זוגיות ושלום בית

המצב הכלכלי גורם לנו לריב. מה עושים?

האם יתכן שיהיו אהבה ושלום בבית למרות מצב של בעיות כלכליות קשות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו זוג נשוי בשנות השלושים, וכתוצאה ממיעוט פרנסה, יש לנו המון ויכוחים וריבים. האם יתכן שתהיה אהבה למרות המצב הלא פשוט? כיצד נוכל למנוע את האווירה הקשה בבית ולחיות בשלווה?

* * *

חז"ל לימדונו את היחס הטוב המוטל על האדם להעניק לרעייתו, וכך אמרו בגמרא (ב"מ נט ע"א): "לעולם יהא האדם זהיר בכבוד אשתו, שאין הברכה שרויה בתוך ביתו של אדם אלא בעבור אשתו, שנאמר: "ולאברהם היטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא: אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו".

מדברי חז"ל אלה עולות שתי מסקנות: א'. מחויב אדם בכבוד אשתו. ב'. אין הברכה שורה בבית האדם אלא בעבור אשתו. עלינו להתבונן ולהעמיק, מדוע ברכת האדם תלויה במידת הכבוד שיעניק לאשתו? וכי הוא לבדו אינו מסוגל להיות כלי המחזיק ברכה, ללא האישה?

כותב הרב שלמה וולבה זצ"ל (עלי שור ח"א עמ' קיח) וז"ל: כבוד אינו עניין של נימוס ודרך ארץ גרידא, אלא הכרה וגילוי מעלת הדבר. כשאני מכבד אדם, הנני מגלה את מעלתו וחשיבותו לעין כל. כשאני מכבד תלמיד חכם, הנני מכיר ומגלה קדושת התורה, ו"איזהו מכובד? המכבד את הבריות" (אבות פ"ד מ"א). כי כשרואים אדם מכבד את הבריות, מכיר ומגלה מעלתו של כל אחד ואחד, רואים שנשמתו פועלת וחיה בקרבו, ואז הוא עצמו מכובד עכ"ל.

לאור האמור, נפרש את הצו: "יהא זהיר בכבוד אשתו" – יש לתת הכרה ומשמעות למקומה הנכבד של האישה על מעלותיה ויתרונותיה, וע"י שבעלה יכבדה הוא יצטרף ג"כ למעלתה, שהרי "איזהו מכובד המכבד את הבריות", ובכך יהפכו שניהם לחטיבה ושלמות אחת.

וכיון שהכבוד צריך לקבל את ביטויו במעשה ובלב, משום כך יש לבעל לתקשר רגשית עם רעייתו, ולהעביר אליה את תחושת הכבוד והערכה, שגם היא תחוש שאלה הם רגשותיו כלפיה באופן ממשי ומורגש. ובכך ישיג הבעל את הברכה שנשמתו התרוממה והתעלתה, וכמובן שאלה הדברים נכונים לשני הצדדים.

זאת ועוד, יחס של כבוד מהווה את הבסיס לשלמות הבית שעליו תיכון האהבה. כפי שפסק הרמב"ם (ה' אישות פט"ו הי"ט), וזה לשונו: וכן ציוו חכמים שיהא אדם מכבד את אשתו יותר מגופו, ואוהבה כגופו עכ"ל. הקדים הרמב"ם את הצורך במתן כבוד לאישה על פני החובה לאוהבה כגופו, הגם שבדברי הגמרא ביבמות (סב ע"א) נכתב בסדר שונה?

ההסבר לכך הוא, כי הרמב"ם כמורה דרך ופוסק הלכה, מיידע אותנו מהו הדרך של עשייה נכונה שתוביל לבניין הבית. ולכן הוא קובע: ציוונו חכמנו לכבד את נשותינו יותר מגופנו, ובכך תונח התשתית ויעמיק היסוד, שמשמעותו המעשית היא קבלת בת-הזוג והתחברות למעלותיה, ורק על יסוד שכזה תיכון אהבה גדולה. אף האישה "כשתכבד את בעלה יותר מדאי" כלשון הרמב"ם (שם), בכך שתתן לו מקום ראוי ותתחבר למעלותיו, הרי שאז יהיה מבנה הזוגי חיובי ויציב.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה