הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: זה הדבר שבדרך כלל מתחזקים שוכחים, והוא החלק הכי חשוב

זה הנושא הכי מרכזי בתיקון האדם, אבל הרבה פעמים משאירים אותו לסוף, וקצת מזניחים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יהודי יכול חמישים שנה לקום מדי בוקר מוקדם לתפילת שחרית, להקפיד על נטילת ידיים, לברך על המזון והשתייה, להתרחק מעיתונות ובה תמונות לא צנועות וכן מטלוויזיה ושאר מכשירי מדיה לא מסוננים, ללכת לאירועים בהפרדה בלבד, לקראת סוכות לבחור את ארבעת המינים המהודרים ביותר, להקפיד על כל הלכות שבת, לדקדק בענייני כשרות, ובקיצור – להיות שולחן ערוך מהלך על שתיים. הוא יכול להרגיש ממש טוב עם עצמו, ולהאמין שהוא על דרך המלך בכל מה שקשור לעבודת השם שלו. אבל האמת היא שהעיקר חסר מן הספר.

יהודי עלול לסיים את חייו ולפספס את הדבר הכי מרכזי שלשמו הוא ירד לעולם הזה, והוא – תיקון האישיות שלו. המונח היהודי לשינוי האישיות לטובה נקרא 'תיקון המידות', וזאת משום שבין כל שתי תכונות אופי הופכיות נדרש להגיע לאיזון בין שתי הקצוות הקיצוניות, עד שמגיעים למידה הנכונה. לדוגמא, בין פזרנות לקמצנות יש להגיע לשביל הזהב של נדיבות.

הגאון מוילנה, מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, כתב כי לא נברא האדם אלא לשבר את מידותיו, ואם הוא לא עושה זאת – למה לו חיים? (מתוך הספר 'אבן שלמה', פרק א'). הנשמה ירדה לעולם הזה במטרה לעבור מסע חיים בו היא מתעלה, מזככת ומשתנה. לא באנו לעולם הזה כדי לצאת ממנו כמו שנכנסו אליו. ואם האופי שלנו בגיל שמונים נשאר עם אותם פגמים שהיו לנו בגיל שלושים, אז טעינו לגמרי בניווט חיינו.

חשוב להבהיר, שמירת שבת, כשרות וצניעות וודאי הכרחיים לצורך תיקון האדם, ומהווים את עמודי התווך של היהדות. וכן כל יתר הנושאים בעבודת השם הינם מחייבים ובלתי נפרדים ממכלול עבודת התיקון של יהודי בימי חייו.

יחד עם זאת, לצד התקדמות והתחזקות במצוות שבין אדם לקב"ה, נדרשת מאיתנו התבוננות פנימית, כנה ונוקבת לחולשות הקיימות באישיותנו. מה מפלס העצבים שלי? איפה אני עומד בנושא העצלות או הדחיינות? כמה אגו יש לי? האם אני מתחשב באחר, ומוותר על רצונותיי למענו? האם יש בי מספיק הענקה ונתינה לאחר? האם הדיבור שלי לבני משפחתי מספיק מכבד? כמה אני מפרגן להצלחות של אחרים, וכמה אני מקנא באחרים? כמה אני מייחצן את ההישגים שלי או את ההנאות שקיימות בחיי, וכמה אני שומר על ענווה? כמה סבלנות או יכולת איפוק יש בי? האם אני עושה את המוטל עליי בזריזות וחריצות?

אין הכוונה חלילה בחשבון נפש זה כדי להנמיך את עצמנו, לפגוע בביטחוננו העצמי או להלקות את עצמנו על החסרונות שבנו. בכל אחד מאיתנו טמונים מעלות נפלאות ויקרות, וחשוב עד מאוד ואפילו חובה עלינו להכירן ולייקרן. ועם זאת, מוטל עלינו גם לבחון את נקודות החולשה שבנו בכדי שנוכל לעבוד עליהן, ולהפוך לאנשים טובים עוד יותר.

המקור למצווה זו של עבודת המידות הוא הציווי ללכת בדרכי השם ולהידמות לו בפועלנו ומידותינו, "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים י, יב); "כִּי אִם שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם לַעֲשֹׂתָהּ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב); "יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֶיךָ וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו" (דברים כח, ט). וביארו חז"ל "מה הקב"ה נקרא חנון, אף אתה היה חנון; מה הקב"ה נקרא רחום, אף אתה היה רחום; מה הקב"ה נקרא חסיד, אף אתה היה חסיד" (ספרי על דברים, יא כב).

עבודה על העולם הפנימי שלנו היא לא רק חלק בלתי נפרד מתכלית חיינו, אלא על ידה נוכל גם להשיג איכות חיים בעולמנו כאן. לעולמנו הפנימי ישנה השפעה ישירה ובלתי מעורערת על מצב נפשנו, שמחת החיים, עולמנו הרגשי, רמת שלום הבית, האווירה בבית, יחסינו עם בני המשפחה והחברה ועוד. על ידי עבודת תיקון המידות אנו מקיימים חלק בלתי נפרד מתכלית חיינו ומקיימים את רצון הבורא, ובכך זוכים לשכר רוחני ונצחי, וכן זוכים לחיים מאושרים וטובים יותר בעולם הזה.

 

האתגר השבועי

להלן רשימה חלקית של מידות האדם – השליליות עליהן יש להתגבר, והחיוביות בהן יש להתחזק.
המידות הרעות: גאווה, עזות, דאגה, כעס, קנאה, עצלות, קמצנות, אנוכיות, אהבת הרכוש והממון, שקר, כבוד, זלזול באחר, כפיות טובה, דחיינות, תאוות הנאות גשמיות, צרות עין, קפדנות ונטירה, נרגנות והתלוננות, עקשנות.
המידות הטובות: ענווה, שמחה, זריזות, נדיבות, סבלנות, סדר, חריצות, חסד, עין טובה, הכרת הטוב, זהירות בכבוד הזולת, אהבת הבריות, וותרנות והבלגה, מרוצה ושמח בחלקו.

חשבו מהי המידה שהכי הרבה דורשת חיזוק ושיפור אצלכם, ושמעו השבוע שיעור מוסר אחד בנושא אותה מידה.

איך מתקנים את המידות הטבועות בנו, ומעצבים את עולמינו הרוחני? הרב זמיר כהן במסע מרתק אל תוך עצמנו:

 

הרב יגאל כהן במסר חזק: איך אפשר לדעת אם ה' אוהב אותי? ככה תדעו:

 

מה היה העומק בחטא העגל, ואיך זה קשור לאמונה בעצמנו? הרב שניר גואטה בתשובה שתפתיע אתכם:

צפו כאן בשיעוריו של הרב זמיר כהן בנושא תיקון המידות

צפו כאן במגוון שיעורים, של רבנים שונים, בנושא מוסר ופיתוח האישיות

תגיות:תיקון האדםהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה