נפלאות הבריאה

5 מתנות מיוחדות שרק החורף מביא איתו

למה ה' ברא את החורף, זו לא עונה מיותרת? לא היה עדיף שכל השנה תהיה שמשית ומאירה? מה בכלל החורף מלמד אותנו על עצמנו, ומה המסר שלו עבורנו? 5 תזכורות נדירות מהחורף אלינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אם עד עכשיו הייתם אנשים שוקקי פעילות, שמתזזים ממקום למקום, מכניסים ללו"ז היומי עוד תוכניות, וחוזרים הביתה בסופו של יום גמורים אבל מרוצים, אז עם בואו של החורף, אנו נאלצים טיפה לשנות מסלול. החורף הקר מביא עמו גשמים ורעמים, וקורא לנו לשוב לבית, להסתגר עם עצמנו ועם בני משפחתנו. הוא קורא לנו להוריד הילוך מהמרוץ הבלתי-פוסק, ולנשום.

גם הנסיעות של החורף הופכות לאיטיות יותר. הכביש חלק ורטוב, הדרך לפעמים מעורפלת. ואפילו הפקקים של החורף מתקבלים ביתר הבנה על הנוסעים הלחוצים. בחורף הכול מאט, זורם בהילוך איטי יותר.

לפעמים אנחנו ביום-יום רצים עם החיים כל כך מהר, ולא עוצרים לרגע, רק כדי להיות יותר עם עצמנו, לחשוב, להתבונן. מישהו זוכר בחיים המטורפים האלה מה זה בכלל לעצור לרגע ולחשוב? לחשוב על החיים; לחשוב אם באמת טוב לי, ואם לא אז אילו שינויים בחיים יכולים להועיל לי; האם אני משקיע מספיק במה שהכי חשוב לי, ואם לא אז באילו תחומים אפשר להוריד הילוך לטובת מה שהכי חשוב לי; לאן מועדות פניי, ואילו דברים חשוב לי להשיג בשנתיים הקרובות.

2. אין כמו הסצנה החורפית של התכרבלות מתחת לסמיכה חמימה עם כוס תה חם, כשבחוץ יורד גשם זלעפות. אבל גם בסצנה שאחריה לא חסר קסם. יוצאים למרפסת, ומריחים ריח של גשם, ריח של רעננות. האוויר מרגיש צלול יותר.

הגשם הגיע ושטף איתו הכול, ניקה את העולם.

לכולנו יש דברים שהיינו רוצים שיפתרו בחיינו, משקעים מהעבר, כישלונות חוזרים בתחום מסוים שהיינו כמהים להפוך להצלחה. הגשם שבא ומנקה הכול, מזכיר לנו שהגיע הזמן לפתוח דף חדש בחיינו, להתחיל מהתחלה. מה שהיה עד עכשיו – נשטף והיה. השאירו את העבר מאחור. מהיום, הכול יכול לקרות ולהתהפך לטובה. התמלאו בתקווה, בביטחון בה' מתוך הישענות על רחמיו וחסדיו, באופטימיות ובייחול לפרק חדש, טהור וטוב יותר בחייכם.

3. מבעד לווילון המוסט עננה אפרורית מציצה. החורף, מה לעשות, מביא איתו תקופה קצת פחות מאירה ויותר חשוכה. חכמי ישראל לימדו אותנו שמכיוון שהאדם הוא מרכז הבריאה, לכן כל מה שיש בעולם הגדול, יש גם בעולם הקטן – האדם. גם אנו עוברים במעגל חיינו עונות של אביב, של פריחה ולבלוב, אבל גם עונות של חורף, של קור ושמים אפורים.

כשקר לנו בחיים, כשאנחנו בעיצומה של עונת החורף בחיינו, כשאנחנו עמוק בתוך שכבות הלבוש, מנסים לחמוק משלוליות החיים, מסתתרים מהגשם המכה מאחורי המטרייה, שעוד רגע מתקפלת מהרוחות האדירות – נזכיר לעצמנו שזו עונה זמנית וחולפת. עוד יגיעו ימים מאירים וקלים יותר.

עונת החורף, אומנם יכולה להיות מעט לא נעימה, אבל זו העונה שמביאה עימה גדילה, זו העונה בה מים מרווים משקים את הטבע והחי. בזכות אותם מים – חיים צומחים. כך גם הקשיים, ההתמודדויות והאתגרים בחיינו הם אלו שדוחפים אותנו לקרבת השם, לגילוי עומקים חדשים בעצמנו, לצמיחה אישית.

כולנו רוצים להיות כבר בטוב הגלוי, ולראות את הכול פורח מסביבנו. אבל לפני כן חייבים להשקות. כמו שהפרח היפה עלי אדמות צריך מים לפני שהוא מראה את יופיו, כך גם הטוב החבוי בנו ובחיינו זקוק לטיפה מאמץ מצידנו לפני שהוא פורץ את דרכו אלינו.

ולפעמים הטוב הגלוי כבר בדרך אלינו, אבל חבוי מתחת לאדמה הרטובה והגסה, וכל מה שנשאר זה להמתין, להמתין לניצנים הראשונים שיפרצו את דרכם אל אור השמש.
לפעמים רק כלפי חוץ האדמה נראית ריקה ושוממת, זועקת לישועה, אבל מתחת לפני השטח כבר התחיל תהליך של צמיחה, ומשהו חדש בקרוב ממתין לפרוץ ולהתגלות לכל. ועד אז נזכיר לעצמנו להתאזר בסבלנות ובאמונה.

4. "יש רעמים שמאוד מפחידים
ויש כאלה שרק קצת
יש רעם חלש ורעם בינוני
ורעם חזק חזק שלא נעים לשמוע" (מתוך הכבש השישה עשר)

התלמוד מגלה לנו מדוע יצר הקב"ה את הרעם בקולו המרתיע – "לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב, שנאמר (קהלת ג, יד) "והאלקים עשה שייראו מלפניו"" (מסכת ברכות, דף נט).

מתי בפעם האחרונה הקשבנו לטבע? האם יכול להיות שלטבע יש משהו לומר לנו? קול הרעמים האדיר בא להזכיר לנו שיש פה מישהו למעלה, בא להזכיר לנו מהי יראת שמים. קול הרעמים בא להזכיר לנו להתעורר מתרדמת החיים, ולעשות את רצונו של זה שברא אותנו ואת הבריאה המדהימה והמסתורית הזו.

אם קול השופר הזכיר לנו זאת בימי אלול השמשיים, כעת יש לנו קול שופר מן הטבע, המגיע ישירות משמים, ואומר לנו "ייראו מפני ה', שובו אליו".

5. הצליל של החורף -  טיפות הגשם שמכות על החלון. המראה של החורף – עננים אפורים המורידים מטר גשמים ארצה. הריח של החורף – הרגע בו פסק הגשם, והשאיר אחריו שובל של קסם רענן.

החורף מביא עמו גשמי ברכה, ומזכיר לנו להשקות גם אנו את עצמנו בגשם של ברכה. חשבו: מה יעשה לכם טוב יותר? מה יוסיף לכם שמחה, סיפוק אמיתי ואנרגיה חיובית? מה ירווה את הנשמה שלכם? מה יכניס אל תוך חייכם את הברכה?

התפללו אל ה' שישפיע את ברכתו עליכם, ועשו גם אתם מעשים שיכניסו אור של שמחה וברכה אל תוך חייכם.

תגיות:חורףנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה