עיניו מראות ברע: כשם ששומר על אישון עינו. בעל ה'תפארת שלמה' מוסיף ומבאר כי כשם שהאדם שומר על עינו, כך הקב"ה שומר על האדם מכל צרה וצער.

4. השומר על עיניו ניצל מכל צרה וצער

במסכת בבא מציעא אומרים חז"ל: "שמור לי ואשמור לך שומר שכר". רבי אלימלך בידרמן מבאר כי הקב"ה אומר ליהודי: 'בני יקירי, שמור את עיניך כפי שביקשתי, 'ואני אשמור לך', אני אשמרך מכל צרה וצער, ולבד מזאת הינך עוד 'שומר שכר', שבבואך לעולם הבא שכרך שמור לך.

5. שמירת העיניים מסייעת לזרעו של האדם

בספר 'חסידים': "עוד זכות גדולה יש לו לשומר עיניו... כל דבר צער שהאדם סובל באותו ענין, עושים טובה לזרעו, שנאמר: 'יראה זרע יאריך ימים אשרי בניו אחריו'".

6. השומר על עיניו אינו מרגיש צער המיתה

ה'חת"ם סופר" היה אומר בשם רבו רבי נתן אדלר, שהיה כתוב בגמרא שמלאך המוות, הממונה ליטול את נשמתו של האדם בבוא יומו, נראה אז בדמות מלאך מלא עיניים. רבי נתן אדלר מבאר כי כל צער המיתה בא לו לאדם ממה שלא שמר את עיניו, ולכך השומר את עיניו בשמירה יתירה אינו מרגיש צער המיתה כלל, כי לאותו מלאך אין שליטה לצערו. (כן כתב החיד"א ב'נחל קדומים', פרשת בראשית)

7. כל מאכליו נחשבים כקרבן אשה לה'

ב'מסילת ישרים' פרק כ"ו מבאר הרמח"ל על האיש המתקדש ביותר, ש'הוא עצמו נחשב כמשכן, כמקדש וכמזבח', ומעתה המאכלים שהוא אוכל נחשבים כקרבן שעולה על גבי האישים.

8. השומר על עיניו מקדש שם שמים

ב'ברוך שאמר' נאמר: "ברוך משלם שכר טוב ליראיו". הסטיפלר כתב ב'קריינא דאגרתא' אגרת כ"ט כך: "גם צריך לדעת, כי בהתגברו ועומד בניסיון, מתקדש שם שמים מאוד, וזכותו נורא ועצום". עוד מוסיף הסטייפלר: "וגם בעולם הזה יראה נועם ברוב הימים, כי כל ההנאות שהאדם נמנע מהם מפני כבוד שמים, משתלם לו ממקום אחר בהיתר בהמשך הזמן".

דור זה נקרא 'עקבתא דמשיחא'. הרב בידרמן מבאר כי כשם שכל הגוף - כולל האיברים החשובים ביותר – נשען על העקב, כך גם כל בית ישראל נשען על מעשינו בדור זה. עוד אומר הרב בידרמן כי "דווקא מפני שאנו ב'מקום נמוך' וחשוך, הרי כל פעולה שאדם עושה לגרש את החושך ולהתגבר על יצרו - עושה רעש גדול בשמי מרומים".

9. גם אם אדם נכשל - אל ייפול בייאוש

עיקר עבודתנו בדור זה הוא להאיר את חשכת הלילה. כלומר, להאיר את החשכות שמביא עלינו היצר הרע בדור אפל זה. אמנם, אם כבר הצליח היצר הרע להפילו בדבר עבירה, חלילה לו מלהרים את ידיו בייאוש, אלא ימשיך ויתחזק.

רבי שלמה מקארלין היה אומר כי במקומות רבים מאוד בזוהר הפליגו במעלת הקם בחצות הלילה. "גם מי ששובר את החשכות שבלבו ומתגבר מעל קשיי הייאוש – הרי זה נחשב לו כגדולה שבעבודות".

10. נכשלת? כסה את העבר והתחל מהתחלה

צדיקים הסבירו את דברי הגמרא "פורס מפה ומקדש" כך: חשיבות רבה יש כשאדם 'פורס מפה' – כלומר, משכיח מעצמו ומכסה במפה את כל העבר שלא היה טוב, ופורס מפה חדשה בהתחדשות, וכך הוא מתקדש בקדושת חי העולמים.

הרצאה מומלצת: מרבית האנשים בעולם לא רגילים להקפיד על שמירת העיניים, ולכאורה נראה שזה כמעט בלתי אפשרי - הרי העולם מלא בגירויים. הרב זמיר כהן מסביר מדוע דווקא בימינו שמירת העיניים היא ערך חשוב, ועד כמה היא יכולה להועיל. בצד זה, הוא מעניק עצות מועילות שמסייעות להתחזק בעניין חשוב זה:

תגיות:שמירת העינייםניסיוןשכר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה