חדשות בעולם

מלאך ההצלה של יהודי צ’רנוביץ: "באמצע המלחמה נתקענו פצועים בלב כפר אוקראיני"

הצצה למסירות הנפש הבלתי-נתפסת של שלוחי חב"ד באוקראינה: שליח חב"ד ורב העיר צ'רנוביץ בשיחה מעוררת השראה והתפעמות

  • כ"ג חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב מנחם-מענדל גליצנשטיין, שליח חב"ד ורב העיר צ'רנוביץ שבאוקראינה, סיפר ל'שיחת השבוע' על פעילות ציבורית במשך חודשים ארוכים תחת אש רוסית. "יש לי אחריות ליהודים שנשארו בעיר, ואני לא נוטש אותם", אמר.

הרב גליצנשטיין ואשתו הגיעו לשליחות לצ'רנוביץ לפני 20 שנה. מאז שיקמו את חיי הקהילה בעיר, פדו בית כנסת היסטורי מידי השלטונות, בנו מקווה טהרה מפואר, חשפו את קבריהם של גדולי תורה וחסידות הטמונים בעיירה – וכל זה לצד הקמת מוסדות חינוך, תפעול מערך תפילות ושיעורי תורה, פעילות שוקקת עם ילדים, ואין-ספור פעולות גדולות וקטנות במעגל השנה.

כשפלשו הרוסים לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022, אחזה בהלה גם בתושבי צ'רנוביץ. הרב גליצנשטיין סייע לרבים מבני קהילתו להימלט אל מעבר לגבול. את בני משפחתו מילט לישראל, אך כאשר בשלו התנאים – חזרה המשפחה לצ'רנוביץ. "מפקדים לא משאירים חיילים בקרב", הצהיר הרב.

לפני מספר חודשים נקלעו הרב ומשפחתו לתאונת דרכים קשה. היה זה כאשר עשו את דרכם מבודפשט שבהונגריה לעבר העיר צ'רנוביץ שבאוקראינה. "חזרנו מניו-יורק, מחתונה של בחור שגדל בקהילה שלנו. הוריו לא יכלו לטוס לחתונתו, בשל המלחמה, ואנחנו החלטנו שכל המשפחה שלנו תיסע לשמח אותו ביומו הגדול. טסנו לניו-יורק, שמחנו עימו ביומו הגדול. בדרך חזור נחתנו בבודפשט, ומשם יצאנו ברכב לצ'רנוביץ", סיפר הרב.

הנסיעה הייתה אמורה להימשך 9 שעות, הסתיימה בתאונת דרכים קשה. היה זה כאשר כלב קפץ לכביש, ובניסיון להימנע מפגיעה בו – סטה הרב גליצנשטיין ימינה. "הרכב נתקע בחומה וכולנו נפצענו. להיתקע עם בני משפחה פצועים, בלב כפר אוקראיני, בעיצומה של מלחמה - זו תחושה לא פשוטה כלל. אנשים שראו את הרכב היו בטוחים שאיש לא ייצא ממנו חי", שחזר הרב.

בני המשפחה הובהלו לישראל לטיפולים רפואיים במבצע הטסה מורכב. אחת מהילדות נפצעה באורח שהוגדר 'בינוני עד קשה', ובכל זאת שוחרה כל המשפחה בתך שבוע. למרות הפציעה, ההתאוששות וכל המכלול – עוד באותו שבוע פתחה משפחת גליצנשטיין את מחנה הקיץ שתוכנן להתקיים לילדים יהודיים באוקראינה. "כמה מבנותינו, ששימשו מדריכות, חזרו לבדן לאוקראינה, בזמן שאנו טופלנו בארץ, והכול כדי לפתוח את המחנה במועד", ציין הרב בהערכה.

בחודשים האחרונים החלו יהודי הקהילה לחזור לעיר, ובמקביל הגיעו פליטים רבים וביקשו להשתקע במקום. "הקהילה שלנו גדלה בפתאומיות ב-30%, והפעילות התרחבה בהתאם לכך", הסביר הרב, שידיו מלאות בעבודה ודאגה לבני קהילתו.

בחודש החגים בית הכנסת היה מלא מפה אל פה, ובסעודות השבת שערך הרב השתתפו מאות מיהודי העיר. המלחמה עדיין נמשכת, ואזעקות ופיצוצים הפכו לעניין שבשגרה. "יש גם הפסקות חשמל, הפסקות מים ועוד אתגרים. ובתוך כל זה אנחנו ממשיכים את שליחותנו", אמר הרב.      

זו הצצה למסירות הנפש הבלתי-נתפסת של שלוחי חב"ד באוקראינה. שגרירי מדינות נמלטו מהמדינה המופצצת ללא הרף, תאגידי ענק חיסלו את עסקיהם במדינה, מיליונים נטשו, אך שלוחי חב"ד נשארו ברובם, ומהווים כתובת מרכזית לכל המצוקות של יהודי העיר.

תגיות:אוקראינהחב"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה