היסטוריה וארכיאולוגיה

לאחר מבצע מודיעיני רחב היקף: מטבע נדיר בן 2,000 שנה הוחזר לישראל

ארה"ב החזירה לישראל מטבע נדיר, הרביעי מסוגו הידוע בעולם. המטבע הוטבע בשנת 69 לספירה, שנה לפני חורבן בית המקדש השני בירושלים

  • י"ז אלול התשפ"ב
(צילום: רשות העתיקות)(צילום: רשות העתיקות)
אא

בתום מבצע מודיעיני חוצה יבשות, ישראל קיבלה לידיה בחזרה מטבע נדיר בן 2,000 שנה, הרביעי מסוגו הידוע בעולם. המטבע נשדד על ידי שודדי עתיקות בשנת 2002, והתגלגל בין גונבי עתיקות במספר מדינות, עד שהוחזר לישראל.

הפרשה החלה בשנת 2002, אז גילתה חוליית שודדי עתיקות פלסטינית מדרום הר חברון מטמון מטבעות מימי המרד הגדול, באזור עמק האלה. בין המטבעות במטמון, היה מטבע מיוחד במינו ונדיר ביותר – רבע שקל עשוי כסף משנת 69 לספירה – שנה לפני חורבן בית המקדש השני בירושלים.

בשנים שחלפו מאז שנעלם, נסחר המטבע בשווקי עתיקות לא חוקיים בישראל, בירדן ובבריטניה, תוך שרשות העתיקות מנסה לשים את ידה עליו. בשנת 2017 הוצע המטבע לפתע למכירה בבית המכירות הפומביות Heritage בדנוור, קולורדו.

החקירה ארכה כ-5 שנים, ובמהלכה הצליחו לחשוף את רשת המחזיקים במטבע, שכללה סוחרי עתיקות בלתי-חוקיים ומבריחים, שחברו יחד כדי לגרוף הון מביזת נכסי המורשת של מדינת ישראל.

המטבע הוחזר אמש (שני) בטקס שהתקיים במשרד התובע הכללי של ניו יורק, במעמד מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו, קונסול ישראל בניו יורק אסף זמיר, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, התובע הכללי של מנהטן אלווין בראג, ונציג המחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב, מייק אלפונסו.

קולונל מתיו בוגדנוס, ראש יחידת הסחר בעתיקות, אמר כי "המטבע יוצא הדופן הזה מייצג פיסת היסטוריה חשובה, שסוף סוף חוזרת הביתה. מעבר לכך, הוא מייצג שותפות יוצאת דופן בין היחידה לסחר בעתיקות בניו יורק ורשות העתיקות הישראלית. זו שותפות שצריכה לשמש כמודל להחזרת מורשת תרבותית שנבזזה ברחבי העולם".

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, אמר: "מדובר בהישג היסטורי למדינת ישראל ולשמירה על נכסי המורשת התרבותית שלה. זו בסך הכל הפעם השנייה, בה מושבים לידי המדינה נכסי מורשת תרבותית שנשדדו והוברחו לחו"ל. זוהי תחילתה של מגמה חיובית וחשובה ביותר".

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, אמר: "כשגריר ישראל באו"ם האירוע הזה חשוב לי במיוחד כיוון שהפלסטינים פועלים באו"ם כדי להסתיר את ההיסטוריה של עמנו ולמחוק את הקשר שלנו לארץ ישראל. אבל לא משנה כמה שקרים יופצו, את האמת לא ניתן למחוק והאמת מונחת כאן הערב לעיני כולם. המטבע הזה הוא עדות לקשר הנצחי בין העם היהודי לארץ ישראל וכשגריר ישראל באו״ם אוכל להיעזר גם בו במשימה שלי להילחם בשקרים של אויבינו".

תגיות:מטבעארכיאולגיהבית שני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה