חדשות בארץ

בשורה להתיישבות ביהודה ושומרון: בית המשפט הורה להסדיר את היישוב מצפה כרמים

בפסיקה תקדימית, קבע בית המשפט המחוזי כי למרות טענות פלסטיניות כי היישוב הוקם על אדמה פרטית, יש להחיל עליו את "תקנת השוק", לפיה לתושביו יש זכויות בקרקע

מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)
אא

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע אתמול (שלישי) כי יש להסדיר את המאחז "מצפה כרמים", הממוקם סמוך ליישוב "כוכב השחר" בחבל בנימין, וזאת למרות טענותיהם של פלסטינים כי הוא הוקם על קרקע פרטית.

ביישוב "מצפה כרמים", שהוקם בסוף שנות התשעים, מתגוררות עשרות משפחות. ב- 2011 הגישו מספר פלסטינים עתירה לבג"ץ בטענה כי חלק מהיישוב נבנה על קרקע פרטית המצויה בבעלותם. השופט ארנון דראל קיבל את טענתם של המתיישבים כי הם עלו על הקרקע בהוראת החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ובפסיקה ראשונה מסוגה קבע כי יש להחיל על שטח היישוב את "תקנת השוק". תקנה זו קובעת כי לתושבים זכויות בקרקע, מכיוון שהעיסקה שעשו עם החטיבה להתיישבות לכניסתם אליה נעשתה "בתום לב" בין שני הצדדים, מתוך הנחה שמדובר ברכוש ממשלתי, ולכן דינה שלא להיפסל "גם אם יוכח שהנכס לא היה אותה שעה רכוש ממשלתי".

מבחינת המתיישבים, הסאגה ארוכת השנים עדיין אינה מאחוריהם. בג"ץ אמור לחזור ולדון בעתירה המקורית שהגישו הפלסטינים לפינוי היישוב; רק אם הוא יאשר את פסק הדין של בית המשפט המחוזי – ניתן יהיה להסדיר את המאחז.

ובכל זאת, בימין מיהרו לברך על הפסיקה התקדימית, שמקנה את האפשרות להסדיר יישובים נוספים ביהודה ושומרון שעלו על הקרקע ובדיעבד התברר כי חלק משטחם נבנה על קרקע פרטית. בכך ניתן יהיה למנוע את הישנותם של מקרים כדוגמת עמונה ונתיב האבות.

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה על הפסיקה: "בית המשפט המחוזי היום אמר בצורה ברורה שמי שהתיישב באישור המדינה ובתום לב בביתו – לא יפונה. העוול שבוצע בפינוי עמונה ונתיב האבות לא צריך להישנות". שקד הוסיפה כי "בית המשפט לא צריך להיות צד לוויכוח הפוליטי בין ימין לשמאל. ההכרעה צריכה להיות בקלפי בלבד. בעבודה משותפת ואינטנסיבית הבאנו לשינוי מדיניות בתשובות המדינה לבג"ץ. כעת השינוי מחלחל גם בפסיקת המחוזי".

תגובה ברוח דומה נמסרה על ידי חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת: "פסק הדין החשוב שניתן היום לזכותם של המתיישבים, ובזכותם, יהווה בסיס חשוב להסדרת אלפי בתים בהתיישבות ביהודה ושומרון. הוא מוכיח שגם במסגרת החוק הקיים ניתן, עם קצת רצון טוב ואכפתיות, לבצע הסדרה ולהוריד את איום ההרס והגירוש מעל ראשיהן של אלפי משפחות".

תגיות:הסדרהיהודה ושומרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה