נוער מתמודד

4 לקחים על חינוך ילדים - מפרשת הביכורים

פרופורציות, הכרת הטוב, התחדשות ורושם ראשוני: לקחים מפרשת השבוע, שנוגעים לכל הורה

(צילום:(צילום:
אא

השבת אנו קוראים בתורה את פרשת הביכורים ("ארמי אובד אבי"...), שזו פרשה מוכרת מאוד, כי את הפסוקים האלו אנו קוראים גם בהגדה של פסח. אם חכמינו מצאו לנכון בליל הסדר לדרוש דווקא את הפסוקים האלו, יש בהם ודאי לקחים חשובים מאוד הנוגעים לכל הורה, לקבל כוח לאתגרים שחינוך הילדים מעמיד בפנינו:

1. פרופורציות. יש כאן בפרשה שיעור חשוב לפרופורציות, התבוננות וראיית הקשר רחב. אשכול הענבים והרימונים שביכרו אינם רק הזדמנות לטעם טוב בפה (או אפילו לְבִרְכַּת "שהחיינו"), אלא זו הזדמנות לזכור את ההֶקְשֵׁר הרחב, שאנחנו חלק מסיפור גדול, שמתחיל הרבה לפנינו, וכולל היסטוריה, שְׁלִיחוּת, ותפקידנו כאן בעולם. זו תמונה רחבה מאוד, שכדאי לזכור תמיד, כהורים, כדי לקבל כוח להתמודד עם הניסיונות שהילדים המתוקים שלנו מעבירים אותנו.

2. הכרת הטוב. בכמה ספרים מבואר שעיקר יסוד מצוות הביכורים היא הכרת הטוב ("קב הישר" פי"ח, ספר החרדים, של"ה אות י"ב ונתיבות שלום בפרשה) כמו שמביא רש"י: "וְאָמַרְתָּ אֵלָיו" – שאינך כפוי טובה. בלי לזלזל לרגע בצרות שלנו, כמה חשוב להכיר טובה ולהודות על חצי הכוס המלאה, גם על מה שנראה מובן מאליו, בעצם נוכחותם, ובריאותם של הילדים.

3. מצוות הביכורים מזכירה לנו את ההתחדשות, שהעונות מתחלפות, והנה זכינו שוב לפירות עסיסיים, וזה מלמד אותנו לא להיבהל מהנפילות, הייאוש והשגרה השוחקת, אלא להתחיל בכל פעם מחדש (ראו ליקו"ה, יו"ד הלכות בשר וחלב ד' י"ג). וכן כתב ה"בית-ישראל" (תשי"ב), שלכן נכתבה פרשת הביכורים בסוף התורה, ללמדנו שאף אם כבר עבר עומד האדם ב"סוף התורה" והרבה לחטוא, לא יתייאש, אלא יתחיל מחדש, כמו הפירות המבכרים, יסיח דעת מכל מה שאירע עמו בעבר, ויתחיל מהתחלה!

4. לקח נוסף שנלמד מהפרשה הוא שאין הזדמנות שניה לרושם ראשוני: הדבר הראשון הוא תמיד בעל משמעות מיוחדת. פעמים רבות הוא מעיד על הערך שחשוב לנו, ואף מושך אחריו את כל השאר. זה סוד הביכורים, לא איכות הפרי (כידוע, לא תמיד הראשון הוא דווקא המשובח ביותר...). זה גם סוד המשפט הראשון שאומרים בבוקר ("מודה אני"). זה סוד הַדְּחִיפוּת מיד למעמד קבלת התורה "ביום אשר תעברון את הירדן" (דברים כ"ז ב'), ויש עוד הרבה דוגמאות לכך שההתחלה צריכה לקבל חשיבוּת מיוחדת, כי ההמשך כבר נגרר אחריה.

אגב, גם בעולם השיווּק מכירים את הסוד הזה, ואנשי שיווק מתוחכמים יציעו לכם רק להתחיל. מנוי לעיתון או כרטיס אשראי עם חודשיים ראשונים חינם, בלי דמי מנוי, כי הם יודעים שרוב האנשים אח"כ כבר ממשיכים, בכוח האינרציה. גם היצר הרע יודע את הסוד הזה, ולכן "כל ההתחלות קשות". אבל דווקא לכן כדאי לעשות מאמץ מיוחד לקדש ולייקר כל התחלה.

אנחנו נמצאים רגע לפני שנה חדשה, עם כל כך הרבה התחלות חדשות. כדאי לעשות מאמץ מיוחד לעשות את ההתחלות האלו מרוממות וחווייתיות, לנו ולילדינו.

עד כאן דיברתי אלינו, ההורים. מובן שכדאי לחשוב על צורת הגשה להעביר את כל המסרים האלו גם לילדים, כי אלו יסודות חשובים, שנותנים כוח נגד הניסיונות הרבים שכולנו מתמודדים איתם.

בהצלחה!

תגיות:הכרת הטובפרשת הביכורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה