הידברות לנוער

הידברות לנוער: איך מתמודדים עם פחד ולחץ?

"אין דבר העומד בפנים הרצון", בפני הרצון האחד. אם תהיה מספיק ממוקד ותיתן לנפש שלך את המרחב הנכון בוודאי תצליח להתגבר

  • י"א תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאיר שואל: פחד ולחץ מציפים אותי לעיתים קרובות. איך אפשר להתמודד איתם?

* * *

שלום מאיר,

פחד הוא דבר טבעי. מצד אחד הוא גורם לסבל וחוסר אונים אך מצד שני הוא נברא כדי שנדע לזהות סכנות המגיעות אלינו ושנדע להימנע מהן כמה שיותר.

כאנשים מאמינים, אנחנו יודעים שהקב"ה נתן לכל דבר משמעות, כמו גם לרגש הפחד והפחדים שלנו. הפחד הוא ניסיון לכל דבר שנועד לעזור לנו להתגבר, להתחזק במודעות פנימית של עצמנו לעצמנו, להתחזק באמונה ולבקש את קרבת ה'.

אתה מספר שפחד מציף אותך לעיתים קרובות. נסה לשאול את עצמך, האם אתה מצליח להגיע לידי יישוב הדעת במהלך היום, כלומר, האם אתה מצליח לפנות לעצמך זמן כדי לחשוב ולהתבונן על החיים?

לצערנו הרב, בתרבות המערבית "נון-סטופ" (ללא הפסקה) בה אנו חיים, הרגש והנפש שלנו נדחקים הצידה, ואילו השכל עסוק בעיקר בדברים ה"עיקריים" שמציפים אותו במהלך היום כמו עבודה, גידול ילדים, קניות וכו'.

רבי נחמן מברסלב אומר כי שורש הייסורים והחטאים מגיעים מחוסר יישוב הדעת. כל אחד צריך לפנות קצת זמן למנוחה, עצירה קצרה כדי להירגע,  לעצום עיניים במהלך היום,  לתת לשקט הפנימי לרענן את הלב והגוף, ראוי לעשות זאת במהלך ובסוף היום.

במידה והפחד גובר לידי חרדה או שאתה חווה פחד לעיתים קרובות, אסור להתעלם מכך. הפחד מזמין אותנו לתת תשומת לב והתייחסות לחוסר האיזון שאנו מרגישים על מנת לתת לו מענה. לעיתים, ושלא בצדק, אנו מתעלמים מהפחדים שלנו בגלל שטף ולחץ החיים. אל תנסה להשתחרר מהלחץ, נדבר לעבוד איתו, להפיק ממנו את המיטב! הדבר הנכון שכדאי לעשות זה לפרוק את הפחד, לתת לו מרחב. נסה לדבר עם חבר קרוב  או התייעץ עם משהו חכם שאתה סומך עליו, וכמובן, אין כמו שיחת פריקה ושחרור בשיחה עם ה'. הסבר לו במילים שלך מה אתה חווה, איך זה מרגיש, איזו צורה יש לזה, איפה זה פוגש אותך ועל הקושי להרגיש את נוכחותו באותם רגעים. 

לאחר שפרקת אותנו, נסה להתבונן עליו ולשאול את עצמך: אילו פחדים מציפים אותי, מה הם בדיוק? מתי הם בדר"כ צפים? מתי לאחרונה נתתי להם מענה או מרחב? האם אני מחובר או עוסק במשהו שלא עוזר למצב הנפשי שלי? מתי פעם אחרונה דברתי עם משהו על הקושי והפחדים שלי?

צריך להבין שלכל דבר יש שורש. הפחד נובע ממקום לא שלם, מקום שהנפש לא מצליחה להסתדר או להכיל מצב מסוים. הפחד דומה לפצע פתוח שלא הגליד, הנפש מדממת מתוך הפחד.

לדעת מה הפחד שלנו זה דבר חשוב, אך לדעת למה הוא מפחיד אותנו או מה הוא מעורר בנו חשוב לא פחות.

כשתדע לדייק את הפחד שלך ולהבין מה בדיוק השורש והסיבה לפחדים, תוכל להתחיל לעסוק בו ולעבוד על תיקון והשלמת החסר, מטבע הדברים, גם רגשות טובים וביטחון יצפו לאט – לאט בתוך התהליך.

לצערנו הרב, רבים מאיתנו חושבים שאם הם יתעסקו בפעילות אחרת שתסיח את דעתם כמו ספורט, בילוי או כל פעילות אחרת, זה יגרום ללחץ, לפחד ושאר רגשות קשים לדאוך ולהישכח, זוהי טעות חמורה.

דברים שמצליחים להסיח את דעתנו אינם מונעים מהלחץ והפחד לעבור אלא רק דוחקים ולעיתים אף מעצימים אותו.

"אין דבר העומד בפנים הרצון", בפני הרצון האחד. אם תהיה מספיק ממוקד ותיתן לנפש שלך את המרחב הנכון בוודאי תצליח להתגבר.

האמונה היא זאת שעוזרת לנו להיכנס למרחבי הפחד העצומים שלנו ועוזרת לנו להתגבר עליו. האמונה פירושה לדעת לזרוק את השכל ולהבין שאני בוודאי יכול להצליח כל עוד אבטח בה'.

להתאזר באמונה ואל תחשוש להיכנס לחדרים האפלים והמפחידים שלך – ה' איתך!

תגיות:הידברות לנוערפחדלחץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה