בריאות ותזונה

יתושים - מדוע הם עוקצים אותי יותר מאשר אותך?

המדע חושף את הסיבות שבגינן היתושים עוקצים דווקא אנשים מסוימים, ואף עושים זאת בתדירות גבוהה. רמז: באיזה דיאודורנט 'טבעי' אתם משתמשים?

אא

אינספור מחקרים נעשו סביב השאלה מה גורם ליתושים 'להימשך' אל עור גופנו, ויותר מכך - מה גורם להם לרצות לעקוץ אותנו. מחקר חדש שפורסם בכתב עת מדעי בשם PLOS ONE, שופך אור נוסף על הסוגייה המעניינת, וחושף מספר ממצאים שמגלים מדוע בעצם, אנשים מסוימים נעקצים על ידי יתושים - יותר מן האחרים. 

בעבר נהגו לתלות את הסיבות לעקיצות בכל מיני הנחות כגון מבנה גוף (אנשים שמנים נעקצים יותר), הרגלי צריכת אלכוהול (אנשים ששותים בירה ושאר משקאות אלכוהוליים), נשים הריוניות ועוד. הפעם טוענים המדענים כי הסיבה תלויה בכלל בגנטיקה. בקבוצת הניסוי השתתפו כ-18 זוגות תאומים זהים ו-19 זוגות תאומים שאינם זהים. ההוראה שניתנה לזוגות היא להניח את ידיהם על צינור חלול, שמעברו האחר - הונח יתוש. 

מחקר: יתושים נמשכים לריח גוף אחד, יותר מן השני (צילום: shutterstock)מחקר: יתושים נמשכים לריח גוף אחד, יותר מן השני (צילום: shutterstock)

עד מהרה עלה ניחוח ידיהם של המשתתפים ב'נחיריו' של היתוש, והוא מיהר להגיב בהתאם: כשהריח משך אותו, הוא התיישב על היד והחל 'לינוק' ממנה, ואילו כשהריח דחה אותו - התרחק היתוש מן היד. על השאלה מה גורם לריח גוף אחד להיות מועדף יותר מריח גוף אחר, ענו החוקרים כי מדובר בטפילים מסוימים שחיים על גופנו ומפרישים את אותו הריח. 

נתון מעניין נוסף שעלה מן המחקר הוא שהזוגות הזהים הפרישו את אותו הריח. כעת, ממשיכים החוקרים לנבור בבדיקת המנגנון הגנטי שלנו, כדי להסיק מכך ממצאים חשובים נוספים שיוכלו לסייע בייצור תכשירים חדישים, כנגד עקיצות יתושים. 

תגיות:יתושיםמדעקיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה