ראש השנה

מה צריך לעשות בראש השנה, כדי שנזכה לשנה של גזרות טובות וישועות?

ראש השנה – יום הדין, בו כל גורלנו לשנה הקרובה יקבע. כיצד יש לנהוג בו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגמרא מביאה כי בראש השנה "מלך יושב בדין, וספרי החיים וספרי המתים פתוחים לפניו" (מסכת ראש השנה, דף לב). זהו יום של משפט, בו בודקים כל אחד ואחד במה התקדם מבחינה רוחנית השנה, כמה מצוות ומעשים טובים עשה, כמה עבירות ונפילות היו לו, על אילו התמודדויות הצליח לגבור, ובשורה תחתונה – מה הוא עשה עם קצבת החיים של שנה שלמה שקיבל.
אחד הפיוטים הנאמרים בתפילות ראש השנה נפתח במילים "היום הרת עולם, היום יעמיד במשפט כל יצורי עולם", וכן נאמר במשנה "בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון" (משנה ראש השנה, פרק א, משנה ב). ביום זה כל גורלנו לשנה הקרובה ייקבע, בכל תחומי חיינו – חיים, פרנסה, שלום בית, בריאות, זיווג, פרי בטן, חינוך הילדים ועוד. כל מה שיקרה בשנה הקרובה הולך להיכתב, לא רק ברמה הפרטית אלא גם ברמה הלאומית – מצב ביטחוני, פוליטי וכלכלי. ואומנם, למרות היראה הקיימת ביום זה, מתקיים בו הפסוק "עבדו את ה' ביראה, וגילו ברעדה" (תהילים ב, יא). לצד היראה ישנה גם שמחה, מכיוון שזהו יום של המלכת השם עלינו.

1. ראש השנה הוא הראשית של כל השנה כולה, וכמו שהראש הוא המוביל את גוף האדם, כך גם ראש השנה הוא זה שמשפיע על איך תראה כל השנה כולה. משום כך, בשני הבקרים של ראש השנה ישנו מנהג לקום מוקדם משום הכתוב בתלמוד ירושלמי, שמי שיישן בראש השנה מזלו יישן כל השנה. ומי שזקוק לשינה על מנת להיות ערני בשאר תפילות היום ובלימוד התורה, יעשה זאת אחרי חצות היום.

2. כמו כן, ביום זה חשוב לנצל את היום לתפילות – הן תפילות בית הכנסת כמובא במחזורים, שנוסחו בחוכמתם של חז"ל, וכן מומלץ למצוא זמן לתפילות ובקשות אישיות, שכן שערי שמים פתוחים. זה הזמן לבקש ולהעתיר בתפילות על כל היקר לנו.

3. מה עושים ברגעים הפנויים? את ראש השנה ראוי למלא בקדושה ובתוכן מרומם. נאמר כי היושב בבטלה, למרות שהוא ער, נחשב כישן. ולכן מומלץ להקדיש את הזמן הפנוי לאמירת פרקי תהילים וללימוד תורה. זהו יום קדוש, וכדאי לנצל כל רגע בו, שכן זוהי השקעה של 48 שעות למען שנה שלמה.

4. נקודה חשובה נוספת היא להשאיר בצד כעסים, עצבות, דאגות ומתיחות. זה לא הזמן להעלות דברים ישנים, או להתעצבן מדברים שלא הולכים לפי התכנון. הילד שפך את כוס השתייה על השולחן המעוצב בהשקעה, עוד לפני שהסעודה התחילה? אחד מבני המשפחה זרק הערה לא במקום? הבליגו הלאה, ושמרו על חיוך. בדומה, גם יש לשמור על מחשבות טובות ושמחות, מכיוון שהמצב רוח שלנו בראש השנה ישפיע על השנה כולה.

5. גם הדיבורים צריכים להיות כמובן נקיים וטובים, ללא דיבורי רכילות ולשון הרע, וכן להימנע מפטפוטים ושיחות חולין, בדיוק כמו שאדם הניצב במשפט לא יתחיל לשוחח על דברים שאינם מענייני המשפט. ראש השנה הוא סימן לכל השנה כולה, ולכן נחשוב, נדבר ונתנהג כפי שהיינו רוצים לחשוב, לדבר ולהתנהג כל השנה כולה.

6. המצווה העיקרית בראש השנה היא שמיעת קול שופר, ואף נשים שאין ביכולתן להיות נוכחות בתפילות בית הכנסת נוהגות להגיע לשמיעת תקיעות השופר. בזמן תקיעות השופר יש להמליך עלינו את הקב"ה.

7. לסיום, עצה טובה לזכות ביום הדין היא לקחת על עצמנו קבלה אחת, קטנה וקבועה, של התחזקות, והיא תעמוד לנו כסנגוריה במשפט. בקבלה זו אנו מוכיחים לקב"ה שהרצון הפנימי והאמיתי שלנו הוא לעשות את רצונו, להתקדם ולהתחזק. ובזכות כך נוכל לבוא ולבקש "תן לנו חיים".

"שווה לשמור את השבת האחרונה של השנה": הרב זמיר כהן עם עצה שתשנה לכם את כל השנה. צפו:

 
כיצד ניתן להגיע מוכנים לראש השנה? מה כוחה של קבלה קטנה ויציבה? הרב חיים זאיד מגלה את סודו הכמוס של ראש השנה:
 
 
קראו גם:

הכרטיס שלכם לראש השנה: קבלו 111 רעיונות לקבלה קטנה

רוצים שנה מדהימה? 7 דברים שאסור לשכוח לעשות לפני ראש השנה

אל תפספסו: חשיבותן של 2 השבתות האחרונות של השנה

"אוכלים ושותים ושמחים": 11 הלכות ראש השנה

תגיות:ראש השנהגזרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה