הרב יצחק זילברשטיין

שבר שלא במתכוין את מצלמת חבירו שהתעקש לצלמו

ראובן ניסה לחמוק, ושמעון דלק אחריו, עד שהתקרב, כיוון את המצלמה, ולפתע, ראובן הרים את ידו ושלחה לכיוון ידו של שמעון, כתגובת התגוננות, ושלא במתכוין 'העיף' ראובן את המצלמה, והיא נפלה והתרסקה...

אא

במוצאי פורים תשע"ג, הגיעו שני נערים, ראובן ושמעון, אל מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, וביקשו שיכריע ב'דין התורה' שלהם:

ביום הפורים ראובן התחפש בצורה מעניינת מאוד, ולא היה אחד שראהו ולא צחק. שמעון חבירו החליט, שחבל מאוד יהיה שלא להנציח על גבי תמונה את המראה המשעשע של ראובן. נטל אפוא את מצלמתו ועמד לצלמו על רקע משתה פורים. ראובן סירב בתוקף: 'אל תצלם אותי בבקשה'. שמעון עשה עצמו כלא שומע ונעמד עם המצלמה למול דמותו של חבירו.

ראובן ניסה לחמוק, ושמעון דלק אחריו, עד שהתקרב, כיוון את המצלמה, ולפתע, ראובן הרים את ידו ושלחה לכיוון ידו של שמעון, כתגובת התגוננות, ושלא במתכוין 'העיף' ראובן את המצלמה, והיא נפלה והתרסקה...

כעת תובע שמעון את דמי מצלמתו היקרה - 500 שקלים. ראובן טוען לעומתו: 'אתה האשם בכל הסיפור, כי התעקשת לצלם אותי נגד רצוני; ולא היתה לי כלל כוונה להזיק למצלמה, אלא רק למנוע אותך מלצלם אותי'.

עם מי הדין?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

נראה שיש להבחין בין מקרה שראובן המזיק הינו גדול (שהגיע לגיל מצוות), לבין מקרה שהוא קטן:

א) במקרה שהמזיק הוא גדול, יש לחייבו בתשלום נזק המצלמה. ואף על פי שלא הזיק במתכוין, מכל מקום הרי 'אדם מועד לעולם', וחייב על נזקיו גם שנעשו בשוגג או באונס (שו"ע חו"מ סי' תכ"א ס"ג).

ואף שההיזק נגרם תוך כדי פעולת התגוננות (ולכאורה האשם בכך הוא הניזק), מכל מקום חייב המזיק, כי היה יכול לנקוט בדרך אחרת כדי למנוע את הצילום, כגון לכסות בידיו או בדבר אחר וכדומה.

וכמו שמצינו (בב"ק כ"ח., וחו"מ סי' שפ"ג ס"ב), שאם שורו של ראובן עלה על גב שורו של שמעון ועמד להורגו, ובא שמעון (בעל השור התחתון) ודחף בכח את השור העליון, ומת השור, אזי אם לא היה יכול לשמוט את השור העליון בנחת (כך שהדרך היחידה להצלת שורו היתה בדחיפתו) - הרי זה פטור; אך אם היה יכול לשמוט את העליון בנחת ולא שמטו - הרי זה חייב.

וגם בשאלתנו, היה לו לראובן להישמט מחבירו בדרך אחרת, ולא על ידי שבירת המצלמה, ולכן חייב.

ב) אולם, אם המזיק היה קטן, הרי הוא פטור, שהרי קטן שהזיק אינו חייב לשלם. ואמנם לפנים משורת הדין, צריך לשלם כשיגדל (משנ"ב סי' שמ"ג סק"ט), אך כל זה דוקא כשהזיק בכוונה (כ'פרא-אדם'), אך כאן פעל הקטן בשוגג, כי רק רצה להישמר מחבירו שרצה לצלמו שלא ברשות. ואמנם המצלם את חבירו נגד רצונו, לא גזל ולא הזיק אותו במאומה (יעויין בשלמת חיים סי' תשע"ג), אך בכל זאת נראה שעובר על 'ואהבת לרעך כמוך'. 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה