היסטוריה וארכיאולוגיה

בעיר דוד: פוענחה תגלית עתיקה בת 3,500 שנה, וזה מה שהיה כתוב בה

כתובת שנכתבה על לוח אבן, מלפני 3,500 שנה, נמצאה בעיר דוד ופוענחה. הממצאים הינם עדות נוספת למחלוקות הרבות ששררו בירושלים לפני חורבן בית המקדש

  • ח' תמוז התשפ"ב
עיד דוד (צילום: shutterstock)עיד דוד (צילום: shutterstock)
אא

סמוך לימי האבל על חורבן הבית, מתגלית עדות נוספת למחלוקות הרבות ששררו בירושלים לפני חורבן בית המקדש: תגלית עתיקה על גבי לוח אבן בן כ-3,500 שנה התגלתה לאחרונה בעיר דוד בירושלים. מדובר בכתובת העתיקה ביותר שהתגלתה אי פעם. הממצאים מלמדים כי הכתובת נושאת את מילות הקללה: "ארור", "מת" ו"תמת". במרכז הלוח מופיע שמו של האדם, אליו כוונה הקללה: שר העיר של ירושלים.

החוקרים התפעלו לגלות שלמרות העובדה ששוליו של לוח האבן המלבני השתמרו רק בחלקם, הכתובת עצמה – שבמרכז הלוח – נמצאה בשלמותה, ומצב השתמרותה מעולה.

הממצא התגלה במסגרת חפירות ארכיאולוגיות באזור מעיין הגיחון בגן לאומי עיר דוד בירושלים. מדובר בלוח אבן שרוחבו 26.7 ס"מ ואורכו 20.8 ס"מ. במרכז הלוח מופיעה כתובת הכוללת 20 מילים, ו-63 אותיות.

פענוח הטקסט מלמד על סכסוך שפרץ בתקופה ההיא בין "שר העיר" לבין פקידים אחרים בירושלים. ייתכן שהמחלוקת היא על סוגיות כלכליות. הקללה הוכנה על ידי מתנגדיו. בטקסט מופיעה המילה "ארור" 7 פעמים, הצירוף "מת תמת" – 6 פעמים, והתואר "שר הער", כלומר, "שר העיר", פעם אחת.

הכתובת פוענחה על ידי פרופ' גרשון גליל, ראש המכון לחקר המקרא וההיסטוריה העתיקה, והחוג לתולדות ישראל ומקרא באוניברסיטת חיפה. פרופ' גליל הסביר כי "הכתובת החדשה מלמדת שירושלים הייתה לא רק עיר מבוצרת וחזקה, אלא גם מרכז תרבותי חשוב מאוד".

אלי שוקרון, מנהל החפירה הארכיאולוגית במסגרתה התגלתה הכתובת, ציין: "מדובר בממצא חשוב שכן הוא מסייע לתארך את הממצאים ליד מעיין הגיחון לתקופת הברונזה התיכונה ב. ממצאים נוספים שנתגלו באזור מלמדים שהביצורים האדירים ליד הגיחון המשיכו להתקיים ברציפות עד המאה השמינית לפסה"נ, והם מעידים על עוצמתה וחוסנה של ירושלים הכנענית, וגם של ירושלים, בירת האימפריה הישראלית בימי דוד ושלמה, שהיתה עיר מבוצרת וכללה חומות שגובהן השתמר לגובה של שמונה מטר, ולרוחב של 3.5 מטר". 

 

תגיות:היסטוריהארכיאולוגיהעיר דוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה