נוער מתמודד

מתחילים מבראשית. בכל בוקר מחדש

6 מסרים של העצמה שאנחנו פוגשים בכל בוקר מחדש בתפילת שחרית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מסרים של העצמה נצרכים מאוד, ולא צריך לחפש רחוק – כבר בסידור התפילה יש כל כך הרבה לקחים חשובים. נכון, צריך לעשות מאמץ לכוון במילים של התפילה, אבל צריך גם לתת למילים של התפילה לכוון אותנו, ויש הרבה מה ללמוד משם!

1. מודה אני לפניך... רבה אמונתך - כל בוקר מתחיל עם תזכורת לכך ש"רבה אמונתך", כלומר שאמונתו של הקב"ה בנו מתחדשת בכל יום, שזו אהבה חדשה עם אמון אינסופי, בלי קשר לנפילות או למה שהיה בעבר (הרב נבנצל).

2. אלקי, נשמה - כל יהודי צריך לזכור שיש בו נשמה אלוקית, חלק אלוק ממעל ממש, שנאמר: "יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ", ועיקרו נטוע למעלה, בשורש נשמתו העליונה, ומשם משתלשל כמו חבל, עד שנכנס בגוף האדם, וכל מעשינו הקטנים כאן, מנענעים את החלק התחתון של החבל, וזה מעורר ומנענע גם את החלק העליון (נפש-החיים שער א' פ"ה).

3. על הבוקר אנו מתעטפים בטלית "כעטיפת הישמעאלים". יש להקשות, מדוע בתחילת הבוקר צריך להיזכר בישמעאל, וללמוד דווקא ממנו את דרך העטיפה (ליקו"ה הל' ציצית ה"ד)? ויש לומר, שעל ישמעאל נאמר שהקב"ה שמע תפילתו: "בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם", על סמך כוונתו ומעשיו באותו רגע, ולא על סמך זיכרון ההיסטוריה שלו, כי זו הנהגת ה' במשפט, הכל תלוי לאן אתה פונה באותו הרגע. ובא להזכירנו, בעודנו מתעטפים כישמעאלים, שגם אם נפלנו, אין ייאוש, ואפשר להתחיל מחדש, והקב"ה שומע תפילותינו תמיד.

4. ברכות השחר - יש להקשות, למה מברכים בכל בוקר שוב ברכות אלו (כמו: "שלא עשני גוי"), הרי לכאורה היה מספיק לברך רק פעם אחת בחיים. אלא בהכרח יש לומר שמברכים על ההתחדשות, ובכל יום אנחנו בריה חדשה.

היצר הרע, שנקרא: "זָקֵן וּכְסִיל", רוצה שנשכח זאת, ולכן הוא מנסה להפיל אותנו לידי זִקנה ותשות כח, כאילו כבר אי אפשר לנו להשתנות עוד. אבל באמת - לא כן הוא, כי בכל יום האדם הוא בריה חדשה ממש, ועל כן צריך להתחזק בכל עת, כאילו היום נולד, כמו שמזכירות לנו ברכות השחר (משיבת נפש, ז').

5. עוטר ישראל בתפארה – כתוב בספרים כמה ה' מתפאר בכל אחד ואחת מישראל, ואפילו בַּפָּחוּת שבישראל, אפילו פושעי ישראל, יש בו התפארות, שהשם יתברך מתפאר בו בפרטיות, שנאמר: "עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר" (ליקו"מ י"ז). ועיקר ההתפארות שהשם יתברך מתפאר בנו הוא על העזות והעקשנות שגם אם נפלנו, אנחנו לא מתיאשים (משיבת נפש, כ"א), וביסוד החשוב הזה כדאי וראוי להיזכר בכל בוקר בברכת "עוטר ישראל בתפארה".

6. מזמור שיר חנוכת הבית - זמן התחלה הוא תמיד עת רצון, כי זו בחינת ראש, והגוף תמיד נגרר אחרי הראש. כך זה בראש השנה, כך זה בזמן חנוכת המקדש (שהיה גילוי חסד עצום בשני המקדשות, עם קרבנות נדבה בהוראת שעה), וכך זה גם בתפילת שחרית. אנחנו חונכים יום חדש דרך תפילת שחרית, דרך מזמור התהילים שמזכיר ומעורר עניין גדול זה.

אלו רק דוגמאות, יש בסידור עוד הרבה כאלו תזכורות מעצימות לאהבת ה' אותנו. יהי רצון שנזכה להתבונן, ולהתפלל בכוונה!

תגיות:בראשיתהרב דן טיומקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה