הידברות לנוער

הידברות לנוער: אני נלחץ ממבחנים – איך יוצאים מההיסטריה?

פרפרים בבטן, תחושת לחץ ותפילה 'רק להיות כבר אחרי זה' – מה עושים כדי להישאר שפויים ורגועים לפני מבחן מלחיץ?

  • כ"ז חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו חיים בעולם בו הצלחה נמדדת על פי ערכים מספריים. כמה כתוב בתלוש משכורת של סוף החודש; כמה לייקים או עוקבים יש לי; כמה אנשים הגיעו לאירוע או לשיעור שארגנתי; וגם – מהם המספרים שמופיעים בגיליון הציונים.

טבעי שנרצה להרגיש מוצלחים, גם בעיני החברה וגם בעיני עצמנו. ולכן בסיטואציות מסוימות שבהם מדד ההצלחה שלנו עומד למבחן יכולים באופן טבעי להרגיש לחץ וחרדה.

וזה קורה גם למבוגרים. יהודה פוליקר, אחד הזמרים הוותיקים, אמר בעבר בראיון "לפני שאני עולה לבמה אני נחנק מחוסר חמצן והתרגשות. אתה עומד במבחן, אנשים משלמים כרטיס כדי לבוא ולראות אותך, ואתה צריך להיות במיטבך. אוי לך אם לא תהיה הכי טוב".

אז מה אפשר לעשות כדי להירגע מהלחץ שיש לפני מבחנים? קודם כל, דברו עם מלך העולם, אבא שלכם. תפרקו מהלב את הקושי, ותבקשו ממנו שיסיר מכם את הפחדים ויעזור לכם להצליח בבחינה. הרי בסופו של דבר הוא הכול יכול, וכל מה שקורה איתכם נמצא בשליטתו.
דוד מזרחי, אחד הצעירים שמתחרה בתוכנית שירה, נשאל בראיון על ההתרגשות לפני העלייה לבמה, וענה "אני מתרגש ומקווה להרשים את הקהל. אני מצליח לצנן את הלחץ על ידי תפילה לקדוש ברוך הוא, ואז אני מקבל כוחות חדשים ועולה בביטחון".

דבר שני, אם התכוננתם למבחן כמו שצריך, חזרתם על החומר ותרגלתם אותו – אתם עשיתם את שלכם. מה תהיה התוצאה בסוף? את זה תשאירו לקב"ה. היהדות מלמדת אותנו שמוטלת עלינו החובה לעשות את החובות המוטלות עלינו, בכל עניין, אבל מה שבסוף יקרה – זאת כבר ההחלטה הבלעדית של הקב"ה. הידיעה הזו שרמת ההצלחה במבחן תלויה אך ורק ברצונו של ה' ולא בי מביאה לרוגע, ומסירה את הלחץ.

עשית השתדלות? זו הסיבה שמכאן והלאה אין לך מה לדאוג. הרב זמיר כהן במסר קצר ומחזק:

 

איך נשארים רגועים גם כשהמצב לא מסתדר כמו שרצינו? הרב זמיר כהן מעניק לנו טיפ עצום לשליטה עצמית במצבי לחץ:

רוצים לקבל עוד טיפים? קראו את הכתבה: תקופת מבחנים, לחץ לימודי? 10 טיפים שאתם חייבים לנסו

תגיות:חרדהמבחניםהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה