בריאות ותזונה

עונת השפעת הגיעה מוקדם – זה מה שאתם חייבים לדעת

עונת השפעת הגיעה מוקדם לארצות הברית השנה ועל פי נתונים שפורסמו על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, כמויות האשפוזים מהמחלה גבוהות מתמיד. מהי שפעת? איך היא שונה מהצטננות? איך מונעים אותה ואיך מטפלים בה? להלן כל המידע שחשוב שתדעו על הנגיף

אא

מה זו בכלל שפעת?

שפעת היא מחלה שנגרמת על ידי נגיף השפעת. התסמינים שלה הם חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, נזלת, חולשה והרגשה כללית רעה. היא עלולה להיות מלווה בכאבי גרון, בדלקת בלחמיות העיניים ובהגדלת קשרי הלימפה בצוואר. רוב התסמינים שלה חולפים תוך שבוע.

מהו ההבדל בין שפעת לבין הצטננות?

בעיקרון, הצטננות היא מחלה קלה יותר משפעת ומרגישים בה פחות רע מאשר בשפעת. התסמינים שלה מתבטאים בעיקר בנזלת ולפעמים בשיעול. הצטננות לרוב אינה מסוכנת כמו שפעת, אינה ממושכת כמו שפעת, והחום בהצטננות לרוב אינו גבוה כמו בשפעת.

האם שפעת עלולה להיות מסוכנת?

שפעת עלולה להיות מסוכנת לכלל האוכלוסייה. הסיבוכים העיקריים של המחלה הם: דלקת ריאות, דלקות אוזניים ודלקות סינוסים. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת המוח (אנצפליטיס), החמרה של מחלת ריאות כרונית קיימת, דלקת של שריר הלב ותסמונת גיליאן ברה. במקרים חמורים במיוחד, שפעת יכולה לגרום לקריסת מערכות חס ושלום.  

למי היא מסוכנת במיוחד?

תינוקות, קשישים, חולים מדוכאי חיסון בשל מחלות ממאירות או בשל טיפולים מדכאי חיסון, חולים במחלות כרוניות, נשים הרות ואנשים שסובלים מעודף משקל.

מדוע שפעת מידבקת?

הנגיפים הגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים (שנגעו קודם לכן באף, בפנים או במישהו חולה) עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדםבחורף, כשכולם מצטופפים במקומות סגורים, קל מאוד לנגיף לעבור מאדם לאדם. השפעת מידבקת החל מיום־יומיים לפני פרוץ המחלה ועד שלושה עד חמישה ימים לאחר הופעת התסמינים.

האם יש דרך למנוע את ההדבקה?

בשגרת היומיום מומלץ מאוד לאוורר את הבית ככל האפשר. מומלץ גם לא להיות מול פניו של חולה משתעל ומתעטש. כדי למנוע הידבקות יש להקפיד על היגיינה אישית באמצעות חומרים מחטאים כמו אלכוג'ל, וכמובן שאפשר להתחסן נגד הנגיף.

מתי צריך ללכת לרופא?

לרוב אין צורך בבדיקת רופא, אלא אם מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים: קוצר נשימה, כאבים בחזה, חוסר יכולת לשתות, הקאות או החמרה כללית במצב. אז הכרחי ללכת לרופא.

איך מטפלים בשפעת?

על פי רוב הטיפול בשפעת הוא תומך כמו שתייה מרובה ולקיחת משככי כאבים ותרופות להורדת חום. לחולים שנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים של מחלת השפעת ניתן לתת תרופה במרשם רופא. 

*הנתונים לקוחים משירותי בריאות "כללית"

תגיות:שפעתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה