יום כיפור

רגע לפני היום הגורלי – כיצד נוכל לזכות לשנה מדהימה? הרבי מבארדיטשוב חושף את הסוד

מה אפשר לעשות בעשרת ימי תשובה כדי שנזכה לשנה ברוכה, שמחה ומלאה בישועות? כיצד נוכל להיחתם לשנה טובה, ומהי העצה לסגור את פי המקטרגים? זו עצתו של רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בראש השנה נכתב לכולנו מה יהיה עמנו בשנה הקרובה. חיים, בריאות הגוף והנפש, פרנסה, שלום בית, ילדים, וכל האירועים שיתרחשו עמנו לאורך השנה – הכול כבר נכתב בראש השנה. אבל זו עדיין לא המילה האחרונה, עדיין ישנה אפשרות לשנות את הדברים. יום כיפור הוא היום הגורלי, בו הקב"ה יחתום על מה שנכתב כבר בראש השנה. ביום כיפור כל עתידנו לשנה הקרובה הולך להיות מוכרע סופית.

עשרת ימי תשובה הינם ימים חשובים וקריטיים, בהם ניתן עוד לפעול ולשנות את מה שנכתב עבורנו. רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זצ"ל, הידוע בכינויו 'סנגורם של ישראל' ומגדולי האדמו"רים החסידיים, מגלה לנו בספרו 'קדושת לוי' (פרשת שופטים) כיצד נוכל לזכות בדין ולעורר רחמי שמים על עצמנו. הוא מסביר כי ניתן לעורר רחמי וחסדי שמים מלמעלה עלינו על ידי כך שאנו נעורר מידות אלו מלמטה, כאן בעולמנו. כלומר ההתעוררות של מעלה צריכה את ההתעוררות של מטה. כאשר אנו נוהגים כלפי אחרים במידות של רחמים, חסד, לדון לכף זכות, אז מידה כנגד מידה גם מלמעלה נוהגים עמנו בהנהגות אלו.

והנה לשונו "הקב"ה שופט את כנסת ישראל בבוא יום המשפט בגודל רחמיו וחסדיו, אך צריכים אתערותא דלתתא [= התעוררות מלמטה], כדי לעורר את המידה של רחמנות למעלה. ועל ידי מה נתעורר אותה המידה של חסד? כשאנו למטה מתנהגים בחסד ולמדים זכות על כל איש מישראל לדונן לכף זכות, ואז על ידי זה גם מלמעלה מתעוררת אותה המידה, ולמדים גם עליו וגם על כל זרע ישראל חסדים".

מוסיף הרבי מבארדיטשוב ומבהיר כי על ידי כך נוכל לזכות ששערי חסד יפתחו עבורנו, והקב"ה ישפיע עלינו את ברכתו, "ואם כן האדם מעורר בעובדא שלמטה השער העליון, לפתוח שערי חסד להריק ברכה על כל זרע ישראל".

ההכנה הכי טובה שלנו למשפט היא ללמד את עצמנו לשפוט אחרים לזכות, ובכך אנו מעוררים את אותה הנהגה של מעלה, ועל ידי זה ניתן לצאת זכאים במשפט של מעלה.

"וזה שאמרו 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך' – רוצה לומר שאתה בעצמך תתקן ותכין המשפט של מעלה על ידי שעריך, והוא השערים שלך שאתה עושה ומעורר במעשיך. וזהו 'ושפטו את העם משפט צדק' – רוצה לומר כל איש ילמד את עצמו להתנהג לשפוט את העם משפט צדק, ללמד צדקה וזכות על כל זרע ישראל, ואז האדם מעורר השער של מעלה, ועל ידי זה יוצא בדין זכאי במשפט של מעלה, כי במידה שאדם מודד מודדין לו".

הרבי מבארדיטשוב מגלה לנו שבעצם אנו הם אלה שמשפיעים כיצד ידונו אותנו בשמים – לחובה או לזכות. אנו אלה שקובעים מי ישלוט במשפט של עצמנו – הסנגוריה או הקטגוריה. יש בכוחנו להכריע את הדין לזכות, ולהביא לכך שנזכה לשנה מתוקה ומבורכת, מלאה בשמחות ובישועות. וכל זה תלוי באופן בו אנו מסתכלים על האחר – האם אנו מתמקדים בנקודות החיוביות של האחר ובעלי עין טובה, האם אנחנו דנים לכף זכות כשפגעו בנו, האם אנחנו מרחמים על אחרים, האם אנחנו מוותרים כשנעשה לנו עוול ומנסים להבין את הצד השני.

רגע לפני יום כיפור. יש לכם קפידה על מישהו? פגעו בכם? עשו לכם? עם כל הקושי שבדבר, נסו לרגע לחפש סיבות שיכלו לגרום לו לנהוג כפי שנהג, חפשו השערות שאולי יכלו להביא אותו לידי מה שעשה. ואז - שחררו, וותרו, סלחו לו. משמים יראו את ההחלטה הפנימית הקשה הזו, וכל זה יעמוד לזכותם ביום הכיפורים.  

על ידי הרכבת משקפיים חיוביות, הסתכלות חומלת על האחר, ולימוד הרגל חדש של לדון לכף זכות, נזכה גם אנו שיסתכלו עלינו מלמעלה במבט חיובי, חומל ומבין, ונזכה לגמר חתימה טובה ולשנה מבורכת.

כיצד ניצח רבי לוי יצחק מבארדיטשוב את השטן? מה עשה הרב זאיד לבחור הצעיר שפגע בו? למה חשוב לדון לכף זכות כל יהודי בימים אלו? מה אמרה בחורת סמינר לרב זאיד שגרם לו לבכות? איזה סיפור ייחודי סיפר שולי רנד לרב זאיד? ואילו כפרות מיוחדות עשו בני הזוג מבארדיטשוב? צפו בשיעורו המחזק לימים אלו של הרב חיים זאיד:

 
איך אפשר לדון לכף זכות אדם שכל הסימנים מראים לחובתו? הרב זמיר כהן בקטע קצר על הרווח שמקבל האדם כאשר מחפש לראות את הטוב:
 
קראו גם:

לדון לכף זכות: 10 עובדות שחשוב לדעת

10 סיפורים מפעימים על רבי לוי יצחק מברדיטשו

תגיות:יום כיפוררבי לוי יצחק מברדיטשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה