נוער מתמודד

איך מפתחים אוצר מילים, הבנה וידע כללי אצל ילדים? עצות מעשיות

ידע עולם בסיסי לא נרכש דרך אנציקלופדיות, וגם לא מחייב ביקור במוזיאון המדע. מה כן? מודעות לעניין, חשיפה וגרייה של הילד, ובעיקר שימת לב לילדים שמטבעם פחות חוקרים

  • כ"ז אב התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לכתבה הקודמת: בשביל מה אנחנו צריכים לדבר?

מירי מקשיבה לגננת. היא אוהבת סיפורים, ועוד יותר אוהבת סיפורים על חיות... ובכלל, הגננת מספרת ממש כמו הצגה, וזה יפה ומעניין כל כך...

אבל היא לא ממש מצליחה להבין, למה לאריה יש כתר על הראש? אין לו בכלל יום הולדת! ולמה בתמונה שהגננת מראה יש ליד התרנגולת כל כך הרבה ביצים, מה זה קשור? ומה פתאום הפיל מתגאה שרק לו יש חדק? מה זה בכלל חדק?

אכן, קשה להבין סיפור ולעקוב אחר עלילה כאשר חסר ידע עולם בסיסי ואוצר המילים הינו מצומצם. אם מירי לא תדע שהאריה הינו מלך החיות, היא לא תבין את מעמדו בסיפור, לא תבין את השתלשלות העלילה, לא את הבעיה שנוצרה וודאי לא את הפתרונות...

אם מירי לא תדע שהתרנגולת מטילה ביצים בשפע, היא לא תבין מה פתאום היא אחראית על אספקת ביצים, ומה קרה ביום שהיא החליטה לא להטיל יותר ביצים לחברותיה.

ידע עולם בסיסי לא נרכש דרך אנציקלופדיות, וגם לא מחייב ביקור במוזיאון המדע. מה כן? מודעות לעניין, חשיפה וגרייה של הילד, ובעיקר שימת לב לילדים שמטבעם פחות חוקרים, שואלים ומתעניינים... כאן מוטלת עלינו המשימה לעורר, לסקרן ולגרות את החשיבה.

אז איך עושים את זה?

  1. הולכים ברחוב? מתייחסים לכלי תחבורה מעניינים, מפנים תשומת לב לאירועים שקורים, מעוררים את הילד לחשוב על סיבתיות: למה הילד בוכה? למה האמבולנס ממהר? איך יודעים לאיזה אוטובוס לעלות?
  2. מדפדפים בספר? לא מקריאים וזהו. עוצרים כשיש מושגים חדשים, מדברים ומרחיבים מעט אודותם.
  3. הילד שואל מה? או למה? נשבח את השאלה, נחשוב ביחד על תשובה ונרחיב את הידע.
  4. מבשלים? אופים? ננצל סיטואציות במטבח כדי לספר על חומרים - מנין נוצרו, מה מכינים מהם, מה טעמם, מהי ברכתם ועוד.

למעשה,

אמא של מירי מחפשת הזדמנויות ומוצאת אותם ממש כאן מתחת לסינר. כשהיא מטגנת חביתה, היא מנצלת את הזמן לדבר עם מירי על התרנגולת שמטילה ביצים, ומה קורה כאשר היא דוגרת עליהם. ומי נותן לנו את החלב. ואלו חיות נוספות מהנות אותנו בתוצרתן.

כשהיא מדפדפת בעלון הפרסומות, ומירי שואלת על תמונות, היא מנצלת את ההזדמנות ומסבירה על המבצע, ומה מוכרים בחנות, והאם זה שווה או יקר או זול.

כשהיא הולכת איתה ברחוב, הן נעצרות לדקות בודדות ליד אתר בנייה, ומספרות על חפירות, עמודים, בנאים, טרקטור, מלט ולבנים.

ההזדמנויות רבות וזמינות. המאמץ? קל ממש. והרווח? ענק!

שרה זיזק היא קלינאית תקשורת, מאבחנת ומטפלת בקשיי דיבור ושפה אצל ילדים, מעבירה סדנאות ומפיקה תוכניות דיגיטליות לקידום שפתי.

תגיות:קלינאית תקשורתחינוךאוצר מילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה