הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: למה צריך לברך כשמסיימים לאכול? לא מספיק לברך בהתחלה?

באלו מקרים צריך לברך כשמסיימים לאכול? איזו ברכה מברכים? ולמה מברכים גם בסוף האכילה, ולא רק לפני שאוכלים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זכורה לי פעם אחת שאמי היקרה הכינה עבורי תבשיל טעים. כמובן שהודיתי לה על כך, והתחלתי לאכול מהמנה. תוך כדי האכילה דעתי הייתה מוסחת ושקעתי לתוך מחשבות מרובות, גם במהלך האכילה וגם בעת פינוי הכלים לכיור. אז נתקלתי בעיניה השואלות של אמי, "נו? איך היה האוכל?", היא שאלה. "וואי סליחה! היה מדהים!!! איך שכחתי להגיד לך?! תודה רבה, הכי טעים בעולם", השבתי.

להגיד 'תודה' כשמקבלים משהו מהזולת – מנת אוכל מבושלת, מתנה שקנו עבורנו, או כל דבר אחר, זה דבר שמובן לכולנו. אבל האמת היא, שגם לאחר שפתחת את המתנה, שנהנית ממה שהאחר נתן לך, הצד השני מחכה בסתר ליבו לשמוע הכרת טובה חוזרת על ההשקעה שהעניק מעצמו עבורך. הוא רוצה לראות שאתה מעריך.

תארו לעצמכם בעל שמפתיע את אשתו במתנה עטופה בנייר אדום נוצץ. היא פוגשת את המתנה עם פתק קטן על שולחנה, ומודה לבעלה בחיוך גדול. לאחר מכן היא מסירה את העטיפה הנוצצת, בשעה שהוא עומד לצידה, וממתין בדריכות לתגובתה. היא פותחת את הקופסא ומגלה תכשיט, עונדת אותו, ולא מוציאה הגה מפיה. תודו שאתם כרגע מרחמים על הבעל האומלל והמאוכזב... איזו אישה כפוית טובה. תודו שזו התנהגות מעוררת סלידה, לא?

להגיד 'תודה' בהתחלה זה חשוב, אבל גם בסוף זה לא פחות חשוב. כשיהודי מסיים לאכול עליו לומר ברכה אחרונה כהכרת תודה לקב"ה על המזון. אכלת? שבעת? תגיד תודה, כמו שנאמר בתורה "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים ח, י), ומכאן המקור לדין ברכת המזון, שהיא מצווה עשה מן התורה.

איזו ברכה מברכים?

1. על אכילת לחם, וכל דבר שברכתו הראשונה היא 'המוציא לחם מן הארץ' – מברכים "ברכת המזון".

2. על 'מיני מזונות' (סוגי מאפה שאינם על טהרת הקמח והמים, אלא עשויים מביצים ומיצי פירות, או מאפה קמח ומים שנתבשלו טרם שנאפו. בקטגוריה זו כלולים עוגות, ואפלים, ביסקוויטים, בורקסים, אטריות ועוד) העשויים מחמשת מיני דגן: חיטה, שעורה, כוסמת, שיפון ושיבולת שועל – מברכים ברכת 'מעין שלוש', עם הנוסח בפתיחה ובחתימה "על המחיה ועל הכלכלה".

3. על יין – מברכים ברכת 'מעין שלוש', עם הנוסח בפתיחה ובחתימה "על הגפן ועל פרי הגפן".

4. על פירות משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל (ענבים, תאנים, רימונים, זיתים ותמרים) – מברכים ברכת 'מעין שלוש', עם הנוסח בפתיחה ובחתימה "על העץ ועל פרי העץ".

5. על כל יתר המאכלים (פירות שאינם משבעת המינים, משקאות (פרט ליין), ויתר מוצרי המזון שאינם נכללים בחמשת מיני דגן) – מברכים ברכת "בורא נפשות".

מתי מברכים?

בעוד ברכה ראשונה מברכים תמיד לפני כל פעם שטועמים דבר מה, עבור ברכה אחרונה צריכים להתקיים שני התנאים יחדיו: אכילת כמות של 'כזית' (27 גרם לבני עדות המזרח / נפח של 30 סמ"ק, כקופסאת גפרורים לבני עדות אשכנז), בתוך פרק זמן 'כדי אכילת פרס' שהוא עד 7 וחצי דקות.

בשתיית משקה, יש לברך ברכה אחרונה רק כאשר שותים 'רביעית' שזה 81 מ"ל בלגימה אחת, או מקסימום בשלוש לגימות. לכן מי ששותה שתייה חמה, כגון תה או קפה, אינו מברך ברכה אחרונה, שכן אינו שותה שתייה זו בבת אחת.

 

האתגר השבועי

התחילו מהברכה האחרונה החשובה ביותר, שהיא מצוות עשה מהתורה – ברכת המזון. מתחזקים נרתעים בתחילה לברך מול סביבת חברתם, ולכן התחילו לברך כשאתם נמצאים בבית, עד שתתרגלו ותברכו בכל עת. אוכלים השבוע בבית לארוחת ערב טוסט או כריך? ברכו לאחריו ברכת המזון.

מהי ברכה? מהם ההבדלים בין הברכות? מה משמעות המילה ברכה ומהו שורשה? הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת ומבארת את כל נושא הברכות השונות והרבות ביהדות, חשיבותן, משמעותן ומה באמת הן נותנות ומעניקות לאדם. צפו:

 

הרב שי עמר בשיעור על חשיבות לימוד הלכות ברכות. צפו:

 

כיצד הברכה מתקנת גם את המאכל וגם את האדם? האם העצירה לברכה לא מורידה את התענוג שברצון לאכול/לשתות עכשיו?ואיך הברכה קשורה לחושי הטעם ולתענוג גשמי? כל התשובות בהרצאה מרתקת עם הרב שלום כהן:

קראו גם:

ברכה אחרונה: 10 הלכות חשובות שאולי לא ידעתם

תגיות:ברכהמצווהאוכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה