בין אדם לחברו

מצמרר: האירוסין התבטלו רק בגלל משפט אחד

"הם כבר סיכמו על מקום לאירוסין, קנו בגדים חדשים לחתן והכלה, אפו עוגות והכינו את כל מה שצריך בשביל הרמת ה'לחיים'. כשמשפחתו של החתן כבר התארגנה ברכב, וממש עמדה לצאת לדרך, צלצל הטלפון. השדכן היה על הקו, ואמר שיחכו קצת, כי יש "עיכוב קטן של השנייה האחרונה"..."

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב דניאל חיים אורלנצ'יק משמש כמורה הוראה, וידוע כבקי באופן מיוחד בנושא זה של הלכות לשון הרע ושמירת הלשון. הוא חיבר את הספר 'שמירת הפה כהלכתו בשידוכים', וכן חיבורים הלכתיים נוספים בנושא יחד עם הרב ישראל ווינמן, שנחשב גם הוא לבקי מופלג בהלכות אלו באופן מיוחד.

"נתקלתי בלא מעט סיפורים שקשה לעבור עליהם כך, ולשכוח אותם יום למחרת. אנשים לא מודעים אילו נזקים אדירים הם יכולים לגרום עם הפה שלהם. כמה מילים לא במקום יכולות לחרוץ את גורלם של אנשים לכל ימי חייהם", מספר הרב אורנלצ'יק.

"שמעתי סיפור מסמר שיער, על שידוך שהוצע והתקדם מאוד יפה, ועמדו לסגור את השידוך בשעה טובה. כבר סיכמו על מקום לאירוסין, קנו בגדים חדשים לחתן והכלה, אפו עוגות והכינו את כל מה שצריך בשביל הרמת ה'לחיים'. כשמשפחתו של החתן כבר התארגנה ברכב, וממש עמדה לצאת לדרך, צלצל הטלפון. השדכן היה על הקו, ואמר שיחכו קצת, כי יש "עיכוב קטן של השנייה האחרונה"...

"המתינו והמתינו עד שלבסוף הבינו שהשידוך ירד מהפרק רגע לפני שנסגר. היה מאוד לא נעים, כבר הודיעו לכל הדודים והדודות ש"הנה מוישל'ה שלנו מתארס הערב". השמועה כבר עשתה לה כנפיים, ועכשיו הכול התבטל. היה צער מאוד מאוד גדול.

"מה התברר? האמא של הכלה המיועדת התקשרה להזמין את משפחתה הקרובה לאירוסין, וכשאחותה שמעה את שמו של החתן היא הזדעזעה עמוקות, ואמרה "מה?! מוישל'ה פרידמן? הבן של ההוא מהמכולת?! את יודעת שכשהוא היה בגן הוא היה פרא אדם, והיה מקבל ריטלין? שלא תעזי לסגור את השידוך הזה".

"ואכן, אם המדוברת שמעה בקול אחותה ולא סגרה את השידוך. כולם התפזרו איש איש לביתו, והבחור הזה נשאר מושפל ומבויש כשהוא בן 20, בגלל שכשהוא היה בן חמש הוא היה ילד תוסס והגננת החליטה שהוא צריך לקבל ריטלין. אגב, אם אנחנו כבר מדברים, ריטלין זה כדור נפלא שעוזר לאנשים רבים להתרכז ולהצליח בלימודים ובחיים בכלל. אנשים מכל הסוגים והמגזרים לוקחים את הכדור הזה או את כדורים אחרים לקשב וריכוז, וזוכים ליהנות מריכוז ורוגע נפשי כמו כל אחד אחר, ואין בזה שום חיסרון ואין בזה שום בעיה. ואם שואלים אתכם על בחור בשידוכים ואתם יודעים שהבחור לוקח ריטלין, בדרך כלל אין שום היתר לספר על כך להורי המדוברת, כי זה לא נחשב לחיסרון או בעיה רפואית. אני לא מדבר עם מקרים של היפראקטיביות מאוד קשה וכדומה, שזה משהו שמפריע לחיים ובוודאי לחיי הנישואין. סתם אדם שלוקח ריטלין אין בזה שום חיסרון, כמו שאין חיסרון בלקחת 'אופטלגין' או 'מוקסיפן'.

"בכל אופן אותו שידוך ירד מהפרק, וכעבור זמן קצר התארסה המדוברת עם בחור אחר, שלא לקח ריטלין...

"אחרי החתונה התברר לה ולהוריה, שלפעמים זה דווקא חיסרון גדול כשהבחור לא לוקח ריטלין, כי אותו בחור היה זקוק לריטלין בצורה הרבה יותר רצינית מהבחור הקודם, אלא שהוא לא לקח את התרופה, ומלבד זה הוא היה צריך לקחת עוד כמה תרופות יותר רציניות, כי הוא היה אדם אלים ובעייתי והסתבך כל הזמן עם אנשים, עם שכנים, עם המעסיקים בעבודה, שהתחלפו בזה אחר זה כי הוא לא החזיק בשום מקום לימודים או עבודה יותר משבוע וחצי. עבר זמן מה ונפרדה החבילה. הם התגרשו.

"והנה כעבור כמה שנים, אביה של המדוברת ההיא השתתף באפיית מצות, שם אפו מצות עם כל דקדוקי ההלכה. הוא הבחין בבחור מבוגר שהיה קצת מוכר לו, הוא לא הצליח להיזכר מאיפה הם מכירים אבל היה בטוח שהוא פגש אותו בעבר. הבחור דווקא לא זיהה אותו.

"בכל פעם שהיתה הפסקה קלה במלאכת אפיית המצות, התיישב אותו בחור בצד, שלף מהכיס משניות ולמד בשקידה מופלאה. במקום לפטפט עם חברים כמו שעשו כל השאר, הוא פשוט פתח ספר ולמד כמה דקות עד שהסתיימה ההפסקה.

"החליט האבא שהבחור הזה יכול להתאים לבתו הגרושה. הוא בירר עליו והתברר לו שזה אותו חתן שכמעט התארס עם בתו. עכשיו הוא כבר יודע מאיפה הוא מכיר אותו. הוא הופתע מאוד שהבחור עוד לא התחתן עד עכשיו, והבין את גודל הטעות שנעשתה כשוויתרו על השידוך הזה. ואכן, לא עברו ימים מרובים והשידוך ההוא שממנו נמנעו בעבר ברגע האחרון, קם והיה למציאות מוגמרת לשמחת כל הצדדים.

"רק אישה אחת עמדה שם, אבלה וחפוית ראש – אותה דודה בעלת לשון, שבדיבור פיה גרמה לחתן ולכלה צער עצום שנמשך מספר שנים, נזק כספי אדיר וצלקות שילוו אותם לכל החיים, רק כי היא לא הצליחה לשמור על הפה שלה, ודיברה מה שלא היתה צריכה לדבר".

באדיבות אתר 'דרשו'

ידוע כי ישנו איסור על דיבור לשון הרע. עם זאת, ישנם מקרים בהם מותר, ואף הכרחי, לעשות זאת. מתי? הרב זמיר כהן עונה. צפו:

 

למה בנאדם מדבר לשון הרע? מאיפה זה נובע? הרב זמיר כהן במסר מחכים:

קראו גם:

המדריך למתחזק: לשון הרע – מה כל כך בעייתי לומר כמה משפטים על אחרים בשיחות פרטיות?

לשון הרע בשידוכים – מה מותר ומה אסור? 5 תנאים לפני שאתם מעדכנים אחרים

תגיות:לשון הרעשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה