אחרית הימים

מהרה ייבנה המקדש: אילו ברכות צריך לברך כשנראה את המשיח?

בקבלת פני משיח צדקנו – מהן הברכות שיהיה עלינו לברך? ומה יברכו המתים שקמים לתחייה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, מגדולי התורה בדור הקודם, הביא בספרו "שו"ת מנחת שלמה" (חלק א', סימן צא) את דברי רבי שמואל הומינר זצ"ל, בעניין הברכות שיש לברך בעת התגלותו של המשיח.

הברכה הראשונה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים".

ברכה זו מברכים כשיש ריכוז של 600,000 איש מעם ישראל יחד. וכך נפסק בשולחן ערוך "הרואה ששים ריבוא אדם ביחד, אם הם מישראל – חייב לברך: ברוך... חכם הרזים". ביאור הברכה הוא שבשש מאות אלף מישראל כלולים כל הפרצופים וכל הדעות הקיימים בעולם, והקב"ה יודע מה בלב כל אלו, כנאמר "היוצר יחד לבם, המבין אל כל מעשיהם", ועל זה מברכים "חכם הרזים". כלומר ברכה זו היא על חוכמתו של הקב"ה, שלמרות שפרצופי ודעות האנשים שונים, ה' יודע מה יש בליבו של כל אחד ואחד, וזוהי חוכמתו – שהוא יודע את הנסתרות, את הרזים (=דברים נסתרים).

והסיבה שיש לברך ברכה זו בעת קבלת פני משיח היא שבוודאי יהיו שם 60 ריבוא ישראל, ויותר, שיתקבצו לקבל פני משיח.

הברכה השנייה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו".

את הברכה הזו מברכים כשרואים תלמיד חכם המופלג בתורה. אך בדורנו יש הפוסקים שאין לברך ברכה זו בשם ומלכות.

בברכה זו אנו משבחים את הקב"ה שחלק מחוכמתו לבני אדם. והסיבה שיהיה לברך ברכה זו בעת ראיית המשיח היא משום שחוכמתו של מלך המשיח תהיה גדולה עד מאוד, כנאמר עליו "ונחה עליו רוח ה', רוח חכמה ובינה" (ישעיהו י"א, ב').

הברכה השלישית: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו".

ברכה זו מברכים כאשר רואים מלך ממלכי ישראל. אומנם בזמננו אין מלך בישראל, ואין לברך ברכה זו עד ביאת מלך המשיח.

ראיית מלך יוצרת בלב האדם התרגשות, שהרי בידו עוצמה וכוח. חז"ל תיקנו ברכה זו כדי לעורר את האדם כי לה' המלוכה, והוא השולט המנהיג את העולם, והוא זה שנתן מכבודו לאדם בשר ודם.

הברכה הרביעית: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ברכה זו היא ברכת הודאה שנתקנה לומר במצבי שמחה מסוימים, המוגדרים בספרי ההלכה. אחד מן המקרים בהם נתקנה לומר ברכת 'שהחיינו' היא כאשר רואים חבר אהוב שלא ראו שלושים יום. אומנם בימינו ישנה מחלוקת אם הדין תקף, משום קיומם של אמצעי התקשורת. ובראיית פני משיח, לו ציפו דורות רבים, יש לברך ברכת 'שהחיינו'.

ויש שאמרו שיש לברך ברכה חמישית נוספת – ברכת 'גואל ישראל'. רבי חיים פלאג'י, מגדולי חכמי ספרד בתקופת האחרונים, כותב בספרו "לב חיים" (חלק ב', סימן מ"ב): "ונראה שמברכים בביאת המשיח ברכת 'גואל ישראל' – אשר גאלנו מגלות המר הזו, וכסדר שתקנו בסוף ההגדה 'ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ופדות נפשנו', ומברכים 'גאל ישראל', כמו כן יהיה בגאולה העתידה לבוא במהרה בימנו אמן" (חלק ב, סימן מ"ב).
נוסח הברכה, כפי המופיע בסדר ההגדה: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר גְּאָלָנוּ וְגָאַל אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרַיִם, וְהִגִּיעָנוּ הַלַּיְלָה הַזֶּה לֶאֱכָל בּוֹ מַצָּה וּמָרוֹר. כֵּן ה' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ הַגִּיעֵנוּ לְמוֹעֲדִים וְלִרְגָלִים אֲחֵרִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלוֹם, שְׂמֵחִים בְּבִנְיַן עִירָךְ, וְשָׂשִׂים בַּעֲבוֹדָתָךְ. וְנֹאכַל שָׁם מִן הַזְּבָחִים וּמִן הַפְּסָחִים אֲשֶׁר יַגִּיעַ דָּמָם עַל קִיר מִזְבַּחֲךָ לְרָצוֹן, וְנוֹדֶה לְךָ שִׁיר חָדָש עַל גְּאֻלָּתֵנוּ וְעַל פְּדוּת נַפְשֵׁנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה' גָּאַל יִשְׂרָאֵל".

 

האם יש לברך ברכה כששומעים שהמשיח הגיע, אבל טרם ראינו אותו?

בספר "שער העין" (עמ' ש"צ) נכתב שבוודאי על עצם השמועה שתגיע לכל אחד מישראל "הנה משיח בא", עוד בטרם יחזו בו עין בעין, נברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם הטוב והמטיב", שהרי נפסק בשולחן ערוך שמברכים על טובה הבאה בשותפות לרבים (שו"ע רכ"ג, ב), ואין לך טובה גדולה מזו, שבא לציון גואל, ויתרומם ויתנשא כבוד הקב"ה בעולם. ומסתפק שם אם לאחר ברכת 'הטוב והמטיב' יברכו שוב על ראיית המשיח ברכת 'שהחיינו'.

 

הברכה של המתים הקמים לתחייה

המת עצמו כשיקום בתחיית המתים צריך גם לברך את ברכת מחיה המתים: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם מחיה המתים".

(וזה נלמד על פי מה שאמרו בפרקי דרבי אליעזר (פרק לא), שכיוון שהגיעה החרב על צווארו של יצחק אבינו פרחה ויצאה נפשו, ואחר כך כשחזרה אליו הנפש פתח ואמר 'ברוך אתה ה' מחיה המתים'; וכן בספר 'דרך שיחה' חלק א' (עמוד צד) בשם הרב חיים קנייבסקי זצ"ל, שניתן ללמוד מזה שהמת עצמו כשקם לתחייה צריך לברך מחיה המתים; וכן מובא בספר 'מגדים חדשים - על ברכות' (במאמר תחיית המתים, אות ו), בשם ספר 'אמונת התחיה' (פרק ד), שהמתים שיעמדו בתחייה יברכו מחיה המתים, והובאו דברי פרקי דרבי אליעזר הנ"ל)

 

מתי מברכים כל אחת מן הברכות?

ברכת 'מחיה המתים' יש לברך מיד אחרי שהמת יקיץ לחיים.
ברכת 'חכם הרזים' יש לברך מיד כשתהיה התקבצות של שש מאות אלף איש.
ברכת 'שחלק מחכמתו', ברכת 'שחלק מכבודו' וברכת 'שהחיינו' יש לברך כשרואים את מלך המשיח.
ברכת 'גואל ישראל' (לפי הדעה שמברכים אותה) יש לברך על עצם הגאולה.

רוצה להתחזק, ומתלבט באיזו קבלה לבחור? הרב זמיר כהן מביא דוגמא לקבלה חזקה ומופלאה מחז"ל שבכוחה לזרז את הגאולה. צפו:

 

מי הוא מלך המשיח? מתי הוא יתגלה? ואיך נזהה אותו, ונוכל להיות בטוחים שהוא אכן המשיח ולא מתחזה? הרב זמיר כהן עם כל התשובות:

 
קראו גם:

כיצד יבוא המשיח? 7 עצות מעשיות לקירוב גאולת ישראל

תגיות:ברכותמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה