חדשות בארץ

בג"ץ: לפנות את המאחז מצפה כרמים בתוך שלוש שנים

שופטי בג"ץ ביטלו בדעת רוב את פסיקת בית המשפט המחוזי, וקבעו כי יש לפנות את המאחז, שנבנה על קרקע בבעלות פלסטינית פרטית. יו"ר ימינה, נפתלי בנט: "פסק דין מזעזע, שאין בו לא היגיון ולא צדק"

מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)מצפה כרמים (צילום: Noam Moskowitz/FLASH90)
אא

בג"ץ פסק היום (חמישי), כי המאחז מצפה כרמים, הסמוך ליישוב כוכב השחר שבחבל בנימין, יפונה בתוך שלוש שנים, בשל העובדה שנבנה על קרקע פלסטינית פרטית. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, והמשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, מול דעת המיעוט של השופט ניל הנדל. שופטי הרוב ביטלו בכך פסק דין קודם של בית המשפט המחוזי, שקבע כי יש להסדיר את המאחז.

ביישוב "מצפה כרמים", שהוקם בסוף שנות התשעים, מתגוררות עשרות משפחות. ב- 2011 הגישו מספר פלסטינים עתירה לבג"ץ בטענה כי חלק מהיישוב נבנה על קרקע פרטית המצויה בבעלותם. באוגוסט 2018 קיבל שופט בית המשפט המחוזי, ארנון דראל, את טענתם של המתיישבים כי הם עלו על הקרקע בהוראת החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ובפסיקה ראשונה מסוגה קבע כי יש להחיל על שטח היישוב את "תקנת השוק" (סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי). תקנה זו קובעת כי לתושבים זכויות בקרקע, מכיוון שהעיסקה שעשו עם החטיבה להתיישבות לכניסתם אליה נעשתה "בתום לב" בין שני הצדדים, מתוך הנחה שמדובר ברכוש ממשלתי, ולכן דינה שלא להיפסל "גם אם יוכח שהנכס לא היה אותה שעה רכוש ממשלתי".

כאמור, בג"ץ ביטל את פסק הדין התקדימי של בית המשפט המחוזי. השופטים חיות ומלצר קבעו כי אין להחיל את "תקנת השוק" במקרה הנוכחי, שכן הממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון "לא צלח את מבחן תום הלב" ו"עצם את עיניו מלראות את סימני האזהרה המרובים" שהעידו כי היישוב ממוקם על קרקע הנמצאת בבעלות פלסטינית פרטית.

מנגד, סבר השופט הנדל כי המקרה הנוכחי מהווה "תאונה משפטית", שכן מיקומו של היישוב נקבע מתוך "מחשבה מוטעית" שמדובר בקרקע שנתפסה על ידי המפקד הצבאי באזור. בשל כך, טען הנדל כי ניתן להחיל על מקרה זה את "תקנת השוק" ולדחות את העתירה שהוגשה נגד פסק הדין של בית המשפט המחוזי.

על פי החלטת בג"ץ, "תופסק כל פעילות בנייה והכשרת קרקע בחלקות 13 ו-23 בגוש מספר 19 באדמות הכפר דיר ג'ריר, ותימנע הקמתם של מבנים בלתי חוקיים במקום". שופטי הרוב הדגישו, כי האחריות למצב הדברים מוטלת "במידה רבה" על המדינה וההסתדרות הציונית. בשל כך, העניק בית המשפט למדינה פרק זמן של שלוש שנים לפינוי המבנים הקיימים בחלקות, וקבע כי עליה למצוא לתושבים "מענה חלופי ראוי והולם בדרך של הקצאת קרקע חלופית ומבנים חליפיים, או העתקת המבנים הקיימים אליה".

 

בנט: "פסק דין מזעזע"

בימין הגיבו בזעם על החלטת בית המשפט העליון. יו"ר ימינה, חבר הכנסת נפתלי בנט, אמר כי מדובר ב"פסק דין מזעזע של שופטי בג"ץ שאין בו לא היגיון ולא צדק. לאחר ששופטי בג"ץ פסקו שלא להרוס בית מחבל רוצח, הם פסקו להחריב יישוב פורח של טובי בנינו. היישוב הוקם בהובלה מלאה של ממשלת ישראל ומשרד הביטחון. רק לב מאבן ואיבה להתיישבות בארץ יכלו להוביל לפסיקה זו. אנחנו נוביל מהלכים למניעת חורבן היישוב".

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, כתבה כי מדובר ב"‏פסיקה ארורה של בג"ץ. צדק בטח אין כאן. פסק דין של בית המשפט המחוזי ירושלים, עבודה משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, תמיכה של כל הדרג המדיני לאורך השנים וגם דעת המיעוט של השופט הנדל לא מספיקים כדי לעשות את הדבר הנכון''.

"סעיף 5 הוא כלי משפטי לגיטימי וטוב שבג"ץ מכיר בכך", הוסיפה שקד, "אבל אין ספק שמצפה כרמים הוא מקום קלאסי ליישם אותו. תושבי מצפה כרמים היקרים, נחשוב ביחד בימים הקרובים מה הדבר הנכון לעשות, את פסק הדין הזה צריך להפוך. או בחקיקה או בדיון נוסף".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב בטוויטר כי "פסילת סעיף 5 (תקנת השוק) על ידי בג"ץ במקרה המובהק ביותר שבו הוא מתקיים, ופסיקתו האכזרית והאבסורדית לפינוי היישוב מצפה כרמים, למרות שאפילו היועמ"ש תמך בהסדרתו, מלמדת שאין מנוס מלחוקק את פסקת ההתגברות ואז מחדש את חוק ההסדרה. יש לנו שלוש שנים להשלים את החקיקה ולזרוק את פסק הדין הזה של בג"ץ לפח האשפה של ההיסטוריה, כמו פסיקות לא יהודיות ולא ציוניות רבות שלו. אני מצפה ממנדנבליט להודות בטעותו היום ולהתנצל על התנגדותו החמורה לחוק ההסדרה ועל חתירתו נגד הממשלה והכנסת ועשייתו יד אחת עם בג"ץ נגד הממשלה והכנסת".

"ההתיישבות תמשיך להתרחב ולהתבסס, על אפם ועל חמתם של שופטי בג"ץ ושאר המבולבלים ומאבדי העשתונות והמצפון הערכי והציוני", הצהיר סמוטריץ'. "עם ישראל חזק מהם, ונצח ישראל לא ישקר. אחיי המתיישבים, אל תיפול רוחנו. עברנו אתגרים גדולים מאלה, ובעזרת השם נעבור גם את זה ונצא מחוזקים.

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) הגיב: "אוי לממשלה שתבצע את פסק הדין החצוף, ההזוי והברוטאלי הזה. יש להשאיר את הבתים על כנם, ולחוקק או לקבוע בכל דרך את הכשרתם וחוקיותם. זו ארצנו. יש לעצור את הרדיפה של בג"ץ נגד ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. במקום להחריב בתי יהודים בארצנו נחלת אבותינו, כדאי שיפסיקו להגן על בתי מחבלים".

חברו לסיעה של קרעי, חבר הכנסת גדעון סער, כתב: "התוצאה אליה הגיעו שופטי הרוב בענין מצפה כרמים אינה הגיונית ואינה צודקת. על המדינה להמשיך ולהיאבק להסדרת מעמדו של היישוב: להגיש בקשה לדיון נוסף בהתבסס על פסק דינו של השופט הנדל ולקדם חקיקה, במקרה הצורך".

תגיות:תקנת השוקיהודה ושומרוןבג"ץמצפה כרמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה