יהודה אייזיקוביץ

ה"חשיפה" של גיא פינס: ביקש לקלקל ועוד יימצא מברך

השיח התקשורתי שעורר איש התקשורת גיא פינס בעקבות התחקיר שפרסם מביא לתוצאות הפוכות לחלוטין ממה שחשב. יהודה אייזיקוביץ בטור חדש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים האחרונים מתקיים שיח סוער ברשתות החברתיות, בעקבות חשיפת מיזם שנועד להגביר את התודעה לשמירת טהרת המשפחה בקרב נשים מהציבור הכללי.

בקמפיין השתתפו ידועניות מפורסמות מעולם התרבות הישראלי שסיפרו כי הן שומרות על מצוות טהרת המשפחה, זאת למרות שאינן מוגדרות כנשים דתיות. הקמפיין, אותו הובילה רותי לבייב, פנה לכלל הנשים והזמין אותן לאמץ את החוכמה היהודית לטובת שיפור חייהן ולהצלחה בשמירת שלום ביתן. במסגרת הקמפיין, הידועניות התראיינו וסיפרו על ההשפעה החיובית שחוו בחייהן כתוצאה משמירה על טהרת המשפחה.

בעיני איש התקשורת גיא פינס הקמפיין לא מצא חן. הוא הגדיר אותו כ"חריג בעולם הבידור", שכן לדבריו הוא ממומן, ובנוסף העומדים מאחוריו "בחרו בכוונה נשים חילוניות שהקהל שלו מקבל הטפה מיסיונרית לאורח חיים אחר משלו, כזה שלא בהכרח מסתדר עם שוויון בין נשים לגברים".

מעבר לגיחוך בטענותיו של פינס, כאילו ידועניות אינן משמשות בשגרה לצורך קידום אג'נדות ופרסום מוצרים ושירותים שונים תמורת תשלום, התברר כי הוא כלל לא הבין עד כמה תופעת שמירת טהרת המשפחה רווחת והתפשטה לכלל החברה היהודית בישראל. לפי ארגון "טהרת הבית" שעוסק בהקמת מקוואות, מתברר כי בשנים האחרונות התקבלו בקשות מיישובים בעלי זהות חילונית מובהקת לבוא ולסייע להם בהקמת מקוואות. ואכן, עשרות מקוואות מפוארים נבנו בסיוע תרומות של התושבים, והם משרתים קהל נשים שרק הולך ומתרחב.

הבעיה של פינס עם הקמפיין הזה לא נבעה באמת מכך שהידועניות קיבלו תשלום תמורת הופעתן, הוא פשוט מוטרד מההתקרבות של נשים למסורת ישראל. בציוץ שפרסם בטוויטר כתב "מעבר לכל הדיונים בעקבות החשיפה שלנו על הקמפיין המיסיונרי המוסתר לטבילה במקווה, אני חושב שכל מי שמאמין בדת החילונית הישראלית ובערכיה הטובים, ולא סובל מרגשות אשם בנוגע ליהדותו, אמור לצאת גם נגד המהות". כלומר, פינס קורא ל"מאמינים החילונים" להילחם בעצם השימוש במקווה.

בפועל, כפי שקרה במקרים אחרים, התברר שהחשיפה של פינס פעלה כבומרנג נגד כוונותיו. השיח הסוער רק גרם לנשים רבות להיחשף לתכנים של הקמפיין ולהכיר בתרומת מצוות טהרת המשפחה לחיים איכותיים וטובים יותר. בכתבת המשך הציג פינס בגאווה כמה עניין תקשורתי עורר, ואת הזינוק שחל בחיפושים בגוגל של גולשים שביקשו להבין במה מדובר. פינס עוד יגלה שהניסיון שלו לצאת נגד התופעה ולצמצם אותה הביא בפועל רק להרחבתה.

פינס הוא לא הראשון שכיוון למטרה אחת ויצר מציאות הפוכה. לפני כעשור פרץ יאיר לפיד לפוליטיקה הישראלית עם קמפיין שהלך על הראש של החרדים. תחת הסיסמאות "איפה הכסף?", "גיוס לכולם" ו"שוויון בנטל", לפיד אומנם גרף בזמנו 19 מנדטים בבחירות. אולם כתוצאה מהקמפיין האגרסיבי, הוא עורר גל עצום של סקרנות כלפי החרדים ויצר עניין להכיר אותם.

באותה תקופה קיבלתי פנייה מאנשי האיחוד האירופי בישראל שאערוך להם סיור היכרות עם המגזר החרדי המושמץ כל כך. בתום הסיור שערכנו להם, קיבלנו מהמשתתפים משובים נלהבים שהביעו את התפעלותם מהקהילה החרדית אליה נחשפו. תקופה ארוכה לאחר הסיור קיבלנו, באמצעות השגרירויות השונות באיחוד האירופי, פניות לעריכת סיורים נוספים עבור קבוצות תיירים שהגיעו לביקור בישראל. ככל שחלפו השנים תופעת הסיורים במגזר החרדי רק הלכה והתרחבה, והיא ללא ספק מביאה להיכרות חיובית עם המגזר החרדי ולהנמכת חומות הניכור כלפיו.

האמת שאין בזה כל חידוש, ככה זה מאז ימי בלעם שביקש לקלל ולקלקל ובסוף נמצא מברך.

תגיות:מקווהטהרת המשפחהגיא פינס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה