אחרית הימים

האם משבר הגז באירופה הוא אחד מן האותות שלפני הגאולה?

מה מגלה הנביא על מה שיקרה בעולם עת הגאולה, והאם זה מה שקורה לנגד עינינו כעת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבת קראנו את הפטרת פרשת כי תבוא. בהפטרה זו הנביא ישעיהו מתאר לנו את מה שיתרחש בעת הגאולה. הנביא מתאר אירועים שונים, ביניהם קיבוץ גלויות ועלייתן של קהילות ישראל מהגולה ארצה; בני אומות העולם ירצו להתקרב לעם היהודי, והם יביאו זהב וכסף לבית המקדש וירצו לפארו; וכן, הם יעשו את עבודות ומלאכות הארץ; העמים שלחמו נגד העם היהודי יחרבו, ואלו שניאצו אותנו ישתחוו בהכנעה; שפע כל הגויים יעבור לעם היהודי; לא יהיו עוד צרות לעם היהודי, לא ישמע עוד שוד ושבר.

אחד הפסוקים בתחילת נבואתו של הנביא זועק ברלוונטיות שלו למה שקורה בדיוק עכשיו בעולם. הנביא אומר "כי הנה החֹשך יכסה ארץ וערפל לאֻמים, ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה" (ישעיהו ס, ב), וביאור הפסוק הוא שצרות יבואו על אומות העולם, בעוד אנו נזכה לאור הישועה. ואומנם ייתכן שגם הדברים יתממשו כפשוטם, וחשיכה תשורר אצל אומות העולם.

כידוע, לאחרונה בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה החל משבר אנרגיה חמור באירופה, והמדינה שניזוקה מכך בצורה הכי משמעותית היא לא אחרת מאשר גרמניה. שר הכלכלה של גרמניה, רוברט האבק, אמר "אנחנו נתונים במשבר האנרגיה הגדול ביותר שידעה גרמניה". הוא הוסיף ואמר כי מדובר בסוף עידן לגרמניה, וייתכן כי היתרון התעשייתי של גרמניה לא יחזור עוד לעולם.

על רקע זה שורת מפעלים בגרמניה הודיעה על הפסקת ייצור, מלאה או חלקית, וישנו חשש מגל פיטורים ומשבר כלכלי באיחוד האירופי. כחלק ממשטר הצמצום יצאה גרמניה בשורת תקנות במטרה להביא לחסכון בחשמל, וביניהן הפסקת התאורה ב-300 מבני ציבור בבירת גרמניה, כולל חנויות וסופרים ואתרי תיירות, ביניהם אחד מסמלי הבירה - שער ברנדבורג.

אבל לא רק גרמניה נמצאת תחת משבר. כל מדינות אירופה החלו במדיניות לצמצום אנרגיה וגז. הוחלט על צמצום אספקת הגז לאיטליה, וכן על הפסקת אספקת הגז לצרפת. בעקבות כך, מגדל האייפל, סמלה של צרפת, יוחשך בשעה מוקדמת יותר מהרגילה במטרה לחסוך בחשמל. כן הוחלט על מגבלה לחימום חללים סגורים עד 17 מעלות בלבד, בדומה לגרמניה, שוויץ וספרד. חוקים שונים נוספים הוחלו במדינות שונות באירופה, כגון: איסור על חימום מים, הן מברזים ביתיים לשם מקלחת או שטיפת ידיים והן בבריכות, איסור שימוש בתנורי ספירלה, המלצה לאזרחים להתקלח פחות. ובבריטניה שוקלים ליישם החלטות דומות.

מדינות שונות הורו על נוהל חדש – לכבות אורות לאחר שעות העבודה. וזאת בניגוד לנורמה המקובלת בבניינים ציבוריים וחברות להשאיר אורות דולקים, על מנת לשדר חיות ופעילות.

כפי הנראה, עם התקרב החורף, המצב יחריף בקרב מדינות אירופה השונות, והן ייאלצו לצמצם עוד יותר בחימום ובתאורה, כולל במוקדים תיירותיים בבירות.

וכפי שמסכם זאת אתר החדשות לענייני כלכלה עולמית QUARTZ: "המשבר שאירופה חווה כעת, עם מחירי חשמל שקפצו מעל הגג, הופך את הצורך בתאורה לכאב פיננסי. תוסיפו לזה את האיום של חורף קר וקודר, ותקבלו לילות עירוניים הרבה יותר חשוכים".

האם אנו רואים לנגד עינינו את אותה התממשות נבואה עליה מתנבא ישעיהו? האם זהו עוד אות שמבשר על הגאולה הקרבה, דווקא עכשיו בסיומה של שנה שביעית? והרי נאמר בתלמוד "במוצאי שביעית בן דוד בא". על כך ודאי שאין ביכולתנו להשיב, או לצאת במסקנות, כפי שאמרו חז"ל "תיפח עצמן של מחשבי קיצין". מתי בדיוק נחזה בגאולה, והאם אנחנו קרובים אליה יותר ממה שאנו חושבים? את זה רק העתיד יגלה לנו.  

השאלטר של אירופה למטה. צפו בכתבה הבאה:

(קרדיט: כאן - תאגיד השידור הישראלי)

 

הרב שמואל אלזם מבאר את ההפטרה. צפו:

 
קראו גם:

מפחיד כמה שזה מוכר: המדרש מתאר את הממשלה שתהיה לפני ביאת המשיח

האותות טרם ביאת המשיח וקריאת השכמה בשבילנו

תגיות:אחרית הימיםגאולהאירופהמשבר אנרגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה