מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לקחת בייביסיטר לשבת? האם מותר לעבוד בבית מלון בשבתות? עבודה בשבת – מתי ואיך מותר? מקבץ שו"ת

האם מותר לעבוד בשבת בעבודה שלא כרוכה בחילול שבת? כיצד מותר לקבל תשלום על השכרת צימרים בשבת, או על עבודה בשבת? הנה כל התשובות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה:

שלום,
אני בתהליך התחזקות בשלוש השנים האחרונות, ומשתדל שלא לחלל שבת בפרהסיה (לא נוהג, ללא טלפון וטלוויזיה, משתדל שלא להדליק אור, לא מדליק אש ולא משתמש במכשירי חשמל לחימום אוכל).
לאחרונה קיבלתי הצעת עבודה חדשה במחשבים, שמחייבת עבודה בשבת באופן לא קבוע, אלא רק כשיש שדרוגי מערכת. האם הדבר מותר? האם לסרב להצעת עבודה שכזו?

תשובה:

שלום וברכה,

אשריך ואשרי חלקך שזכית להיות משומרי השבת, לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה. ברכת השבת תלווה אותך ותביא לך אושר ועושר, שמחה וברכה בכל אשר תפנה.

חלילה לקבל עבודה שדורשת חילול שבת. לעולם לא מפסידים משמירת השבת, כי שבת היא מקור השפע, וכל הברכות תלויות ביום השבת כמבואר בזהור הקדוש. אציע לראות את ההרצאה של הרב זמיר כהן שתיתן לך את הכוחות להתגבר על הניסיון: 'שבת – מקור הברכה'.

בברכת הצלחה,

 

אני שוטר ומחייבים אותי לעבוד בשבת. מה לעשות?

שאלה:

שלום רב,
אני אדם שומר שבת, ובמקצועי שוטר. לאחרונה התחלתי להתקרב יותר ויותר לדת, וכמובן שיש לי עוד הרבה במה להתקדם. השאלה שרציתי לשאול היא בעניין העבודה בשבת – מחייבים אותי לעבוד בשבת. מה עליי לעשות? לסרב ואז כנראה אפוטר, או לעבוד בהנחה שמדובר בעבודה של פיקוח נפש?

חשוב לי לציין כי אני מאוד אוהב את העבודה שלי, ומרגיש שזאת השליחות שנבחרתי אליה. אני לא יודע מה לעשות. מצד אחד, מדובר בפיקוח נפש, אך מצד שני אני רוצה לשמור שבת.

תשובה:

שלום וברכה,

קודם כל, אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה להתקרב אל אור האמת. ה' יעזור שתוכל להמשיך בדרך הזה, ולהתעלות עוד ועוד מתוך הרחבת הדעת ורוב שמחה ואושר!

שמח לשמוע שאתה אוהב את העבודה שלך, ומרגיש מחובר אליה. זה חשוב ומצוין. אבל ברור כי אין כל היתר חלילה לחלל שבת, עד שלא מדובר בפיקוח נפש באמת. ואם אכן מדובר בפיקוח נפש אין כל איסור, ואף מצווה יש בדבר. השאלה היא רק – האם אכן מדובר בפיקוח נפש או לא. אציע שתשלח לנו מספר טלפון, ורב מטעמינו יסייע לך לדעת מה מותר ומה אסור, ועל מה צריך לעמוד בכל עוז שלא לחלל את השבת.

עלה והצלח,

* * *

שאלה:

אני מאבטח בבית חולים. האם מותר לי לעבוד בשבת?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לעבוד בשבת אבל אין לעשות שום מלאכה בשבת שלא לצורך פיקוח נפש, כגון לדבר בקשר, להדליק חשמל ועוד ועוד. אם אתה לא צריך לחלל שבת בעבודה, מותר לך לעבוד שם.

* * *

שאלה:

שלום וברכה,

אני עובד כמאבטח בתחנת משטרה באזור הכותל, ויש משמרות גם בשבת. העבודה עצמה היא ישיבה בבוטקה והשגחה על התחנה שריקה מאנשים. לכן אני לא בטוח אם מדובר בפיקוח נפש.

בנוסף, הדרך היחידה להגיע לעבודה היא ברכב, ולכן בשבת יש מוניות כמובן עם נהג גוי.

השאלה שלי האם מותר לעבוד במקום כזה בשבת?

תשובה:

שלום וברכה,

נראה שעצם קיום התחנה היא למען שמירת הנפש. המקום נפיץ, וללא כוחות משטרה קבועים יש להניח שבמקום היו רציחות, ולכן לכאורה זה נחשב פיקוח נפש.
לכן נראה שיש היתר לנסוע עם נהג גוי כאשר כמובן אתה לא פותח או סוגר את הדלת, אלא רק הנהג הגוי הוא זה שפותח וסוגר את הדלת, ואתה לא עושה שום דבר האסור בשבת.

* * *

שאלה:

אני חוזר בתשובה כבר שלוש שנים, ברוך השם. התחום בו אני עוסק הוא מלונאות, ויש פעמים שאני נאלץ לעבוד בשבת. זו אינה עבודה פיזית, אלא מענה לטלפון והשגחה על המקום. אני לא נוסע חלילה בשבת .האם אני עובר על כבוד השבת? מה עושים?

תשובה:

שלום וברכה,

אשריך שזכית להיות בתשובה ולהתחזק כל כך. אין צורך לוותר על העבודה במקום, ההימצאות במלון לצורך השגחה שהכול יתנהל כראוי אין בה כל איסור, אולם אסור בהחלט לדבר בטלפון. במידת הצורך ובמקרים מסוימים ניתן להתיר להשתמש בנוכרי שישוחח עבורך בטלפון. נשמח להדריך אותך עוד ככל הצורך, כדי להגיע לשמירת שבת מלאה במלון ללא חשש.

 

אני אחות ומכריחים אותי לעבוד בשבת

שאלה:

אני עובדת כאחות בבית רפואה, ומכריחים אותי לעבוד בשבת. מה עליי לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

כל הדברים הקשורים לפיקוח נפש מותר לעשות אף אם כתוצאה מכך יש לחלל את השבת. דברים שאין בהם פיקוח נפש מותר לעשות רק באופן שאין בו חילול שבת ויש בזה דינים שונים. אם מכריחים אותך לחלל שבת שלא כהלכה חובה להתפטר מתפקידך למען כבוד השבת.

נשמח לסייע לך עוד,

* * *

שאלה:

אני דתייה, בת 24 אחרי תואר ראשון, ומחפשת עבודה כבר שלושה חודשים. ישנן לא מעט משרות רלוונטיות ושאני מעוניינת לעבוד בהן, כמו בנתב"ג, אך אני יודעת מלכתחילה שהדרישות כוללות עבודה בשבת ובחג. רציתי לדעת מה הדין לגבי זה? האם מותר לי לעבוד בזה, או שזה לא פיקוח נפש ולכן אסור?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור בהחלט. בעזרת ה' לאחר שתעמדי בניסיון ה' ייתן לך את פרנסתך בריווח. נסי לכתוב בקורות החיים שאת דתייה ואינך עובדת בשבתות וחגים, אינני בטוח שישללו אותך. לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה.

"למה צריך לשמור שבת? להדליק אור זה לא עבודה קשה כמו של פעם". צפו בתשובתו של הרב זמיר כהן:

 

שאלה:

אני עובדת בבית אבות שעובד 24/7 במחלקה סיעודית, שבה כל הקשישים מרותקים למיטות וצריכים עזרה במשך כל היום. המנהלת שלי מבקשת לעבוד גם בשבת, ואמרה לי שזה פיקוח נפש ואין שום מניעה הלכתית שאסור לעבוד וזו מצווה. השאלה שלי היא האם אכן מותר לעבוד בשבת, ולטפל בקשישים?

תשובה:

שלום וברכה,

עצם הטיפול בקשישים הוא מצווה גם בשבת כמובן. דברים שכוללים חילול שבת יש לבדוק כל דבר לגופו מה מותר ומה אסור. אשמח לענות על כל שאלה נוספת.
בהצלחה,

 

האם מותר לקבל תשלום על עבודה בשבת?

שאלה:

הציעו לי לעבוד בבית מלון בהדרכת ילדים. הבעיה היא שהעבודה גם בשבת. לפי מה שהבנתי יש עובדי מלון דתיים שעובדים בשבת, ויש אפשרות שאני אעבוד בלי חשמל או מה שקשור בכך. האם זה מותר? אני לא רוצה להרגיש שחלילה אני מחללת שבת, ואפילו מעדיפה לעבוד חינם באותו יום כדי שלא יחשב שקיבלתי כסף על שבת. האם יש לזה פתרון?
אני רוצה לציין שהעבודה הזאת מאד חשובה לי ומעניינת אותי, והייתי רוצה לעבוד בה, אבל לא במחיר של חילול שבת.

תשובה:

אם העבודה עצמה אינה כרוכה חלילה בחילול שבת [חשמל, כתיבה, ציור וכו'] אין כל בעיה. וכיוון שהשכר ניתן לך חודשי ושכר יום השבת ניתן בהבלעה יחד עם שכר שאר הימים, ניתן לעבוד וגם לקבל את השכר המגיע.

כלומר, אם אכן העבודה היא ללא בעיה של חילול שבת כלל, אין בעיה. וכן, כל עוד השכר הניתן לך שם הוא חודשי, וממילא שכר השבת ניתן לך ב"הבלעה" יחד עם שכר ימי החול, באופן זה אין איסור של שכר שבת.

 

האם אפשר לקחת בייביסיטר לשבת?

שאלה:

שלום וברכה,
ברצוני לשאול לגבי שכר בשבת. הזמנתי מראש, לפני שבת, שכנה שעושה אצלי מדי פעם בייביסיטר, שתבוא לשמור על הילדים שעתיים בשבת. האם מותר לי לתת לה תשלום על כך (לא בשבת כמובן), בצירוף לתשלום עבור שמרטפות ביום חול שתעשה אצלי?

תשובה:

שלום רב,

אפשר לשלם מכיוון שזה נחשב בהבלעה.
ואפילו אם משלמים לפי שעות, כי מאחר שלא היית שוכרת אותה אם היא לא הייתה באה גם מדי פעם ביום חול זה גם נחשב בהבלעה.

מרן הרב יצחק יוסף - איך משלמים לבייביסיטר ששמרה על הילדים בשבת? צפו:

 

האם מותר להשכיר צימרים בשבת?

שאלה:

יש בבעלותי צימר, ואני משכיר אותו לציבור הנרחב לפי ימים. האם מותר לי להשכיר אותו גם בשבתות וחגים? כמובן שכל ההתנהלות הכספית מתבצעת לפני השבת/חג.

תשובה:

שלום רב,
אין כל בעיה של שכר שבת בהשכרת צימרים לשבת, משום שאתה משכיר לו את זה בדרך כלל מהשעה 14:00 ביום שישי ועד קצת אחרי מוצאי שבת (לדוגמא, שעה שעתיים לאחר מוצאי שבת), ויש בזה שכר שבת בהבלעה שזה מותר.

שכר על עבודה הנעשית בשבת אסורה רק כאשר השכר ניתן על העבודה הנעשית בשבת עצמה, אולם אם השכר ניתן "בהבלעה" יחד עם שכר ימי החול הדבר מותר. ולכן, הואיל ואדם ששוכר חדר במלון בשבת רשאי להיכנס לחדרו כבר ביום שישי בצהריים ואינו חייב לפנותו אלא כמה שעות לאחר צאת השבת – הדבר מותר.

 

לתת אוכל לחתול בשבת תמורת תשלום – איך עושים את זה?

שאלה:

אני מוזמנת להתארח אצל קרובים בשבת, ובביתי יש חתולה ישישה שמסיבות בריאותיות צריכה לקבל מזון מיוחד מספר פעמים ביום. חשבתי לבקש טובה משכנה שתבוא לטפל בחתולה באותה שבת, אך אני חוששת כי תהיה זו טרחה גדולה ועל כן נראה לי ראוי להציע לה שכר על הטרחה, אבל הטרחה אמורה להיות בשבת. האם יש דרך לבקש את הטובה ולתת כסף כביכול מתנה בלי קשר?

תשובה:

יש גם אפשרות לשלם בהבלעה. כלומר, אם אחת האכלות היא לפני שבת או לאחריה והסכום הוא גלובלי, זה בסדר.

מהי הברכה של השבת? הרב זמיר כהן על מעלת השבת:

קראו גם:

האמת הנוקבת: אני מסורתי ומכבד את הדת, זה באמת קריטי לשמור שבת?! תחזיקו חזק

תגיות:שבתמקבצי שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה