חדשות בארץ

בג"ץ הפך את החלטתו: היישוב מצפה כרמים לא יפונה

בדיון נוסף בסוגיית היישוב מצפה כרמים שבחבל בנימין, הפכו שופטי בית המשפט העליון את החלטתם הקודמת וקבעו ברוב דעות כי אין לפנות את תושבי היישוב מבתיהם

מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)
אא

(עודכן: 18:43)

בג"ץ קבע היום (רביעי), כי היישוב מצפה כרמים שבחבל בנימין לא יפונה. בכך הפך בית המשפט את פסיקתו הקודמת מאוגוסט 2020, בה הורה כי על התושבים להתפנות מבתיהם בתוך שלוש שנים.

פסק הדין התקבל בדעת רוב, וזאת בניגוד לעמדתם של הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטת ענת ברון שסברו כי יש להותיר על כנה את ההחלטה על פינוי היישוב.

במצפה כרמים, שהוקם בסוף שנות התשעים, מתגוררות עשרות משפחות. ב-2011 הגישו מספר פלסטינים עתירה לבג"ץ בטענה כי חלק מהיישוב נבנה על קרקע פרטית המצויה בבעלותם. באוגוסט 2018 קיבל שופט בית המשפט המחוזי, ארנון דראל, את טענתם של המתיישבים כי הם עלו על הקרקע בהוראת החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ובפסיקה ראשונה מסוגה קבע כי יש להחיל על שטח היישוב את "תקנת השוק" (סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי). תקנה זו קובעת כי לתושבים זכויות בקרקע, מכיוון שהעסקה שעשו עם החטיבה להתיישבות לכניסתם אליה נעשתה "בתום לב" בין שני הצדדים, מתוך הנחה שמדובר ברכוש ממשלתי, ולכן דינה שלא להיפסל "גם אם יוכח שהנכס לא היה אותה שעה רכוש ממשלתי".

אלא שבאוגוסט 2020 ביטל בג"ץ את פסק הדין התקדימי של בית המשפט המחוזי, וקבע ברוב דעות כי אין להחיל את "תקנת השוק" במקרה של מצפה כרמים, שכן הממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון "לא צלח את מבחן תום הלב" ו"עצם את עיניו מלראות את סימני האזהרה המרובים" שהעידו כי היישוב ממוקם על קרקע הנמצאת בבעלות פלסטינית פרטית.

כאמור, בפסק הדין הנוכחי קבעו שופטי הרוב, במסגרת הדיון הנוסף בעניין שהתקיים בהרכב מורחב של שבעה שופטים, כי יש להחיל את "תקנת השוק" ביחס לגבולות היישוב הקיים, ומשכך אין לפנות את התושבים מבתיהם.

פסק הדין עסק בשאלה האם קרקע פרטית שהוקצתה על ידי הממונה על הרכוש הממשלתי לצורך הקמת היישוב תוכל להוסיף ולשמש אותו, על אף שהתברר כי אין מדובר ברכוש ממשלתי. בפסק הדין נדונה שאלת פרשנותו ויישומו של ההסדר הקבוע בסעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי.

במישור העקרוני, הוחלט ברוב דעות (הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז וענת ברון) כי תום הלב שנדרש מהממונה על הרכוש הממשלתי לפי סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי הוא תום לב סובייקטיבי "ברף הגבוה", שיש לבחון אותו באמת מידה קפדנית.

במישור המעשי, הוחלט בדעת רוב (המשנה לנשיאה בדימוס ניל הנדל, השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז) כי יש לקבל את העתירה שהוגשה נגד פינוי היישוב תוך מתן פיצוי לבעלים הרשומים או למי שיוכיחו בעלותם. השופטים חיות, פוגלמן וברון, שנותרו בדעת מיעוט, סברו כי יש להותיר את תוצאת פסק הדין הקודם על כנה.

שרת הפנים איילת שקד הגיבה על פסק הדין: "השכל הישר והרוח הציונית ניצחו. כשרת המשפטים הייתה לי הזכות להוביל את עמדת המדינה, וכעת בית המשפט העליון פסק את הדבר הנכון והמתבקש".

שר המשפטים גדעון סער מסר: ''מברך על פסק דין חשוב, בו נעשה צדק, של בית המשפט העליון בדיון נוסף מצפה כרמים. דעת הרוב הפכה את פסק הדין הקודם, וקבעה שתושבי היישוב לא יפונו מבתיהם כיוון שהם נשלחו למקום על ידי המדינה והסתמכו עליה. מברך את שותפי, שר הביטחון בני גנץ, שיזם את הבקשה לדיון נוסף ופעל לשינוי התוצאה''.

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) מסר: "במשך שנים רבות מונפת חרב גירוש ופינוי מעל תושבי מצפה כרמים. היום ברוך השם חרב הפינוי הזו הוסרה, והברכות לתושבי מצפה כרמים שאחיזתם בקרקע היא השראה לכולנו. לצערי, פסק הדין של בית המשפט העליון אינו נותן מענה מספק, אפילו ליישוב מצפה כרמים, ומונע את התפתחותו. הדבר מקומם במיוחד כאשר ברור לכל שופטי בג"ץ שאין אף גורם אחר שיכול לנהוג בקרקע מנהג בעלים, ורישום הבעלות בקרקע אינו משקף מציאות בה אדם כלשהו נושל מאדמתו".

"רוב שופטי בית המשפט העליון בחרו לתת פסק דין המעדיף תובע ערבי דמיוני על פני יהודים היושבים בקרקע שקיבלו בתום לב מרשויות המדינה. חוץ מתושבי מצפה כרמים יש אלפי בתים ביהודה ושומרון שנותרו ללא מענה, לאחר ביטולו חסר האחריות של חוק ההסדרה על ידי שופטי בג"ץ. כמו סוגיות רבות אחרות, רק טיפול שורש במערכת המשפט יוכל לתקן את המציאות האבסורדית בה אנשים שפעלו כדת וכדין, קנו בכסף מלא את ביתם ממשרד השיכון וקיבלו את כל האישורים הנדרשים, מוצאים את עצמם עם בית לא מוסדר בגלל טענות בעלות עמומות והליכים מיותרים שכופה עליהם המנהל האזרחי והייעוץ המשפטי לממשלה. בז' בחשוון, נבוא לתקן גם את זה".

ראשי שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) וחברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית), הגיבו: "אחרי שבג"ץ פסל את חוק ההסדרה הצודק שחוקקנו, ובחר להתעלם לחלוטין מהמציאות האמתית ביהודה ושומרון ולהעדיף זכויות 'בעלות' דמיוניות של פלסטינים על פני זכויות יסוד מינימליות של מתיישבים יהודים - עכשיו השופטים מואילים בטובם לזרוק עצם מצומצמת ביותר למתיישבי מצפה כרמים. אנו שמחים בשמחתם של התושבים שחרב הפינוי הוסרה מעל צוארם, אך לא נוכל להשלים עם העוול המתמשך המאיים עדין על רבים אחרים. אחרי הבחירות, נעמיד את בג"ץ במקומו, ונחוקק מחדש את חוק ההסדרה".

עורכי הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', שייצגו את המתיישבים שעתרו נגד ההחלטה לפנותם, מסרו: "אנו שמחים מאוד שבית המשפט העליון קיבל את עמדת המתיישבים, והפך את התוצאה של פסק הדין הקודם של בית המשפט העליון לפיו המתיישבים היו צריכים לפנות את ביתם. אחרי מאבק ארוך, יוכלו המתיישבים להישאר בבתיהם, ואין שמחה גדולה מזו".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר: "שמחה גדולה לבנימין ולעם ישראל. נמשיך ליישב את בנימין ולהתרחב בה. תושבי מצפה כרמים הם החלוצים לפני המחנה שעברו מסכת עינוי דין ובסופה הם ניצחו, ואיתם ניצח הצדק וניצח עם ישראל. אחרי המערכה המתישה הזו אנחנו עוברים למערכה הבאה לבניין היישוב ותקומתו. כעת מדינת ישראל מחוייבת לתקן את העוול שנעשה ולקדם בנייה מהירה ביישוב ובמרחב כולו".

תגיות:בג"ץמצפה כרמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה