פיתוח האישיות

עושים רשימת קניות? טריק גאוני יעשה לכם סדר

גם אתם עורכים רשימות כדי לא לשכוח? מכניסים תזכורות בנייד? טריק מדעי יסייע לכם לזכור בקלות מטלות, משימות או כל דבר אחר חשוב

  • כ"ז חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קבעתם תור או צריכים לערוך קניות במכולת? אם עד היום השתמשתם בתזכורת בנייד כדי לזכור - מהיום אפשר גם להשתמש בטריק גאוני שיעזור לכם לזכור בצורה הרבה יותר יעילה.

על מחקר שהתפרסם בכתב העת Experimental Aging, נמצא כי כאשר ישנה דרך אפקטיבית לשמר זיכרון של מידע חיוני, והיא - לצייר תמונה.

באמצעות הציור, או יותר מדויק, פעולת הציור, המוח מופעל בצורה קצת אחרת מפעולת הכתיבה, ובו זמנית מתבצע עיבוד חזותי, תרגום של משמעות המילים באופן ויזואלי והוצאה לפועל של פעולה פיזית והיא פעולת הציור.

"זאת פעולה שמפעילה אזורים רבים במוח שלא היו מופעלים אם האדם היה נדרש רק לכתוב דבר מה. אנחנו סבורים שהשיטה רבת הרבדים הזאת של שימוש בציור מיטיבה גם עם הזיכרון וגם עם המוח", מסבירה מליסה מיד, דוקטורנטית למדעי המוח באוניברסיטת ווטרלו בקנדה ואחת ממחברות המחקר.

ממצאי המחקר מראים כי יש רווח גדול משיטה זו, בפרט לקשישים: "במסגרת תהליך ההזדקנות התקין והנורמלי, אנחנו רואים שינויים רבים שקורים במוח - במיוחד באזורים שקשורים בתפקודים של עיבוד זיכרון ושפה. לעומת זאת, אנחנו לא רואים יותר מדי שינויים באזורי המוח שמעורבים בעיבוד חושי של מידע חזותי".

הרב אליהו עמר עם טיפ נהדר לשיפור הזיכרון

המחקר, שנערך על  ידי מיד, תחת פיקוחה של פרופסור מירה פרננדז, נעשה באמצעות סדרה של ניסויים, שבהם נכחו 48 מבוגרים בטווח גילאים 20-80 שנה. המשתתפים נדרשו לכתוב 15 מילים ובמקביל לצייר תמונות שמשקפות 15 מילים אחרות.

 לאחר מכן הם התבקשו לבצע מסיחה המכונה משימת 'פילר' – שמטרתה לקטוע את חוט המחשבה שלהם לגבי למילים. היה עליהם לסווג צלילים כנמוכים, בינוניים או גבוהים. בסוף הם קיבלו 2 דקות כדי להיזכר בכמה שיותר מילים מחלקו הראשון של הניסוי.

תוצאות הניסוי היו מפתיעות: הצעירים זכרו יותר מילים מהמבוגרים, ועם זאת כל המשתתפים זכרו יותר מילים מצוירות מכתובות.

על מנת לאשש את תוצאות המחקר, בוצעו 2 ניסויים נוספים. בניסוי הראשון  המשתתפים נדרשו לכתוב רשימה של מילות תואר שקשורות למילים מסוימות. בניסוי השני נבדק זיכרונם של המשתתפים בנוגע למילים שכתבו או ציירו. גם כאן החוקרות גילו כי הציור שימש כלי יעיל יותר לזיכרון, גם אם איכות הציור הייתה ירודה.

"בין אם אתה אמן ובין אם אתה מצייר איום ונורא, זה ממש לא משנה ולא משפיע על היתרון שיש לך להרוויח מלצייר לעצמך תזכורת, במקום לכתוב אותה", הסבירה פרננדז.

בדבריה, החוקרת התייחסה לרשימת קניות "הנטייה שלנו תהיה מן הסתם לכתוב את הרשימה. אבל אנחנו טוענות שאם תנסו פעם לצייר תמונות של חלק מהמצרכים שחסרים לכם בבית, תצליחו לזכור טוב יותר את הרשימה מאוחר יותר".

בנוסף, השיטה יעילה גם לסטודנטים, איור תרשימים ותהליכים מורכבים, יכולים לשמש כאמצעי לזיכרון טוב יותר מאשר כתיבת סיכומים.

לדברי מיד, המשמעות שטמונה בממצאי המחקר, היא עבור מבוגרים שסובלים מהתדרדרות קוגניטיבית, גם אלה שניכרים בהם סימנים התחלתיים של דמנציה ואובדן זיכרון – יוכלו להיעזר בשיטה זו.

באמצעות ניהול יומן שבו יציירו תמונות במקום לכתוב, יוכלו עשוי לסייע לקשישים להיאחז עוד קצת בפרטי חייהם, מסבירה הרננדז.

רוצים לשפר את הזיכרון? 7 סגולות עבורכם

תגיות:זיכרוןטריק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה