תיקון המידות

איך אפשר לדעת מה התיקון שלי? ככה תגלו

האם יש לי שליחות מסוימת שעליי למלא בחיים כאן? ואם כן, כיצד מגלים מהי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל אחד מאיתנו רוצה לדעת ולהרגיש שהוא מממש את עצמו, שהוא מוציא לפועל את הפוטנציאל שבתוכו, ומוציא מתוך החיים את הכי טוב שאפשר. להרגיש שהחיים חלפו להם במן פספוס, זו תחושת החמצה לא נעימה בכלל.

התורה אומרת לנו כי הדרך להגיע אל היעד של חיינו, עוברת דרך חיי נאמנות לתורה והמצוות. כל יהודי ויהודייה עלי אדמות שנאמנים לקב"ה, ומנהלים אורח חיים התואם לתורה, בעצם מבצעים את המוטל עליהם, וזהו תיקונו העיקרי של האדם.

עם זאת, לכל אחד מאיתנו ישנה איזושהי שליחות ספציפית, עניין מסוים בעבודת השם שהוא צריך לתקן. כלומר, בנוסף לשמירת התורה והמצוות ישנה לכל אחד מאיתנו נקודה מסוימת בה אנו צריכים להתמקד ולתקנה. רבי צדוק הכהן מלובלין, כותב בספרו 'צדקת הצדיק': "כי כל אחד נברא לתיקון איזה דבר פרטי אשר בו נתייחדה נפשו בפרט".

אז איך יודעים מהי השליחות הספציפית שלנו? הרב זמיר כהן הסביר באחד משיעוריו כי התשובה לכך כתובה בספרי האר"י הקדוש, וכי יש לבדוק לאיזו מצווה אנו הכי הרבה נמשכים, ועל איזו עבירה הכי הרבה קשה לנו להתגבר. "המצווה שהכי נמשכים אליה – זה אומר שהנשמה צמאה לאותו הדבר, כי זה בדיוק מה שחסר לה, וזה מה שהיא בעיקר באה לתקן", מסביר הרב.

"בנוסף, העבירה שהאדם הכי נמשך אליה, הפיתוי הכי גדול שיש לו, זה אומר שאת זה בעיקר בא האדם לתקן. ההסבר לכך הוא שישנו מלאך, הוא יצר הרע והשטן ומלאך המוות, שמנסה להכשיל את האדם. המלאך הזה יודע בדיוק איזו עבירה בא כל אחד מאיתנו לתקן בגלגול הנוכחי, ולכן את מרכז הכובד שלו הוא מניח שם. הוא מנסה להפיל אותנו דווקא באותה עבירה, כי הוא יודע שאת זה באת לתקן, ולכן דווקא שם הוא ינסה הכי הרבה להכשיל אותך", מוסיף ואומר הרב.

כלומר, האדם כמובן צריך לקיים את כל התורה והמצוות, אבל ישנן נקודות עיקריות, שהן עיקר התיקון ובהן צריך להתמקד. עיקר התיקון הוא בדבר שאנחנו הכי הרבה רוצים ואוהבים לעשות. כמו שרואים אנשים שמקימים ארגוני חסד, ומכאן אפשר להבין שהנשמה שלהם באה לתקן את עניין החסד. ובנוסף, נקודת החולשה שלנו היא הניסיון העיקרי שלנו בחיים כאן, ופה אנחנו צריכים הכי הרבה להילחם, ולעבוד על עצמנו כדי לתקן אותה.

לכל אחד מאיתנו יש "עשה טוב" מסוים שהלב מרגיש צורך ורצון לעשות, מן חשק או כשרון מיוחד שיכול לשמש בעבודת השם ולריבוי של טוב. אם הקב"ה חנן אותנו ביכולת מיוחדת, עלינו לנצל אותה לקדושה וטוב. מצד שני, לכל אחד מאיתנו יש "סור מרע" מסוים שדווקא שם אנחנו נופלים הכי הרבה. זהו האתגר המרכזי שלנו, בו יצר הרע מפעיל את מירב הכוחות שלו, כדי למנוע מאיתנו להגיע אל התיקון האישי שלנו. דווקא שם אנחנו צריכים למצוא בתוכנו הכי הרבה כוחות להתגבר, כדי שנוכל לממש את ייעודנו. ועל כך כותב רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו 'צדקת הצדיק': "כל אחד יודע שבמה שיצרו תוקפו ביותר - הוא כלי מוכן לאותם דברים ביותר להיות נקיים וזכים אצלו ובדברים שהרבה לפשוע בהם, ידע שהוא כלי מוכן להיות דייקא באותו הדבר נקי ובר לבב. ועל כזה אמרו (גיטין מ"ג) "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם", שעל ידי המכשלה הוא מבין שלכך נוצר - לתקן אותו דבר".

לסיכום, עיקר התיקון הוא: מצד ה"עשה טוב" – המצווה שהכי נמשכים אליה, אותה יש לקיים ביתר עוצמה, מלבד יתר המצוות שגם אליהן מחויבים. ומצד ה"לא תעשה" – העבירה שיש בה הכי הרבה ניסיונות ובה קשה ביותר, היא זו שבעיקר צריך לעמול כדי להתגבר עליה, מכיוון שזהו עיקר התיקון, כאמור, מלבד כל מצוות התורה שגם אותן ישנו החיוב לקיים.

מהו התיקון העיקרי שלי? הרב זמיר כהן משיב:

קראו גם:

מבית '70 השאלות הקשות ביהדות' – "למה ה' ברא אותי? האם יש משמעות לחיים?"

תגיות:תיקון המידותמשמעות לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה