חדשות בארץ

נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת: זה המצע של המפלגה המרוסקת

המפלגה שרואה את אחוז החסימה מלמטה, ולא תהיה חלק מהכנסת הבאה, היא מפלגה אנטי-דתית שהפיצה כל שנותיה שנאה ליהדות. מרצ – קווים לדמותה

  • ט' חשון התשפ"ג
(צילום: רועי אלימה / פלאש 90)(צילום: רועי אלימה / פלאש 90)
אא

מפלגת מרצ, מפלגת שמאל אנטי-דתית שחרתה על דגלה את הפרדת הדת מהמדינה, התרסקה בבחירות לכנסת ה-25 אל מתחת אחוז החסימה.

רוב ימיה ושנותיה הפיצה המפלגה שנאה ליהדות, להתיישבות ולאהבת הארץ. עיון קל במצע המפלגה ממחיש זאת היטב.

הנה ציטוטים מתוך המצע: "מרצ דוגלת בחופש דת ובחופש מדת ותמשיך במאמציה לפעול לחקיקת חוק יסוד: חופש הדת, שיבטיח את זכותם של כל אזרחי המדינה ותושביה, יהודים ושאינם יהודים, חילונים ודתיים, רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים - לחיות את חייהם על פי מנהגיהם, השקפתם ואמונתם, ברשות היחיד וברשות הרבים, במועד ובחול, בבניין המשפחה ובחינוך הילדים, בתרבות ובבידור, ללא כפייה בענייני דת של צד אחד על משנהו".

ועוד: "מרצ רואה במורשת ישראל מקור השראה ליצירה ולהווי חיינו, אך לא מקור של סמכות או נורמה מחייבת במדינה דמוקרטית ובעולם הפתוח לקדמה, ליצירה ולמחקר. מדינת ישראל היא מדינת חוק ולא מדינת הלכה. חופש הדת והמצפון ושוויון הזכויות לכל אזרחי ישראל ... עיקרון חופש הדת, ובכלל זה החופש מדת, מחייבים הפרדה של הדת מהפוליטיקה והפרדה של הדת מהמדינה. מרצ תפעל לביטול המונופול הדתי אורתודוקסי המפלה לרעה נשים, יהודים חילוניים ויהודים בעלי גישות דתיות פלורליסטיות , ותבטיח את שוויון מעמדם של כל הזרמים הדתיים בכל תחומי החיים.

בתחום נישואים וגירושים, מבטיחה המפלגה כי: "מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים: תיקון האי-שוויון המובנה בדיני המשפחה בישראל, על-ידי הנהגת נישואים וגירושים אזרחיים במדינת ישראל, כולל לבני/ות זוג מאותו מין. רשם נישואים ממלכתי יהיה אחראי על רישום המעמד האישי, ויוחל דין אחד לגבר ולאישה בכל הערכאות השיפוטיות ולכל דבר ועניין: שוויון במעשה הנישואים, בתקופת הנישואים ובהתרתם.

ועוד: "החלתם של נישואים אזרחיים לא תפגע במעמד הידועים בציבור. הענקת זכות יסוד לכל אדם בישראל להתחתן על פי בחירתו בנישואים אזרחיים או בנישואים דתיים (בכל אחד מהזרמים הדתיים השונים) ולהקים בית ומשפחה".

בתחום שירותי הדת, קובעת המפלגה כי "מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים:  הבטחת מתן שירותי דת על-ידי המדינה באופן שוויוני לכל הדתות ולכל הזרמים ביהדות, על פי שיעורם באוכלוסייה. הרבנות הראשית תחדל להתקיים כמוסד ממלכתי במימון המדינה.

המפלגה הבטיחה כי "תבלום את תהליכי ההדתה בחברה הישראלית, ובמיוחד במערכת החינוך ובצה”ל, תחזק ותגביר את התמיכה בארגונים ובבתי מדרש העוסקים בהתחדשות יהודית ובלימוד מקורות יהודיים וישראליים והמחויבים להשקפת עולם הומניסטית, פלורליסטית ודמוקרטית.

ועוד: "טיפוח רגשי כבוד לבני דתות אחרות ולמקומותיהם המקודשים ועידוד דיאלוג והבנה בין-דתית בין בני כל הדתות בישראל".

בהסכם הקואליציוני בין מרצ ויש עתיד בעת הקמת ממשלת בנט-לפיד, חתמו המפלגות על כך ש"יפעלו בכל הכלים העומדים לרשותם" על מנת לקדם זכויות להט"ב כולל הכרה בהם כנשואים, לקדם תחבורה ציבורית בשבת, ולבטל את חוק המרכולים. 

במסגרת הקמפיין לבחירות הקודמות פרסמה מרצ את תמונתו של האדמו"ר מויז'ניץ עם כיתוב מעליה: "מסוכן לבריאות הציבור". הסופר והפובליציסט קובי ניב בבלוג שלו ב"הארץ", תקף בחריפות את המפלגה: "הבחירה של יוצרי המודעה ביהודי בלתי מזוהה היא לא מקרית. היא מודעת ומכוונת. זה שבדף הפייסבוק שלה ציינה מרצ בצד המודעה שזהו האדמו"ר מוויז'ניץ לא משנה את העובדה שבכרזה עצמה לא מופיע שמו או כל פרט מזהה אחר עליו, והוא בעצם מופיע במודעה כחרדי גנרי, ככל חרדי, לאמור 'החרדי', כל חרדי, כלומר כל החרדים, מסוכנים לבריאות".

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שכיהן עד לא מכבר כיו"ר מרצ, שלח מכתב לבתי החולים והורה להם להכניס חמץ בפסח, תקף בחריפות את ההתיישבות הצעירה וכינה את המתיישבים "אלימים" באמרו: "אנחנו רואים אנשים יוצאים מהמקומות האלה וזורקים אבנים ועושים כל מיני פוגרומים בערבים, זה דברים שהם בלתי נסבלים, ולכן בזה צריך לטפל". שר הבריאות אף פעל לפתיחת מזנונים בבתי חולים בשבת: "אני רוצה לפתוח מזנונים בבתי חולים גם בשבת. הם צריכים להיות פתוחים שבעה ימים בשבוע. אני פועל גם להוזיל את המחירים וגם שיהיו פתוחים שבעה ימים בשבוע, כולל בשבת".

תגיות:מרצטורים אישייםבחירות 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה