אמונה

אחיה איך שבא לי, ואחזור בתשובה בעתיד – למה לא בעצם? 5 סיבות נוקבות

האם אפשר לעשות עבירה, ובמקביל לומר לעצמנו שנעשה עליה תשובה אחר כך? למה לא לחיות חיים שלא תואמים לתורה, בלי הגבלות ובלי מחסומים, ולהגיד לעצמנו שנחזור בתשובה בשלב מאוחר יותר בחיים?

אא

למה להגביל את עצמנו כבר מעכשיו? אולי אפשר לחיות חיים נטולי מעצורים ומחסומים, לעשות מה שבא לנו, ובשלב מאוחר יותר בחיים, לקראת שנות השיבה, לחזור בתשובה. ככה גם נוכל לעשות את כל מה שאנחנו רוצים במשך רוב שנות חיינו, וגם לסיים את החיים כצדיקים שזוכים לגן עדן ועולם הבא בתחיית המתים. נשמע כמו עסק משתלם, לא? אז זהו, שלא בדיוק. איפה הבעיה? הנה חמש סיבות:

1. חז"ל כבר אמרו על הרעיון הזה "האומר: אחטא ואשוב, אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה" (משנה יומא, פרק ח, משנה ט).

כשאדם רוצה לחזור בתשובה אמיתית ולתקן את מעשיו, משמים עוזרים לו, כפי שנאמר בתלמוד "הבא להיטהר מסייעין בידו". נותנים לו כוחות, אורות משמים, ואז קל לו לחזור בתשובה. לעומת זאת, אדם שקובע מראש שהוא הולך לחטוא ואחר כך יעשה תשובה – לא מקבל עזרה ודחיפה משמים, ואז יהיה לו יותר קשה ומאתגר להצליח לעשות תשובה. הוא תמיד יכול לעשות תשובה, אבל אין לו סייעתא דשמיא ולכן זה יהיה הרבה יותר קשה עבורו.

2.הרמב"ם מסביר ב'הלכות תשובה' שאדם שאומר לעצמו "אעשה את העבירה, ואחר כך אעשה תשובה", אז התשובה שלו לא נחשבת כלל לתשובה. וזאת מכיוון שהתשובה לא נעשית מתוך כוונה אמיתית ורצון פנימי שלא לחזור על החטא, אלא מראש הוא מתכנן וקובע בליבו שאחרי ה'כביכול תשובה' שלו, הוא יחזור שוב על החטא. הגישה מראש היא של "אחטא ואעשה תשובה, ואחר כך שוב אחטא ושוב אעשה תשובה". כלומר, כבר בעת התשובה שלו הוא לא באמת מתכנן להתמיד בכך. ולכן אין כאן עזיבת החטא, שזהו שלב מחייב בתשובה.
לעומת זאת, אדם שחטא ועושה תשובה לאחר מכן מתוך רצון וכוונה אמיתיים שלא לחזור על החטא, אפילו שאחר כך הוא נופל שוב פעם בחטא ושוב פעם עושה תשובה – תשובתו נחשבת לו, וזאת משום שרצונו היה באמת לשוב, והוא לא חפץ לחטוא, והחטא מכביד עליו ואינו רוצה בו. לכן גם אם הוא ייפול בעבירה בעתיד, התשובה מועילה עבורו מכיוון שעושה אותה בלב שלם, והוא אכן משתדל שלא לחטוא, ורצונו באמת לעשות הישר בעיני השם.

3. אדם שחוזר בתשובה בערוב ימיו למעשה הפסיד עשרות שנים בהן יכול היה לצבור אינספור מצוות ומעשים טובים, שהם אלו שעומדים לזכותו של האדם לנצח נצחים ומהווים את החלק שלו בעולם הבא. בעולם הנצח לא כולם יהיו בעלי אותה דרגה רוחנית, אלא כל אחד יהיה בעל דרגה רוחנית שונה מחברו על פי העבודה הרוחנית, ההשקעה בהתחזקות והמצוות שהספיק לעשות בימי חייו. ולכן מובן שהעסק הכי משתלם הוא להספיק לעשות במשך החיים כמה שיותר מצוות ולהתקדם בעבודת השם.

4. כשאדם מגלה את אמיתות התורה וחוזר בתשובה, תשובתו מתקבלת בברכה ומסייעים לו. לעומת זאת, אדם שיודע את האמת שבתורה ומתעלם ממנה, וקובע לעצמו שאי שם בעתיד הוא יחזור בתשובה, מסתכלים עליו אחרת משמים, הוא נשפט באופן קשה יותר. וזאת משום שההתמהמהות שלו עם התשובה מביעה זלזול בתורה וברצונו של הקב"ה.

5. וזו הסיבה הכי פשוטה וברורה – אף אחד לא יכול לדעת מתי יומו האחרון עלי אדמות. אדם יכול לתכנן שבגיל מסוים הוא ישנה את מסלול חייו, ובכך יזכה לעולם הבא, ובצער רב הוא עלול לסיים את חייו באופן מפתיע, בלי שהשלים את תיקון נשמתו, והצער שיהיה לנשמה באותה עת אינו ניתן לתיאור.

האם על כל עבירה אפשר לעשות תשובה? הרב זמיר כהן בתשובה קצרה ומחכימה. צפו:

תגיות:חזרה בתשובהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה