דודו כהן

יום יבוא, והדורות הבאים לא יבינו אותנו

הם לא יבינו איך סיגריות נמכרו כאן באין מפריע, איך קבוצות פרוגרסיביות רועשות ואלימות ניסו לחבל במוסד המשפחה, ואיך היו אנשים שטענו שיכולה להיות בריאה ללא בורא

  • י"ט תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יום יבוא והנכדים שלנו לא יבינו איך הדור שלנו השלים עם העובדה המקוממת, הבלתי-נתפסת, ההזויה – שסיגריות נמכרות כמעט באין מפריע בכל מכולת, בכל חור, בכל הזדמנות. כמו שהיום קשה להבין את העבדות שהיתה נהוגה בארה"ב לפני פחות מ-100 שנים, קשה להבין את מה שהתרחש בבתי הילדים בקיבוצים בעשורים שאחרי קום המדינה (כשילדים הופרדו מהוריהם משעות הערב ואילך), את המנהג הרווח להכות תלמידים בבתי הספר וכן הלאה – כך לא יבינו איך הדור שלנו התייחס בשוויון נפש לעובדה ההזויה שבחנויות נמכר מוצר יקר, מסרטן, שגורם לכל כך הרבה נזקים ואפס תועלת.

ימים ספורים לפני כתיבת הטור הזה קראתי מבזק – "ארה"ב: ממשל ביידן מתכוון לחייב את חברות הטבק להפחית את כמות הניקוטין בסיגריות לרמה מינימלית או לא ממכרת". משהו כאן מתחיל להתעורר. ניו-זילנד כבר הודיעה על כוונתה להוציא את הסיגריות מחוץ לחוק, עבור ילידי 2008 ואילך, ורק לאחרונה פורסם מחקר על כך שסיגריות אלקטרוניות מובילות להזדקנות מוקדמת של המוח ולפגיעה מהותית בתאי המוח, בפרט בקרב צעירים.

מתישהו האנושות תגיע למסקנה הבלתי נמנעת: כמו שלא הגיוני למכור רעל עכברים במינון נמוך במכולת, כי הוא גורם אולי להנאה זמנית כלשהי – כך לא הגיוני למכור רעל בני-אדם בחפיסות קרטון. הם פשוט לא יבינו איך ראינו ושתקנו, איך לא קמה מפלגה שחרטה על דגלה את הנושא החשוב הזה כיעד מרכזי.

 

2. יום יבוא והנכדים שלנו לא יבינו איך הדור שלנו שתק והשלים עם תופעות זוועתיות של ניסיון להרס המשפחה הנורמטיבית בדרך המקובלת מדור דור. שטיפת המוח בוקעת מכל מקום, מכל מסך, אפילו מחברות מסחריות שתופסות צד ללא בושה.

אותם גופים וארגונים מכניסים לנוער בארץ שטויות לראש, כך שהם עוברים שטיפת מוח ובעתיד יחוו חיים מורכבים, בעייתיים, והכל בגלל שחבלני המשפחה פועלים כיום באין מפריע.

 

3. יום יבוא ויהיה ניתן ללמוד על כופרים או אנשים שמכחישים את המובן מאליו, רק במוזיאונים או בספרי לימוד מצהיבים. "פעם, בסך הכל לפני 100 שנים", יטעימו המומחים, "היו כאן אנשים שראו את כל הבריאה המופלאה, וטענו שהכל נוצר במקרה. הם ראו את השמש והירח בתנועה, את כדור הארץ שסובב על צירו, את החיים שנוצרים בעולם ומביאים אחריהם חיים ודורות חדשים – וטענו שהכל סתם, שאין משמעות, שאיש הישר בעיניו יעשה".

"אבל המורה", יצביע ילד כלשהו בכיתה כלשהי, "איך אנשים היו כאלה טיפשים לחשוב שהכל סתם? אם אני רואה את הטסלה 2122 שלנו שהיא כל כך מורכבת, יכולה גם לעוף כשיש פקקים, מתקנת את עצמה ומטעינה את עצמה דרך השמש – ברור לי שמישהו יצר אותה ונתן לה ייעוד ומטרה כלשהי. אז איך העולם כולו, החיות, בני האדם, חוקי הטבע, העולם המסתובב, גוף האדם – נוצרו סתם ככה? סליחה המורה, אבל צריך להיות ממש טיפש כדי לחשוב ככה".

"לא יפה לדבר ככה על אבותינו הקדומים", יהסה אותו המורה הווירטואלי, המבוסס על בינה מלאכותית. "אבל אתה יודע איך זה, לפני 250 שנה השחורים היו גם עבדים באמריקה, והיום זה נשמע מזעזע. האנושות מתקדמת ומחכימה. תחשוב שפעם היו מוכרים במכולת גם רעל יקר ומעורר דחייה בשם 'סיגריה'. היו פעם עוד הרבה דברים מוזרים, ואם נדבר עליהם צריכים להקדיש לא רק שיעור בודד אלא שנת לימודים שלמה – ראש ממשלה עם 5 מנדטים, בתי משפט ששלטו במדינה תוך עקיפת נבחרי הציבור, תקשורת מוטה לצד אחד מרכזי ועוד עיוותים שונים ומשונים".

 

4. יום יבוא והנכדים שלנו יתגעגעו לתקופה הנוכחית. "פעם, בשנת 2022", הם יגידו בעיניים מצועפות ויתבוננו אל האופק, "היתה תמימות אמיתית. אנשים התאמצו ולמדו מספרים או מחשבים, ולא שאבו את כל המידע מצ'יפ-גוגל במוח; ילדים היו לומדים בבתי ספר מול מורים, ולא יושבים בבית ולומדים דרך בינה מלאכותית; פעם היינו נוסעים לסבא וסבתא ולא נפגשים איתם בעיקר וירטואלית בעולם המטאברס; פעם אנשים היו קונים בגדים אמיתיים ולא רק לדמות הווירטואלית שלהם; פעם אנשים שרצו לרזות או להתעמל, לא היו בולעים כדור בודד אלא ממש מתאמצים לשנות את אורח חייהם; פעם אנשים היו, ובכן, אנשים בשר ודם. היו ימים.

תגיות:דודו כהןירידת הדורות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה