כתבות מגזין

מלימודי רפואה לאנימציה יהודית: סיפור חייה של שליחת חב"ד יעל הגי

הילדות במשפחה מסורתית בבלגיה בסביבה רחוקה מיהדות, הנחישות לעלות לארץ בגפה, תהליך התשובה שהחלה לבדה, ההיכרות הניסית עם בעלה, הרב דורון הגי, היותם שליחי חב"ד וגידול 8 ילדיהם – כל אלו הובילו להקמת מפעל חיים: משפחת "פני מלך" – מיזם ענק של מאות סרטוני אנימציה יהודית לכל המשפחה

  • י"ט אב התשפ"ב
אא

כשיעל הגי היתה בת 19 בלבד, היא החליטה שהיא לא רוצה יותר לנתח חיות מתות וגופות אדם בלימודי הרפואה בבלגיה. היא ארזה מזוודה, והודיעה בתוקף להוריה, שהיא הולכת להגשים את חלומה לעלות לארץ ולהתגייס לצה"ל. לבדה.  

הנחישות והדבקות במטרה שאפיינו אותה כל חייה, עזרו לה, בין השאר, להתעקש לשרת בצה"ל שירות מלא כדי ללכת בדרך אביה, שנלחם במסגרת שירותו הצבאי, זאת למרות שהיא, כילידת בלגיה, לא היתה מחויבת בכך. בנוסף היא עבדה במקביל כאופר כדי לממן את הוצאות המחיה. אותה נחישות עזרה לה להתמיד בתהליך שינוי הצורה המאסיבי שהיא החליטה לעבור: מתגית של עולה חדשה, לצברית שטשטשה כל שרידי מבטא (ולא בקלות).

לאחר השחרור מהצבא היא עבדה בעבודה רווחית ומצליחה בשדה התעופה, אך כדרכם של בעלי תשובה, שהצליחו בחייהם במושגים כלליים וכלכליים, משהו היה חסר. ניכר שמסובב הסיבות ניתב את הדברים עוד לפני החזרה בתשובה, וכך יעל, שהיתה אז סטודנטית צעירה, העשירה את ארגז הכלים המקצועיים שלה באופן שיעזור לה למלא את שליחותה בהמשך כאנימטורית המייסדת של מיזם הענק, "פני מלך", ביחד עם בעלה, הרב דורון הגי, עליו יסופר בהמשך.

 

"אמרתי להם בטעותי, שאנחנו לא העם הנבחר"

"לאחר השירות הצבאי החלטתי שאני רוצה להמשיך ללמוד. היתה לי הזדמנות לחזור לבלגיה, וללמוד עם מלגה, אז חזרתי לבית הורי, הוצאתי תואר ביחסי ציבור, ואז התחיל בעולם כל העניין עם המדיה והמחשבים. התחברתי מאוד לעיצוב גרפי ממוחשב, אז למדתי את זה בכוחות עצמי, כי כבר היה לי תואר בתחום אחר, כאמור".

כבר בזמן הלימודים הורגש היטב שהדבר החסר האמיתי הוא לא בחירת מקצוע לימודים נכון ומתאים.

"משהו באמת היה חסר בחיים שלי, ולא ידעתי לתת לו שם. עוד כשהייתי בארץ, התרחקתי מהמסורת, וכשכבר חזרתי לחו"ל, וככל שלמדתי בין הגויים, הרגשתי שמשהו חסר לי. הגעתי לרמות של ריחוק גדול מאוד, ותמיד אנשים מסביבי, שלא היו יהודים, שאלו אותי שאלות על הקב"ה: 'אתם, היהודים, לקחת את הקב"ה אליכם. מדוע אתם העם הנבחר? עם סגולה?'. תמיד באו אלי כאילו אני המייצגת של הקב"ה, וזה הפריע לי מאוד. השבתי להם שאני לא יודעת על מה הם מדברים. אפילו אמרתי להם בטעותי שאנחנו בכלל לא העם הנבחר. אלו היו סוגיות שגם אני התמודדתי איתן".

 

"הרב שאל מה אני עושה בקשר ליהדות שלי, ואמרתי שכלום"

עם הזמן התשובות החלו להגיע. באחד הימים אחיה ניגש אליה, והציע לה הצעה שלימים תתברר כפתיחת שער קסום ומופלא לגילוי התשובות לשאלות שהיו לה.

"אחי אמר לי שיש מקובל שמגיע לעיר. בהתחלה זה לא דיבר אלי, אבל אחי חשב שזה נחמד. כולם יכולים לגשת אל הרב, וכך הוא ניסה לשכנע אותי בטיעונים של: 'מה יש לך להפסיד?"'.

אכן, נקבעה פגישה עם אותו רב מקובל, שהיה איש מבוגר בעל הדרת פנים. "הרב שאל אותי מה אני עושה בקשר ליהדות שלי, ואמרתי לו שכלום. הוא עצם את עיניו, חשב, חשב וחשב, ואז לקח ספר תהילים, וביקש שאקרא בו פרק ליום. הרב אמר את הדברים בדבקות, וזה מה שגרם לי להסכים. שאלתי אותו כל מיני שאלות על יהדות, והרב הציע בתשובה לקרוא את ספר הכוזרי. הכוזרי? לא הבנתי על מה הרב מדבר. הוא כתב לי על פתק את שם הספר. הלכתי, וחיפשתי אותו".

יעל מדגישה שבבריסל של אותם ימים, לא היה כמעט כלום שקשור ליהדות.

 

תחילת התשובה: ללא ספרים, ללא שיעורים, וללא קשר לקהילה היהודית

"היתה חנות אחת של יודאיקה, שמכרה גם מוצרים נוספים שקשורים ליהדות. הזמנתי את הספר מתורגם לצרפתית, וכשהספר הגיע, אחרי כמה שבועות, התחלתי לקרוא אותו.

"כאן נמצאו התשובות לכל השאלות שאותם לא יהודים שאלו אותי בתקופה האחרונה, וכל תשובה היתה כמו חץ בלב. פשוט הבנתי שזו הדרך. לחיות את היהדות - זו הדרך שיהודי צריך להיות בה".

בלבה גמלה ההחלטה לחיות חיים יהודיים, אבל בפועל – איך חיים את היהדות בלב המדבר, כשמסביבה שממה רוחנית בעידן שקדם למהפכת המידע של ימינו?  "לא היה כלום. לא ספרים, לא שיעורים. שום דבר. הייתי צריכה לבוא ולחקור בעצמי, מה גם שלא הייתי קשורה לקהילה היהודית", מספרת יעל.

"הייתי אני מול עצמי, אז פשוט חיפשתי וחיפשתי, והקב"ה פתח את עיני: יום אחד, יעמוד הדבר לזכותם של הורי, הוצאתי ספר אחד של יהדות, שהיה קיים בספרייה קטנטנה בבית הורי. היו בה כל מי סוגי ספרים, והספר הזה, אף אחד לא מנחש מהו, היה הספר היהודי הראשון שנתקלתי בו: קיצור שולחן ערוך.

 

כשאת קמה בבוקר, ויודעת, שהיום תפגשי את השידוך שלך

"אמרתי לעצמי שאם זה הספר הראשון שה' מביא לי, אני אכן צריכה לקרוא בו".

הנחישות וההתמדה שאפיינו את יעל הועילו גם הפעם: "התמדתי בקריאה עד הסוף. קראתי מא' ועד ת', הלכה אחר הלכה, וכך התחלתי את החזרה בתשובה שלי, דבר שאינו שגרתי בכלל, כי לרוב, בעלי תשובה מתחילים ברוחניות, ואחר כך במעשים. כך התחלתי להתקרב ליהדות".

לאחר מכן התקרבה יעל לחסידות חב"ד, והחלה ללמוד במדרשת "אור חיה" לבנות בירושלים. הדרך היתה רצופה מבחנים וניסיונות. רבים מהם היו כשהכירה את בעלה, הרב דורון הגי. ההתמדה והנחישות, שהיו לה כעמוד האש ההולך לפני המחנה, סייעו לה גם כאן: יום אחד היא פשוט החליטה שהיום זה יקרה, והיא תפגוש את השידוך שלה.

"לאחר פגישות רבות עם מועמדים רבים, שבהן הרגשתי שזה לא זה - החלטתי בוקר אחד שהיום אני מוצאת את השידוך שלי. לא ידעתי איך וכיצד, אבל זו היתה הרגשה פנימית שכזו".

בלעדי למנויי עולם הילדים: קבלו 3 סדרות של 31 סרטונים מבית "פני מלך". ל"הובי הרובוט" לחצו כאן ל"מאיר הירקן" לחצו כאן ל"ספר הזכרונות" לחצו כאן

אין לכם מנוי עדיין? זה הזמן להיכנס לעולם הילדים! בעלות סמלית של 10 ₪ לחודש הראשון קבלו את כל התכנים השווים: סדרות, סרטים מקוריים, קומיקס, כ-700 משחקים, חוגים, הגרלות ופרסים. לחצו כאן

אהבתם את סרטוני "פני מלך"? היכנסו לאתר "פני מלך" והמשיכו ליהנות:)

 

"הקב"ה הראה לי אותו, ואז סגר את הווילון"

"ממש באותו הבוקר חברה הודיעה שהיא כלה, ושבערב מתקיים הוורט שלה, בישיבה ברמת אביב, המונה כ-200 בחורים. הגענו לשם לשמח את הכלה, ופתאום נשמעה שירה גדולה מאוד, והבחורים התחילו לרקוד. באותו הרגע אמרתי לעצמי שזו ההזדמנות שלי. יש כאן 200 בחורים, ואני חייבת לראות מי מביניהם יהיה החתן שלי. הצלחתי לפתוח את הווילון באופן כזה שלא יראו אותי, ומתוך 200 בחורים שלבושים אותו הדבר, ורוקדים אותו הדבר – ראיתי את בעלי לעתיד. זו היתה פשוט סיטואציה אלוקית. הקב"ה פשוט הראה לי אותו, ואז סגר את הווילון".

הדרך לפגישה הראשונה היתה רצופה בשרשרת של אי הבנות מצחיקות (שלא היו מצחיקות מלכתחילה),ונראה שהן התבררו בדיעבד כמבחני אמונה בדרך לקריעת ים סוף הפרטית של בני הזוג הגי.

לאחר החתונה ועם תחילת הקמת המשפחה, עברה יעל רצף של שיעורים מאלפים באמהות. כשבנה הבכור היה רק בן ארבע, כבר היו לה ארבעה ילדים, זאת תוך כדי מילוי השליחות בחסידות חב"ד.

 

ממשבר אימהות להקמת מיזם הענק של סרטוני אנימציה יהודית לכל המשפחה

"כשהיינו בשליחות, לא היינו בקהילה שבה אפשר לשלוח את הילדים למוסדות, אז תמיד הם היו בבית, ושם חוויתי משבר אימהות גדול". היא משתפת בכנות.

"הרגשתי שהייתי חסרת סבלנות, כועסת יותר מאשר שמחה, והגעתי למקומות בנפש של רגשות אשם גדולים מאוד על הטעויות שלי. אחרי שלקחתי ייעוץ מקצועי בנושא, הבנתי בעצם שהחיבור לעצמי, באופן הפנימי ביותר, נעשה בזכות החיבור לאמא שלי. זכיתי להעמיק את הקשר עם אמי היקרה ז"ל, וכך הבנתי יותר את החשיבות של הקשר הבין -דורי. במאמר מוסגר אגיד שהיא קיבלה על עצמה כמה קבלות בהתחזקות, וזה היה מרגש ביותר".

בעניין הקשר בין הורים לילדים מבקשת יעל להדגיש את החשיבות המיוחדת שיש למשפחה בסרטוני "פני מלך" להורים ולילדים: "החיבור הבין דורי - המשפחה היהודית - היא הלב הפועם של החיים היהודיים. בתהליך יצירת הסרטונים, אנחנו עובדים הכי הרבה על הקשר בין הורים לילדיהם. כך גם ההורים וגם הילדים נהנים מהחוויה המשפחתית המשותפת של צפייה בצוותא בסרטוני אנימציה יהודית".

מי שמכיר את סרטוני "פני מלך" יודע עד כמה הושקעה בהם מלאכת מחשבת ביד אמן בכל הקשור למסרים מקבילים להורים ולילדים, שבאופן קסום אותם מסרים נפגשים הרבה.

 

מי צוחק על סדאם חוסיין?

דוגמה מצוינת היא אחד הסרטונים המרגשים, המחזקים והמצחיקים כאחד על הנס שקרה לעם ישראל בעת הפגזת הכור האטומי בעיראק. בסרטון "תמוז בלהבות" מחקה הרב דורון הגי, המשמש גם כתסריטאי והמדבב של "פני מלך", חיקוי מושלם של הצורר סדאם חוסיין. מיטיבי לכת זוכרים היטב את צחוקו המרושע של הדיקטטור העיראקי. החיקוי הזה ממש מצחיק את מי שגדל בתקופת מלחמת המפרץ, ומי שצעיר יותר - פשוט צוחק מדמותו הליצנית כשלעצמה של אחד הרשעים שקמו להורגנו, והקב"ה הצילנו מידם.

 

"אכן, אנימציה היא לא רק לילדים, ומה שהכי בולט בסרטונים של פני מלך הוא שההורים לא מרגישים שזה ילדותי. אדרבא, יש לנו מנויים, מלמדים בתלמודי תורה, והם רוכשים את הסרטונים כדי ללמד את התלמידים שלהם. יש לנו זוג בעלי תשובה שעשו מנוי כדי ללמוד חסידות באופן מקרב שכזה, וכך הם זוכים לחוויית צפייה מיוחדת בצוותא.

"בניגוד לגישות חינוכיות שהוכחו כשגויות, על כך שתמיד הילד הוא במרכז – בסרטוני "פני מלך" – הקב"ה במרכז, והמשפחה היהודית במרכז. כך הילד רואה את מקומו מנקודת מבט מאוזנת נפשית, שתיטיב עימו בתהליך פיתוח האישיות שלו בעתיד.

 

בכל סרטון מתוק, מחכים ומצחיק: הקב"ה והמשפחה היהודית במרכז

"הבעיה בתרבות המערב כיום היא שאותה תרבות זרה באה ואומרת שמשפחה זה לא דבר כזה נחוץ, ושיש דברים קודמים שהאדם צריך להשיג לפני שהוא מקים משפחה: קריירה, מעמד וכסף. לצערנו, זה חדר לעולם היהודי. הקמת המשפחה נדחית בכמה שנים, אדם הולך לצבור עוצמה, שלא ברור כמה היא תשרת אותו בתכלית שלו, והוא דוחק את הקמת המשפחה לשוליים. בנוסף, הקשר עם בני המשפחה הגרעינית מתרופף, וכדי שאדם ימצא את עצמאותו, הוא מונח בטעותו, וסבור שחובה עליו לצאת ממשפחתו כדי למצוא עצמאות.

"היהדות אומרת שהמשפחה היא הגב שלנו לכל מה שנרצה לעשות. ככל שנחנך את ילדינו מקטנות שאבא, אמא והאחים שלי – זה הדבר הכי טוב שיש לי בחיים, זה הכי עצמי, אז ממילא אוכל למצוא את הנקודה הפנימית שלי, את הייחוד שלי. וככל שאתרחק מזה, אז אני כל הזמן בחיפוש.

ניסיון חייה מחבר אותה לשליחות בסרטוני "פני מלך", ולחזון המשותף שלה ושל בעלה, שבאמצעות הסרטונים המתוקים והמיוחדים כל משפחה יהודית תרגיש שהיא משפחה יהודית, על כל המשתמע מכך. כמו בהרבה שליחויות, תפקידים ומפעילי חיים שונים – גם חבלי הלידה של "פני מלך" לא היו קלים.

שוקו ופולקעשוקו ופולקע

אני מציה = אמציה. הדמות המרכזית המובילה את משפחת פני מלךאני מציה = אמציה. הדמות המרכזית המובילה את משפחת פני מלך

"התחלנו ליצור את סרטוני פני מלך לפני כ-7 שנים. ב-5 השנים הראשונות כמעט ולא הכירו אותנו. זה היה לעשות כל כך הרבה, וכמעט לא לראות תוצאות. צריך התמדה בכמויות גדולות, וצריכה אמונה להיות חדורים במטרה. אם אדם לא חדור במטרה - הוא מתייאש. בעלי המשיך לעבוד בעבודות נוספות, ואני המשכתי לעבוד, ותוך כדי עשינו את השליחות של "פני מלך".

מה החזיק אתכם?

ידענו שהקב"ה חיבר ביננו, ונתן לנו כלי מיוחד להשפעה חיובית על עם ישראל. החיים שלנו יחדיו, השליחויות, הכל הוביל ל"פני מלך". הקב"ה הוביל אותנו לכך שבעלי הינו תסריטאי, כותב ומדבב, ואני גרפיקאית ואנימטורית. חיברנו את הכוחות שלנו, והרגשנו בחוש שזה יקרה יום אחד. היינו בטוחים שזה יקרה, אף על פי שעברנו המון עליות וירידות, וכאמור לא מיד היינו על הגל. ניסנו המון דברים, השקענו המון כספים, וסוף סוף, לפני כשנתיים -שלוש, כשהתחילה מגמת עלייה משמעותית במספר המשפחות שהפכו מנויות לסרטוני "פני מלך", אמרה לי חברה, שהכירה אותנו ממש מההתחלה, שסוף סוף העולם מוכן לקבל את "פני מלך".

 

בלעדי למנויי עולם הילדים: קבלו 3 סדרות של 31 סרטונים מבית "פני מלך". ל"הובי הרובוט" לחצו כאן ל"מאיר הירקן" לחצו כאן ל"ספר הזכרונות" לחצו כאן

אין לכם מנוי עדיין? זה הזמן להיכנס לעולם הילדים! בעלות סמלית של 10 ₪ לחודש הראשון קבלו את כל התכנים השווים: סדרות, סרטים מקוריים, קומיקס, כ-700 משחקים, חוגים, הגרלות ופרסים. לחצו כאן 

אהבתם את סרטוני "פני מלך"? היכנסו לאתר "פני מלך" והמשיכו ליהנות:)

 

קראו עוד:

"הטנק התפוצץ, ונשארתי בחיים. מי הציל אותי? בטח שלא המפץ הגדול"

אנימציה יהודית: הדרך המהנה והצבעונית לחבר את כל המשפחה לתורה

איך אוכל לגדל ילדים יראי שמיים כבעלת תשובה, שבעלה (עדיין) לא דתי?

בשורה משמחת: סרטוני האנימציה היהודית האהובים של "פני מלך" מגיעים לעולם הילדים

תגיות:אנימציהחב"דיעל הגי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה