מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה יש לנו שערות? האם מותר להיכנס לדירה חדשה בשלושת השבועות? ואיזו מפה פורשים על שולחן שבת?

מקבץ שו"ת 223 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"א תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אם לוויתי 3 ביצים מהשכנה, והבת שלי שברה אחת אצלה - כמה עלי להחזיר, 2 או 3?

יש להחזיר 3 ביצים.

*  *  *

2. האם אחרי מלחמת גוג ומגוג, כשיבוא ב"ה המשיח, אנשים יבריאו ממחלות קשות כמו סרטן, אלצהיימר, יקומו מתרדמות, נכים פתאום ילכו? והיצר הרע ייעלם?

כל החולים יתרפאו ולא נדע עוד קשיים בעבודת ה', היצר ייעלם.

*  *  *

3. מחיר של איפור כלה עולה כיום בין 1,000 ל-2,000 ₪. אותה מאפרת גובה פחות מחצי מחיר ולפעמים אפילו רבע מחיר לאיפור לאחות/אם הכלה, כאשר בפועל טיב האיפור (הן ההשקעה והן החומרים) זהה. כלומר, בעצם אין באמת הצדקה לפער המחירים. האם מותר להעלים מהאפרת את העובדה שאני הכלה ולגרום לה לחשוב שאני אחות הכלה כדי לשלם פחות האיפור? האם יש בזה חשש גזל?

אסור.

*  *  *

4. אני בחורה, כבר די הרבה זמן בשידוכים. עשיתי לאורך השנים המון סגולות קבלות ותפילות. רציתי לדעת אם כל זה לא עזר ולא זכיתי עדיין לישועה, אולי יש עלי הקפדה ח"ו. איך אדע דבר כזה?
לא זכור לי משהו מיוחד. אולי כשהייתי ילדה אמרתי דברים פוגעים לחברה, אבל זה היה לפני גיל מצוות, ואין לי מושג איך משיגים את אותה חברה. מה עושים בשביל לשחרר חסימות?

אם למיטב זיכרונך אין מי שפגעת בה באופן המצריך לבקש מחילה, כנראה זו לא סיבת העיכוב, ויש לחשוב בכיוון אחר.

אין עוד נביא ואין איתנו יודע שורש וסיבת העיכוב, אך אוכל להמליץ לראות את דברי הרב זמיר כהן שליט"א בעניין גורמי עיכוב במציאת הזיווג, ובעזרת ה' יהיה לך לתועלת.

מברכים מקרב לב שה' יהיה בעזרך למצוא זיווג הגון בקרוב!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

5. למה ה' ברא לאדם שיהיה לו שיערות בכל מיני מקומות בגוף? מה התועלת בכך? הרי ה' לא ברא דברים סתם.

אכן, יש שימוש לכל שיערות הגוף. חלק מיתרונות אלה הם תרבותיים, אחרים פסיכולוגיים, ויש גם יתרונות גופניים.

שיער ראש: שיער הראש שומר בעיקר מפני השמש, והוא גם מסוגל לדלל מעט את עוצמתה של מכה בראש. השיער משמש לא פחות מזה עבור יופי חיצוני לבני האדם, סימן נוסף העוזר לאנשים להראות שונים זה מזה.
בנוסף לכך, האישה מתייפה על ידי שיערה, מה שעוזר להבדל נוסף בין המינים.

גבות: הגבות מונעות מזיעת המצח להיכנס לעיניים ולהפריע לראייה. הן גם תורמות מאוד להבעת הפנים של האדם, ומאפשרות לו להביע את רגשותיו בצורה טובה יותר.

שפם וזקן אצל הגבר: סימן זה יוצר מראה גברי עבור האדם, המבדיל אותו מן האישה. כמו כן הוא נועד להופעה מרשימה יותר אצל גברים, הוא יוצר מראה בוגר וחזק יותר אצל הצעירים, ומראה חכם ואצילי אצל המבוגרים. אך יותר מכל, הוא מראה על בגרות בשנים, הן בגודלו והן בצבעו, ולכן תרומתו הפסיכולוגית היא רבה (הזקן אינו צומח בבת אחת, ולכן קל יותר לאמוד את גילו של הנער והבחור לפי צמיחת זקנו. הבחור עצמו חש בזקנו הצומח בשלבים, ולומד להתייחס לעצמו בבגרות רבה יותר לפי הופעתו החיצונית המשתנה. עם השנים הזקן מאפיר ואחר כך מלבין, וכך גם מראה על בגרותו הנפשית והפיזית של המבוגר). זהו תפקידו התרבותי של הזקן, אך הוא משמש גם לנוי; סידור זקנים נפוץ מאוד אצל גברים בעולם, ומשמש אותם ליצירת הופעות חיצוניות שונות וייחודיות.

שיער בית השחי: שיער זה נועד לשמירת חום הגוף, אך הוא בעיקר מעיד על בגרות. ויש האומרים כי הוא נועד לשמור על ריח טבעי בגוף האדם המוסיף ומגביר את המשיכה בין המינים.

שיער גוף: שיער גוף עוזר בחימום הגוף, במיוחד עבור הגבר שהיה יוצא בעבר לעבוד (האישה נהגה לטפל בילדים במקום בטוח, ולכן היא לא היתה זקוקה לשיער גוף). עם זאת, שיער הגוף נועד בעיקר ליצור את ההבדל המורגש ביותר בין גבר לאשה, ולהעיד על בגרות אצל הגבר. בעבר גבר שהיה שעיר גם היה נחשב לגברי וחסון, שיער חזה היה נחשב לאות של גבריות, וזו אכן ההסתכלות הטבעית באנשים שלא הושפעו מהתרבות המערבית. בימינו התרבות המערבית השתלטה על העולם ולכן רווחות אופנות חדשות של הסרת שיער וניסיון לדמות את הגברים לנשים (מה שוודאי גורם להרבה פריצות, שבירת מגדרים ובלבול בין המינים).
גם הנשים בעבר היו מעדיפות גבר בעל שיער גוף ולפחות שיער חזה (נשים רבות בימינו עדיין מעדיפות), היות ושיער הגוף תורם למראה גברי חזק ומעורר ביטחון, כפי שרעמתו של אריה תורמת להופעתו החסונה בפני הלביאה. גברים בעלי מראה נשי וחלק לא היו מושכות במיוחד נשים בעבר, וגם כיום הם מושכים רק את הנשים שהושפעו מידי מן התרבות המערבית המודרנית.
ההלכה היהודית כידוע אוסרת על גברים להוריד את שיער הערווה ושיער בית השחי; בכך היהדות שומרת על קווים אדומים בין המגדר הגברי למגדר הנשי, במניעת האפשרות לחצות בין השניים.

שיער ערווה: שיער ערווה נועד בעיקר להעיד על בגרות, אך יש לו גם שימושים נוספים. שיער זה שומר על חום הגוף (אצל האשה העניין נחוץ יותר בשל הרחם), הוא מדלל כניסה של בקטריות לאזורים רגישים, ויש אומרים שהוא יוצר ריח גוף אישי המעודד ומעורר את המשיכה בין המינים.

אני מניח ששיערות גם נועדו לגרום לאדם להתקלח לעיתים קרובות יותר וכך להיפתר מחיידקים ולכלוך. אם האנשים היו חסרי שיער לגמרי, אין ספק שהם היו מתקלחים לעיתים רחוקות יותר, ושומרים פחות על היגיינה אישית של ראשם ושל גופם. השיער מזכיר לאדם לשמור על ניקיונו ולטפח את עצמו, אחרת הוא יסבול מגירוד וכינים.

יש לדבר גם תועלת תרבותית ביצירת הופעה מכובדת אצל בני אדם, כאשר היא מבדילה בין האנשים המטפחים את מראם, מסדרים ומטפחים את שיערם לבין אלה שאינם. אם לא היו לבני האדם שיערות, היה הרבה פחות קל להבחין בין אדם מסודר והגייני לאדם פרוע ומלוכלך.

כפי שקל לראות, הכל עשה ה' בתבונה, וכפי שאמר דוד המלך ע"ה (תהלים ק"ד): "מה רבו מעשיך ה', כולם בחוכמה עשית".

*  *  *

6. א. כידוע, גלגול נשמות נועד לתקן דברים בהם האדם לא היה "בסדר" בגלגולים קודמים. אם כך, לא ברור לי מהו הגיהנום? באילו נסיבות הנשמה הולכת לשם? האם זהו השלב שבו בעצם לנשמה אין תקנה והגהינום זה התחנה הסופית שלה? דבר זה טעון הסבר מבחינתי!

ב. האם ייתכן שבין גלגול אחד לשני יעברו שנים רבות?

ג. לבסוף, בזמן השבעה, היכן נמצאת נשמתו של הנפטר באותו זמן?

א. ישנם נשמות שמקבלות צ'אנס נוסף וישנם נשמות שמגיעות לגיהינום להזדכך שם לפני כניסתם לגן עדן.

הכול לפי המשפט של בית דין של מעלה בהתאם למצוות וחטאי האדם.

ב. כן.

ג. הולך מהקבר לביתו ומביתו לקבר עד סוף השבעה.

*  *  *

7. בשעה טובה ומוצלחת מצאתי דירה להשכרה וחתמתי חוזה. עדיין לא נכנסתי לדירה כיוון שהיו חסרים לי מוצרים בסיסיים. ברוך השם שזיכני לרכוש מכונת כביסה, מיטה חדשה, תנור גז חדשים ומקרר. השאלה שלי היא האם ישנה בעיה רוחנית להיכנס אל הדירה בשלושת השבועות? החל מי"ז בתמוז.

אין איסור להיכנס לדירה בימים אלו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

8. אני אוהב מאוד לעצב את שלחן השבת בצורה הטובה ביותר לכבוד בורא עולם. לא תמיד מפה לבנה מתאימה לי, ואני משתמש במפות בצבעים אחרים (לא שחור), ולמרות זאת השלחן נראה מאוד ייחודי, חגיגי ומכובד לכבוד השבת. האם בכל זאת חובה להשתמש במפה לבנה או שרק מן הראוי?

ראוי ונכון לפרוס מפה לבנה על שלחן שבת. אולם אין חובה לנהוג כן.

מקורות: הנה בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רע"א סעיף ט') כתב, צריך שתהיה מפה על השלחן תחת הפת ומפה אחרת פרוסה על גביו. ולא הוזכר שהמפה צריכה להיות בצבע לבן.

אמנם מצינו עניין כזה בדברי רבי יהושע אבן שועיב (תלמיד הרשב"א) בדרשותיו על התורה (פרשת בהעלותך) וזה לשונו: והיה יורד הטל תחלה ואחר כך המן וטל עליו והיה כמונח בקופסא דכתיב (במדבר י"א, ט') וברדת הטל על המחנה וכתיב (שמות ט"ז, י"ד) ותעל שכבת הטל, ועל זה נוהגין בליל שבת לשום לחם בשלחן בין שתי מפות לבנות רמז למן. וכן כתב רבי מנחם בן אהרן (תלמיד הר"י אבן שועיב) בספרו צדה לדרך (מאמר רביעי, כלל ראשון, פרק חמישי) לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת בין השמשות ויכסה השלחן במפה לבנה. והובא באליה רבה (סימן רעא ס"ק ט"ז). ועיין בשו"ת באר משה חלק ו' (סימן קל"ד אות ב') שכתב, שאלה שנוהגים לפרוס מפה בכל מיני צבעים על השלחן לא כדין עושין, כי צריך שהמפה תהיה לבנה.

ומכל מקום נראה שאף על פי שראוי ונכון לנהוג כן, עדיין אין זה בגדר חובה. ויש לציין למה שכתב בספר תהילה לדוד (סימן רע"א אות י"ג) על דברי האליה רבה בשם הצדה לדרך הנ"ל, וזה לשונו: ואפשר כוונתו דהיינו כביסה ושלא אכלו עליה אבל במראה לבנה אין קפידא. ושוב ראיתי בספר חזון עובדיה שבת חלק ב' (עמוד טו) שכתב, ואין הכרח שתהיה המפה לבנה כמו שכתב בספר תהילה לדוד, ודלא כמו שכתב בשו"ת באר משה להקפיד על זה. ע"ש.

*  *  *

9. יש לי חברה שעברה דברים בחיים ועשתה תשובה, היום היא בן אדם אחר (סיפור שהיה לפני הרבה מאוד זמן). יצאה לנו כמה פעמים לחשוב האם בגיל שידוכים אלה דברים שמספרים לבן הזוג, או שומרים ולא מספרים אף פעם אפילו שכבר נשואים וחיים ביחד. הרבה אמרו לנו שלא מספרים, אבל הרגיש לנו מוזר שהתשובה לזה היא להסתיר מבן הזוג.

אין צורך לספר סיפורים מהעבר, זה רק בינך ובין קונך ולא קשור לשני.

אם איבדו את הבתולין, זה דבר שמצריך שאלה נפרדת.

*  *  *

אמא שלי נפטרה ב 06/07/22 ונקברה ב 07/07/22. יום הנישואים שלי הוא 07/07, אנחנו ישבנו 7 ימים ואנחנו 7 אחים. מה זה אומר?

המספר 7 הוא אכן מספר מיוחד, כמבואר כאן.

אולם מאחר שלתאריכים הלועזיים אין משמעות רוחנית כלל, אין משמעות לרוב מספרי השבע שציינת.

תגיות:שלושת השבועותשולחן שבתמקבץ שות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה