תיקון המידות

מה עושים עם מידות רעות? 7 טיפים שיעזרו לכם להיפרד מהן סופית

לא יכולים להפסיק לקנא בחבר לעבודה שהפך לבחיר המנהל, או באנשים "המושלמים" שמסביבכם? לא יודעים איך להיפרד מהשטר שבארנק לטובת צדקה מבלי שתרגישו שלוקחים לכם איבר מהגוף? לא מצליחים לקום מהמיטה בלי שהערתם את כל דיירי הבניין עם הנודניק שלכם? קבלו 7 עצות שיעזרו לכם להתגבר על הנטיות השליליות שבנפש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המשנה במסכת אבות אומרת "אם אין דרך ארץ אין תורה", ורבנו יונה מבאר על כך שלפני שאדם לומד תורה הוא צריך לדאוג לכך שמידותיו יהיו מתוקנות, משום שהתורה הקדושה לעולם לא יכולה לשרות בגוף שאינו בעל מידות טובות. וכן הרמח"ל כותב כי הנפש, שממנה באות המידות, היא למעשה הבסיס והתשתית לנשמה הגבוהה, אשר בה תלויות מצוות התורה. ולכן אם יש לאדם מידות טובות, יהיה לו קל לקיים את מצוות התורה, אך אם המידות אינן טובות, אז קיומן של מצוות התורה יהיו עבורו קשות ומטריחות. קיום תורה ומצוות כאשר יש לאדם מידות רעות דומה לבניית בניין על גבי יסוד רעוע, ולכן כותב הרמח"ל "עניין המידות הרעות קשים מן העברות עצמן מאוד מאוד" ('שערי קדושה', חלק א', שער ב').

הגאון מוילנה, מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, כותב משפט מזעזע על מי שלא משקיע ומתאמץ לשינוי התכונות השליליות שיש בו - "עיקר חיות האדם הוא להתחזק תמיד בשבירת המידות, ואם לאו – למה לו חיים?" (מתוך הספר 'אבן שלמה', פרק א').

אספנו עבורכם 7 טיפים שיעזרו לכם להתחיל את מסע הפרידה מהנטיות השליליות של הנפש:

1. יומן תחקיר. נהלו בפנקס תחקיר סביב הנפילות שלכם באותה מידה עליה אתם מנסים להתגבר. כל פעם שיש לכם נפילה רשמו: מתי זה קרה? באילו שעות במהלך היממה? באיזה יום? מה הייתה הסיטואציה? איפה הייתי? מה הרגשתי, חשבתי, ראיתי, שמעתי כשזה קרה? לאחר תיעוד של מספר נפילות, שימו לב אם יש מכנה משותף בין האירועים השונים, וכך תהיו מודעים מתי אתם מועדים יותר לכישלונות. ייתכן שתשימו לב שקשה לכם להתמודד כשאתם רעבים, ואז תהיו ערניים לאכול בשעות המתאימות; ייתכן שתשימו לב שקשה לכם להתמודד כשיש בלאגן בבית, ואז תשקלו להביא עוזרת בשעות או ימים מסוימים; ייתכן שתשימו לב שקשה לכם להתמודד דווקא בשעות הערב בגלל עייפות, ואז תשקלו להעניק לעצמכם חצי שעה של מנוחה בשעות אחה"צ; ייתכן שתשימו לב שיש סיטואציה מסוימת שמעוררת בכם רגישות יתר, ועם מודעות לכך תוכלו לפעול על מנת לצמצם את היווצרותה.

מאוד ייתכן שבמהלך התחקור אתם תבחינו כי אכן קיימים טריגרים משותפים שמביאים אתכם למצבי התמודדות קשים, וכך תוכלו לחשוב על פתרונות שיעזרו לכם להימנע מאותם טריגרים שמקשים עליכם.

2. יום כיף, מתנה מפנקת או מנה מושחתת – מה עושה לכם את זה? קבעו לעצמכם תמריץ מוטיבציה שידרבן אתכם לא ליפול ברגע של ניסיון. העניקו לעצמכם תגמול שווה על כל פעם שהצלחתם לנצח התמודדות, או תמריץ עוד יותר שווה אחרי 3-5 ניצחונות רצופים.

3. תזכורת קטנה. רבנו בחיי כותב בספרו 'חובת הלבבות' (שער עבודת האלוקים, פרק ה') עצה להתגברות על היצר שמנסה לדחוף אותנו לאותו הרגל מגונה, אותה מידה רעה שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים להיפרד ממנה, אבל קשה לנו. העצה היא להזכיר לעצמנו בעת התמודדות מהי הטובה שנזכה לה אם נצליח להתגבר על הקושי ולשבור את אותה מידה מגונה, וכן את הרעה שתהיה מנת חלקנו אם נמשיך באותה דרך בה חיינו עד עכשיו.
מהי הטובה? על כך עונה רבנו בחיי: שלווה ומנוחת הנפש, הצלת הנפש מתאוות לא פוסקות ועצבות. ומהי הרעה שתמיד תלווה אותנו, אם לא נקטע את המידות הרעות שבקרבנו? על כך עונה רבנו בחיי: דאגה, הכפלת היגון ותחושת אבל תמידית.

רשמו לכם על פתק "מה אפסיד?", וענו על כך בכמה מילים בודדות. בשורה מתחת רשמו "מה ארוויח?", וענו גם כן בכמה מילים בודדות ועוצמתיות, שיחדירו בכם מוטיבציה לא להישבר. את הפתק תלו במקום בולט, שתמיד ידאג לתזכר אתכם להישאר חזקים.

ואם כבר אנחנו בעניין פתקים, עצבו לכם תזכורת מרשימה וגדולה, בה תהיה רשומה המטרה שלכם בעניין אותה מידה רעה. אותה תזכורת תזכיר לכם להישאר ממוקדי מטרה.

4. הרצאות וספרים. ה'חפץ חיים' פוסק בספר ההלכה היסודי 'משנה ברורה': "וצריך האדם לקבוע לו עת ללמוד ספרי מוסר בכל יום ויום, אם מעט ואם הרבה, כי הגדול מחברו יצרו גדול הימנו. ותבלין היצר הרע הוא תוכחת מאמרי רבותינו ז"ל" (משנה ברורה, אורח חיים, סימן א', סעיף ד', ס"ק יב').

כדי להתמודד עם הרגל שלילי שטבוע בנפשנו חייבים ללמוד באופן יום-יומי דברי מוסר שייתנו לנו ידע וכוחות להתמודדות בעת ניסיון. האזינו לשיעורים וקראו ספרי מוסר בעניין אותה מידה.

סדרת ספרים מומלצת היא "סדרת תיקון המידות" של הרב אברהם טובולסקי. כרכי הסדרה כוללים: הסר כעס מליבך – במעלת הסבלנות וגנות הכעס, מדבר שקר תרחק – במעלת האמת וגנות השקר, עולם חסד יבנה, היזהרו בכבוד חבריכם – במעלה הזהיר בכבוד הבריות ובגנות המעליבן והמצערן, היזהרו בממון חבריכם – במעלת ניקיון כפים ובגנות הגזל והאונאה ומילי דנזיקין, לענוים יתן חן – במעלת הענווה וגנות הגאווה, כצאת השמש בגבורתו – במעלת המעביר על מידותיו.

וסדרת ספרים נוספת מומלצת היא "חובת האדם בעולמו". כרכי הסדרה כוללים: הדרכות מעשיות להתקדמות בעבודת השם, סבלנות, הכרת הטוב, שמחה, קנאה ועין טובה, נושא בעול, כבוד, תאווה ושליטה עצמית, גאווה וענווה, פיתוח הרגש, זריזות ועצלות, סדר, אמונה, ביטחון, חיזוק כח הרצון, מנוחת הנפש, חיזוק האמונה והביטחון בענייני שידוכים, חיזוק האמונה והביטחון בענייני פרנסה, וחיזוק האמונה והביטחון בענייני בריאות.

צפו כאן בשיעוריו של הרב זמיר כהן בנושא תיקון המידות.

צפו כאן במגוון שיעורים, של רבנים שונים, בנושא מוסר ופיתוח האישיות.

5. מסע של 40 יום. בעל ה'נועם אלימלך' מביא עצה להתגברות על מידה שלילית, והיא לנהוג במשך ארבעים יום במידה ההופכית לזו שאנו רוצים לתקן. לאחר ארבעים יום של התנהגות בצד הקיצוני השני למידה זו, הדבר יהפוך להרגל, וה' יעזור ויסייע בעדנו. והנה לשונו: "האדם לא נברא בעולם רק לשבר את הטבע, לכן יזרז לתקן מידותיו, כמו שאבאר. כגון, מי שנולד בטבע של עקשנות, ישבר את טבעו מ' יום רצופים לעשות דווקא להיפך ממה שיעלה במחשבתו; וכן מי שבטבע עצל, ירגיל את עצמו מ' יום רצופים לעשות כל דבר בזריזות הן בהולך לשכוב על מטתו הן לקום בבוקר ממשכבו הן בזריזות לבישת בגדים ונטילת ידיים ולנקות את גופו ולילך בזריזות לבית הכנסת תיכף אחר קומו מהספר וכיוצא בהן; וכן מי שטבעו אינו מתמיד בלימודו, ירגיל את עצמו גם כן מ' יום וילמד יותר מהרגל שלו... כי הרגל של כל דבר נעשה שלטון... ומשם ואילך מן השמים יעזרוהו להיות מוסיף והולך בשבירת מדות הרעות עד תומם".

6. דקה לפני שנרדמים. אתם כבר על המיטה, מכורבלים מתחת לשמיכה. דקה לפני שאתם עוברים לעולם החלומות ערכו חשבון נפש יומי בעניין אותה מידה: האם היו לי היום הצלחות? אם כן, מה עזר לי להתגבר? האם היו לי היום נפילות? אם כן, מה יכול לעזור לי להימנע מנפילה חוזרת בסיטואציה דומה?

7. כי אני בשר ודם. התפללו לקב"ה שיעזור לכם להתרומם ולהתעלות, להתגבר על התאוות, הדחפים והיצרים. אנו מבקשים ומתפללים "כִּי יָגרְתִּי מֵהַיֵּצֶר הָרָע כִּי הוּא מֵאֵשׁ וַאֲנִי בָּשָׂר וָדָם וְלא אוּכַל לו", שכן אנו חייבים את עזרתו של הקב"ה מול היצר הרע, והבא להיטהר – מסייעין בידו.

הנה תפילה שחיבר רבי מאיר הלוי מאפטא ליראת שמים ומידות טובות:
"רִבּוֹן הָעוֹלָמִים יָדַעְתִּי כִּי הִנְנִי בְּיָדְךָ לְבַד כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר. וְאִם גַּם אֶתְאַמֵּץ בְּעֵצוֹת וְתַחְבּוּלוֹת וְכָל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל יַעַמְדוּ לִימִינִי לְהוֹשִׁיעֵנִי וְלִתְמֹךְ נַפְשִׁי, מִבַּלְעֲדֵי עֻזְּךָ וְעֶזְרָתְךָ אֵין עֶזְרָה וִישׁוּעָה. וְאִם חָלִילָה יַחְפְּצוּ כֻּלָּם לְהָרַע אָז אַתָּה בְּחֶמְלָתְךָ תָּשִׂים עֵינֶיךָ עָלַי וְתַשְׁקִיף עָלַי לְטוֹבָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ. הִנֵּה חֲבָלִים נָפְלָה לִי בַּנְּעִימִים, וִישׁוּעָתִי בָּאָה, וְעֶזְרָתִי תִגָּלֶה. לָכֵן עָזְרֵנִי רִבּוֹן הָעוֹלָמִים לִהְיוֹת עֵינַי פְּתוּחוֹת לִרְאוֹת תָּמִיד אֲמִתּוּת הַדָּבָר הַזֶּה, וִיהִי תָּקוּעַ וְקָבוּעַ אֱמוּנָתְךָ בְּלִבִּי בְּכָל עֵת לְבַל אָסוּר לֹא בְדִבּוּר וְלֹא בְמַעֲשֶׂה וְלֹא בְמַחְשָׁבָה לַעֲבֹד זוּלָתְךָ חָלִילָה, כִּי אִם תִּרְדֹּף נַפְשִׁי רְצוֹנְךָ הַטּוֹב בֶּאֱמֶת. גַּם עָזְרֵנִי לְבַל יָמוּשׁ מֵרַעְיוֹנַי וּמִלִּבִּי גְּדֻלָּתְךָ וּגְבוּרוֹתֶיךָ וְהוֹפָעַת חִיוּתְךָ בְּכָל רֶגַע, וְקוֹטֶן עֶרְכִּי בֵּין מַעֲשֶׂיךָ, וּמַה נֶּחְשָׁב אֲנִי בֵּין יְצוּרֶיךָ, וּכְאַיִן אֲנִי נֶגֶד בְּרוּאֶיךָ אִם גַּם הָיִיתִי נָקִי מִכָּל חֵטְא, וּמַה גַּם כִּי עֲוֹנוֹתַי רָבוּ לְמַעְלָה רֹאשׁ נְקַלֹּתִי מִכָּל בְּרוּאֶיךָ כִּי הֵם עוֹשִׂים רְצוֹנְךָ אֲשֶׁר לְכָךְ נוֹצְרוּ וַאֲנִי בְּגֹבַהּ לִבִּי מְתֹעָב בְּעֵינֶךָ. וְעָזְרֵנִי לִהְיוֹת מִדַּת הַכְנָעָה וְשִׁפְלוּת רוּחַ דָּבוּק בְּלִבִּי וּבְרַעְיוֹנַי בְּכָל עֵת וּבְכָל רֶגַע, וְתִהְיֶה יִרְאָתְךָ עַל פָּנַי לְבִלְתִּי אֶחֱטָא, וְיִשְׂמַח לִבִּי תָמִיד בְּךָ אֲשֶׁר בְּרָאתַנִי לִכְבוֹדְךָ, וְאַהֲבָתְךָ תִּבְעַר בְּקִרְבִּי, וּמֵחָכְמָתְךָ תַּאֲצִיל עָלַי לִהְיוֹת נֶגֶד עֵינַי גְּדֻלָּתְךָ וּגְבוּרָתֶךָ וּמִעוּט עֶרְכִּי וְחֶסְרוֹן בִּינָתִי, וְלֹא יִגְבַּהּ לִבִּי, וְלֹא אֶרְדּוֹף אַחַר הַכָּבוֹד וּגְדֻלָּה וְעֹשֶׁר כִּי אִם תִּכְסֹף נַפְשִׁי לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ הַיָּשָׁר בְּעֵינֶיךָ, וְאֶהְיֶה מוּכָן בְּכָל רֶגַע לִמְסֹר נַפְשִׁי רוּחִי וְנִשְׁמָתִי וְגוּפִי וּמְאֹדִי עַל קְדֻשַּׁת שְׁמֶךָ, וְהָסֵר כָּל הַמָּסָכִים הַמַּבְדִּילִים בֵּינִי לְבֵינְךָ, וְהַחְזִירֵנִי בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ. וְיֻנְעַם לִי כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה עִמָּדִי וְלֹא יְבַלְבְּלֵנִי שׁוּם עִנְיָן מֵעֲבוֹדָתְךָ הָאֲמִתִּית, וְלֹא תַעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים, וְלֹא אֶתְאַוֶּה לְשׁוּם דָּבָר זוּלַת רְצוֹנְךָ, וְהוֹרֵינוּ דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ לְעָבְדְּךָ בְּלֵב נָבָר וְזָךְ וּבְשִׂמְחָה וְרוּחַ נְמוּכָה וּבְאַהֲבַת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וְיִתְקַדֵּשׁ שִׁמְךָ עַל יָדִי וְעַל יְדֵי זַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת וְלֹא יִמָּצֵא פְּסוּל בָּנוּ חָלִילָה, וְנִנָּצֵל מֵחִלּוּל הַשֵּׁם, וְנִזְכֶּה לַעֲסֹק בְּתוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ בִּתְמִידוּת מִתּוֹךְ הַרְחָבָה, בִּתְשׁוּבָה וּבְדַעַת וּבְשִׂמְחָה וְלֵב טָהוֹר, וְנִשָּׁמֵר מִכָּל חֵטְא וּמִכָּל עָוֹן, וְנִשְׂמַח בְּדִבְרֵי תוֹרָתֶךָ וּבְמִצְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם וָעֶד, וְנִזְכֶּה לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר הֶעֱוִינוּ וְלֹא נֵבוֹשׁ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא נִכָּלֵם לָעוֹלָם הַבָּא אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן".

העצבים משתלטים עליך, ואתה מתפרץ על כולם? איך אפשר לחנך בלי לכעוס? הרב זמיר כהן בהרצאה חשובה נותן עצות מעולות להתגברות על כעסים:

האם היצר זה האדם? מי יותר חזק, אנחנו או היצרים שבתוכנו? מה תפקיד הגוף, ומדוע לא נבראנו רק כנשמות? הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת על שליטה עצמית, התגברות והתמודדות עם קשיים:

 

תגיות:מידות רעותתיקון המידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה