כתבות מגזין

"החייל האוקראיני הגיע מהחזית אל הברית": מוהל המבוגרים בעדות מצמררת

אהרון יוסף קרמר גילה לפני שני עשורים כי חלק מתלמידיו אינם מהולים. מאז הוא מקיים מבצעים חובקי יבשות בכדי להביא יהודים נוספים בבריתו של אברהם אבינו. לשם כך הוא לא מהסס להתעמת עם מתבולל צרפתי או לעבור בין ערי אוקראינה המופגזת. בדמייך חיי

  • י"ט תמוז התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כשהטלפון בביתו של המוהל אהרון יוסף קרמר צלצל, הוא הבין שלפניו עומדת משימה חשובה מאין כמוה. "אצלי בבית צלצול טלפון, ודאי בשעה כה מאוחרת, מבשר על הודעה לא שגרתית", אומר לנו המוהל המפורסם מביתו שבעיר ביתר עלית. "בשיחה ההיא התבקשתי לקיים ברית מילה ליהודי שלא נימול בצעירותו. שיחות כאלו אני מקבל אומנם לא מעט, אולם הפעם הזו הייתה שונה: מדובר היה באסיר בכלא השמור שבעיר אודסה שבאוקראינה".

את מוהל המבוגרים אהרון קרמר אנו פוגשים כשמאחוריו ותק ארוך שנים של הכנסת יהודים בבריתו של אברהם אבינו ע"ה. "מדובר בעיקר ביהודים שלא זכו לעבור ברית מילה בצעירותם", הוא אומר. הטלפון שקיבל היה אחד מאותם יהודים שהנקודה הפנימית שבתוכם התעוררה. ברגע שבו קיבל את הטלפון הוא ידע שיצטרך להמתין עם סדר היום שתכנן למחרת, כפי שעוד כמעט אינספור טלפונים עשו זאת קודם לכן, ובכל זאת הפעם הזו הייתה שונה. "לא בכל יום אני מוזמן לקיים טקס ברית מילה באחד מבתי הכלא השמורים באוקראינה, ואולי דווקא בגלל המקום שבו נמצא אותו יהודי היה חשוב למהר לקיים את המצווה", הוא אומר.

רגע לאחר קבלת שיחת הטלפון הלילית הוא כבר היה בעיצומם של ההכנות לנסיעה לאוקראינה. "היה זה יהודי שביקש להתחזק לאחר שנחשף ליהדות דווקא בתוככי הכלא. איני יודע מדוע הוכנס לשם, גם לא ביקשתי לדעת. מה שכן היה לי חשוב זה לקיים את המצווה במהירות האפשרית ביותר. האנשים שהזמינו אותי לאוקראינה סידרו לי את אישורי הכניסה אל הכלא, וכבר למחרת בשעות הצהריים המוקדמות הייתי בשערי הכלא.

(צילום: באדיבות אהרון יוסף קרמר)(צילום: באדיבות אהרון יוסף קרמר)

"נפגשתי בכניסה עם רב בית הכלא שסיפר לי כי יום קודם לכן מסר שיעור ליהודים העצורים במקום וסיפר להם על מצוות ברית מילה, כאשר באמצע דבריו קם אחד האסירים, אמר שאיננו מהול וביקש שנקיים לו ברית מילה", משחזר קרמר. "הרב סיפר לי שהשיב לאסיר כשהוא מופתע: 'בכלא?', אבל למרבה הפלא, שלטונות הכלא העניקו אישורים לביצוע הברית בתוך בית הכלא".

את הכניסה למקום מתאר קרמר כחוויה שלא ישכח. "הכניסה לכלא מורכבות משתי דלתות; כשהאחת פתוחה – השנייה סגורה. הגעתי למקום, והסוהרים מצאו את הסכינים שהחזקתי. כמובן שהתעוררה מהומה, אך לאחר שהרוחות נרגעו הסברנו להם את פשרם והם אפשרו את כניסתנו פנימה. כשנפגשנו עם האסיר העברנו אותו בליווי הסוהרים למרפאת הכלא, והסוהרים אפילו אפשרו לנו באופן נדיר להיות עמו לבדנו. לאחר הברית חגגנו את האירוע עם עוגות שהבאתי במיוחד, והטקס המרגש הסתיים בספר תהילים שהענקתי לאסיר כמתנה. זו הייתה התרגשות גדולה. יהודי נוסף נכנס במצווה העתיקה ביותר של העם היהודי".

 

ברית בתשעה באב

קרמר, אברך כולל בן 49, משמש בכובעו השני כיושב הראש של ארגון ברית אבות, אשר מבצע בריתות למבוגרים בארץ ובעולם. "אני משמש כמוהל בעשורים האחרונים", הוא מספר. "לפני כשני עשורים לימדתי יהודים שעלו ממדינות חבר העמים במוסד 'לציון ברינה'. במהלך הלימודים גיליתי שישנם מהתלמידים שאינם מהולים. אי קיום ברית המילה לא נבע מהתנגדות לקיום המצווה, אלא מבורות. מדובר ביהודים שכל קשר אפשרי מצדם ליהדות דוכא בידי משטר האימים הסובייטי".

קרמר נחרד והחליט לעשות הכול כדי לדאוג לאותם יהודים. הוא יצר קשר עם רופא יהודי, שעסק בקיום בריתות תחת המשטר הסובייטי במסירות נפש. "יחדיו התחלנו לפעול לקיום בריתות לתלמידים. בשלב הבא הגיעו ההורים, ולאחר מכן ידידי המשפחה ושאר הקרובים. התופעה עברה מפה לאוזן, ורבים מאוד באו וביקשו לקיים את המצווה. עם הזמן התחלנו לפרסם זאת בעצמנו בעיתונות ובאמצעים נוספים, ומספר המבקשים לקיים בריתות הלך וגדל. מעניין לציין", מוסיף קרמר, "כי היו אלו יהודים שנותקו מכל קשר ליהדות במשך עשרות שנים, אבל דבר אחד הם ידעו: שיש צורך לקיים ברית מילה".

אהרון יוסף קרמר אהרון יוסף קרמר

בתקופה שבה התרחבה התופעה קיימו קרמר וארגונו כ-300 בריתות בשנה. "היום יש הרבה פחות", הוא אומר, "אבל מדובר בסימן מעודד, משום שזה מראה שמספר היהודים שעלו ממדינות חבר העמים ולא קיימו ברית מילה – פחת מאוד". כדי להגדיל את מספר המעוניינים לקיים בריתות, הארגון מפרסם סיפורים נבחרים על יהודים שבחרו לקיים ברית מילה, כמו המקרה של יהודי בן 83 (!) שביקש לאחרונה לקיים ברית מילה. "באמצעות הפרסום מגיעים בקשות נוספות", הוא מספר.

באלו פרמטרים שונה ברית מילה למבוגרים מזו שנעשית לילדים?

"יש מספר דברים. לדוגמה, ברית מילה למבוגרים מבצעים בחדר ניתוח בישראל. עם זאת, באוקראינה לדוגמה אין צורך לקיים את טקס הברית בבית חולים דווקא. המבוגרים גם מברכים לבדם את הברכה על קיום המצווה. יהודי אחד כזה, כבן 52, שכיבדנו אותו בקיום הברכה, לא ידע מה לברך ואמר בהתרגשות: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אני אוהב אותך... זו כמובן הייתה ברכה לבטלה, אבל ברכה מרגשת במיוחד שבטוחני שעשתה רעש בעולם העליון".

"מבחינתנו, המוהלים, דבר נוסף ששונה בברית מילה למבוגרים הוא שלא צריך להמתין מאז הפנייה עד קיום הברית. כאשר תינוק קטן נולד ההורים יודעים ונערכים לקיום הברית, אך כאשר אדם מחליט לפתע לקיים ברית, אנו מקיימים את זה כמה שפחות זמן לאחר מכן, לפעמים תוך יום, ובחלק גדול מהמקרים עוד באותו היום. לכן קיימתי בריתות מילה גם בזמנים לא שגרתיים. במיוחד זכור לי אחד מימי תשעה באב, שבו קיימתי שש בריתות מילה בזה אחר זה". עם זאת, אין ספק כי עיקר המורכבות היא כאשר קרמר מתבקש לקיים בריתות מילה בחו"ל. "במדינות חו"ל אין הרבה מוהלים, ולכן אני נקרא לשם רבות. כאשר אני טס לבצע ברית מילה במדינות בעולם, אפילו על הכרטיס לא משלמים לי. אבל הסיפוק הוא גדול כאשר אנו רואים יהודי נוסף עושה ברית מילה, בכל גיל שהוא".

 

דם יהודי

הסיפורים מתגלגלים על לשונו של קרמר. "לאחרונה קיבלנו פנייה מיהודי איטלקי. מדובר היה ביהודי כבן 22, שעד לפני שנה כלל לא ידע על יהדותו. יום אחד, גוי ממכריו פנה אליו ואמר לו: 'יש לך דם יהודי'. הוא הופתע מאוד והחליט לברר האם הדברים נכונים. לאחר בירור מאומץ התברר לו כי אם סבתו היא יהודייה שהגיעה 150 שנה קודם לכן ממצרים לאיטליה, כך שהוא עצמו יהודי על פי ההלכה. לאחר תקופה של לבטים החליט להמשיך עם בירור יהדותו, ובבית הדין שבאיטליה אכן נפסק שהוא יהודי לכל דבר.

"היהודי הזה החליט לעזוב את האוניברסיטה ולעלות לארץ, כאן נכנס לישיבת 'אש התורה' בירושלים. לאחר זמן קצר של לימודים בישיבה פנו אלי מטעם הישיבה כדי שאכניסו בבריתו של אברהם אבינו. ארגנתי חדר ניתוח ויצאנו יחדיו למקום כדי לקיים את המצווה. בדרך אמרתי לו: 'אתה ילד יהודי שהסבתות בשמיים התפללו שתחזור בתשובה, וכעת אתה זוכה לקיים את זה', ופצחנו בשירה מרגשת לאורך כל הדרך".

השירה הזו, שירת הנצח של העם היהודי, חובקת עולם, מסתבר. "קיימתי בריתות באמריקה, באירופה ובאסיה", אומר קרמר. באחד המקרים הוא זומן לקיים ברית מילה בעיר מעז'יבוז' שבאוקראינה. "הגעתי לשם כדי לקיים ברית למספר יהודים. אחד מהם היה חייל יהודי שהגיע למקום היישר מהחזית. המעניין בסיפור היה שמפקדו, יהודי גם הוא, היה זה ששכנעו לעבור ברית מילה. לאחר קיום המצווה פניתי אל המפקד ושאלתי אותו האם ניתן כך לעזוב את החזית בשעת מלחמה, והוא התחמק. אין זאת שהנפש היהודית, זו שמצאה את עצמה מקיימת את המצווה הזו גם בתקופות שהחוק לא אפשר זאת, מוצאת אפשרות לעשות זאת גם כיום נגד כל הסיכויים".

כיצד ניתן לקיים בריתות באוקראינה בתקופת המלחמה?

"המלחמה מתרחשת הרחק מהמקום שבו שהינו, אבל הדריכות ניכרת בהחלט בכל רחבי המדינה. בשל הלחימה העזה לא יכולנו להגיע לאוקראינה בטיסה, ובמקום זאת עברנו את הגבול ממולדובה אל המדינה הנתונה במלחמה. שקי חול היו פזורים בצדי הדרכים בערים הגדולות. במספר מקרים גם שמענו אזעקות, אך בניגוד למתרחש בארץ – שם האזעקות אינן מדויקות למיקומים שבהם צפויות ההפצצות לפגוע, והן יכולות להישמע גם במרחק עצום של 300 קילומטר מהחזית, כך שלא היה צורך מבחינתנו למצוא מחסה לכל אורך שהותנו במדינה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לא חששת להגיע אל המדינה הנתונה במלחמה?

"החשש בהחלט קיים, אך עשיתי זאת לאחר התייעצות עם גדולי ישראל שהורו לי לנסוע כדי לקיים את המצווה החשובה". קרמר מבקש להדגיש כי ההיתר שניתן לו הוא היתר פרטי, לאחר שנשקלו כל הצדדים: "אין לקחת מכאן הוראת היתר להגיע לאוקראינה, ויש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו".

"ככלל", מוסיף קרמר, "כבר בתחילת המלחמה ביצענו במקום בריתות מילה. הרבנים שאותם שאלתי קיבלו את המידע על כך שהשגרירויות חזרו לקייב, כך שזה סימן שהמצב באזורים מסוימים במדינה בטוח, ואפשרו לי להגיע למקומות מסוימים שבהם היה צורך לקיים ברית. אחד מהמקומות שבהם הייתי צריך לבצע ברית מילה במהלך המלחמה הייתה העיר מריופול, שהרוסים כתשו לאחר מכן לחלוטין. תשובת הרבנים הייתה כי אם הכביש פתוח מצד הצבא והממשל האוקראיני – ניתן יהיה להגיע כדי לקיים את הברית במקום".

אבל אוקראינה הייתה יעד לבריתות למבוגרים עוד לפני המלחמה. "שבוע לפני המלחמה עשינו שם שתי בריתות. באותה תקופה ביצעתי ברית מילה במדינה ליהודי כבן שישים. האווירה ברחוב הייתה שהאמריקנים מגזימים ושמלחמה לא תפרוץ. האנשים ששוחחתי עמם לא האמינו שזה יקרה, אבל לבסוף זה אכן קרה, ואני כמובן לא לקחתי סיכון ועזבתי קודם לכן".

המלחמה במדינה שינתה את מספרי האנשים שמבקשים לקיים ברית מילה?

"בהחלט. ככל הנראה תופתע לשמוע שמאז שפרצה המלחמה יש יותר אנשים שרוצים לקיים ברית מילה. הם רואים את הסיוע ההדדי של העם היהודי זה לזה, שבולט במיוחד מאז פרוץ המלחמה, ומבקשים להתחבר אל שורשיהם".

 

ברית למרות הסוכרת

מיהו האדם המבוגר ביותר שקיימת לו ברית מילה?

"זכיתי לקיים בריתות גם ליהודים בני למעלה משמונים. לפני כמה שנים, קיימתי מספר בריתות בעיר אודסה בעשרת ימי תשובה, אחת מהן ליהודי בן 82 שהיה נשוי עד אז לגויה. היא מתה זמן מה לפני כן והוא התחיל להגיע לבית הכנסת. כששמע שמגיע מוהל למקום התעוררה הנקודה היהודית שבו, והוא ביקש גם כן לקיים ברית מילה. ואכן ביצענו לו ברית מילה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

קרמר מספר כי קיים חשש בכל ברית מילה לאדם מבוגר. "זה דבר לא פשוט וישנם חששות טבעיים מכל מיני הסתבכויות. במקרה שלו הוא אמר לנו שהוא אדם בריא, וזה אכן עבר חלק כפי שקורה ברוב המקרים. לעיתים נדירות הברית יכולה להסתבך. אחד מהמקרים הללו היה כאשר אדם אחד הגיע אלי בשבת אחת ששהיתי באוקראינה לשם קיום בריתות. הוא סיפר לי שאביו מעוניין לקיים ברית מילה. השבתי לו שבשבת אין עושים ברית מילה נדחית, ושיבוא בראשון. האב אכן הגיע ביום ראשון, וכדרכי תהיתי בפניו האם יש לו עבר רפואי שאני צריך לדעת. הוא השיב בשלילה. קיימנו את הברית, ואז אני רואה לחרדתי שהדם אינו מפסיק לרדת. שאלתי אותו אם הוא בטוח שאין לו כל מחלה, והוא השיב לי שיש לו סוכרת והוא נוטל תרופות בגלל כך. בעוד הדם יורד ואני מנסה לעצור אותו, אני שואל אותו: 'מדוע לא אמרת לי לפני כן?' והוא השיב: 'החלטתי לקיים את ברית המילה ושום דבר לא ימנע זאת ממני'. לבסוף האירוע הסתיים בטוב. ממסירות נפש אמיתית למצוות לא מפסידים. אני זוכר את האירוע היטב כי אני הפסדתי את הטיסה בשל כך, אבל גם זה התברר לטובה כי הספקתי לאחר מכן לבצע ברית מילה נוספת.

"ליהודי אחר כבן שמונים שביצעתי ברית מילה, אני זוכר במיוחד את צעקתו לאחר מכן: 'ניצחתי את אבא שלי'. לשאלתי הוא הסביר שאביו הקומוניסט לא קיים ברית מילה ולא רצה ללמד את צאצאיו דבר על היהדות, והוא כן זוכה לקיים ברית מילה".

והיה גם מקרה שהסתיים בחזרה בתשובה מרגשת. "זה קרה לפני כ-15 שנה. קיבלתי טלפון, שיש צורך לשכנע יהודי מצרפת המבקר בארץ שייענה לעבור ברית מילה. לאחר שנפגשתי עמו הוא סיפר לי שאביו היה מאנשי השגרירות הצרפתית במרוקו, ובהיותו על ערש דווי שאלו אותו האם לקיים לתינוק הנולד ברית מילה והוא השיב בשלילה. בעקבות כך הוא קיבל זאת כצוואה מאביו וסירב לעבור ברית מילה.

"לבסוף, לאחר שנפגשנו ב'משגב לדך', הבנתי שיש סיבה נוספת לסירובו העיקש. 'גם הנוצרים וגם המוסלמים טוענים שהם העם הנבחר', אמר לי, 'אם כן מדוע שאאמין שדווקא היהודים כאלו?'. לאחר בירור נוסף התברר לי שהוא נשוי, רחמנא ליצלן, לגויה, ואיננו רוצה להתנתק ממנה. לאחר שהבנתי מה עומד מאחורי זה הצלחתי לשכנעו. לאחר קיום הברית לקחתי אותו לשטיבלך במאה שערים, שם רקדנו וחגגנו יחד עם הציבור את המצווה החשובה". הסוף המפתיע התגלה לקרמר שלושה שבועות לאחר מכן, כאשר האיש צלצל אליו והודיע לי שעזב את רעייתו הגויה והוא בדרכו להשתקע בארץ. "ואומר לך בדמייך חיי", כתוב על ברית מילה. ואכן, הסיפורים הללו מוכיחים יותר מכל כי גם במחוזות הרחוקים ביותר – זו החיות האמיתית של היהודי.

תגיות:ברית מילהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה